استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با مهر:

مردم آمریکا از جنگ‌های بی پایان خسته شده‌اند

مردم آمریکا از جنگ‌های بی پایان خسته شده‌اند

«جفری کارلینر» معتقد است که کاهش طولانی مدت اهمیت نفت عربستان برای آمریکا بدان معنی نیست که ایالات متحده در آینده از پشتیبانی ریاض خواهد کاست.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: اخیراً منابع خبری متعدد از جمله وال استریت ژورنال و آسوشیتدپرس گزارش دادند که ایالات متحده آمریکا دو سامانه موشکی پاتریوت و برخی از هواپیماهای جنگی را از عربستان سعودی خارج می‌کند.

طبق این گزارش، آمریکا در حالی حضور خود در عربستان را کاهش می‌دهد که چند ماه پیش برای مقابله با «تهدیدات ایران» نیروهای خود را در این پادشاهی افزایش داده بود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا دو سامانه ضد موشکی پاتریوت را برای محافظت از نیروهای آمریکایی و متحدانش پس از حمله موشکی اوایل سال جاری میلادی ایران به عراق فرستاده است.

سوال اینجاست که دلیل واقعی کاهش فعالیت‌های نظامی آمریکا در عربستان چیست؟

جفری کارلینر در پاسخ به این سوال به خبرنگار مهر گفت: خروج نیروها، موشک‌ها و تجهیزات از عربستان سعودی ممکن است به دلیل تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت به منظور افزایش قیمت جهانی نفت باشد.

وی افزود: ترامپ مطمئناً از سعودی‌ها برای داشتن جنگ قیمت با روسیه و پایین آمدن قیمت‌ها ناراضی است. قیمت پایین به صنعت نفت آمریکا آسیب می‌رساند، صنعتی که به طور قوی از ترامپ حمایت می‌کند. ترامپ دوست دارد شاهد کاهش تولید سعودی و افزایش قیمت نفت باشد.

استاد دانشگاه بوستون آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش وابستگی آمریکا به نفت وارداتی آیا هنوز خلیج فارس برای ایالات متحده آمریکا از لحاظ استراتژیک اهمیت دارد یا خیر گفت: ترامپ نمی‌خواهد درگیر جنگ دیگری در خاورمیانه باشد و خواهان جنگ با ایران نیست.

وی یادآور شد: بعد از گذشت تقریباً ۲۰ سال از نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق، آمریکایی‌ها از این جنگ‌های بی پایان خسته شده‌اند. همچنین درست است که ایالات متحده نسبت به گذشته وابستگی کمتری به نفت وارداتی دارد و منافع استراتژیک در مناطق نفت خیز مانند خلیج فارس نسبت به گذشته کمتر است. با این حال، ایالات متحده هنوز هم علاقه زیادی به جریان آزاد نفت از طریق تنگه هرمز دارد.

وی افزود: مطمئناً در هر درگیری جدی با ایران، آمریکا از عربستان سعودی حمایت نظامی می‌کند. ممکن است نفت عربستان نسبت به گذشته برای آمریکا از اهمیت کمتری برخوردار باشد، اما آمریکا به زودی قصد ندارد به روابط خود با عربستان سعودی پایان دهد.

استاد دانشگاه بوستون آمریکا در پایان گفت: در آمریکا مخالفت‌هایی با رفتار عربستان سعودی در یمن، در نزاع با قطر و کشته شدن جمال خاشقجی وجود دارد. روابط آمریکا و عربستان تا حدودی پیچیده است و دولت‌های دو کشور همیشه با یکدیگر هم نظر نیستند. با این حال، این اختلافات و کاهش طولانی مدت اهمیت نفت عربستان سعودی برای آمریکا بدان معنی نیست که ایالات متحده در آینده از پشتیبانی عربستان سعودی خواهد کاست.

کد خبر 4930365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      0 0
      خب به ماچه؟