۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۵۰

استاندار آذربایجان غربی:

جنایت بشری در بمباران شیمیایی سردشت نباید از ذهن ها پاک شود

جنایت بشری در بمباران شیمیایی سردشت نباید از ذهن ها پاک شود

ارومیه – استاندار آذربایجان غربی از بمباران شیمیایی سردشت به عنوان فاجعه انسانی نام برد و گفت: این جنایت بشری نباید از ذهن ها پاک شود و به عنوان سندی از ظلم استکبار جهانی باقی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی شهریاری عصر شنبه در همایش ملی نفس‌های سوخته ویژه سی و سومین سالروز بمباران شیمیایی سردشت در ارومیه اظهارکرد: جانبازان شیمیایی سردشت جزو مظلوم ترین انسان‌ها هستند که متأسفانه تحریم‌های ظالمانه دارویی موجب مشکلات فراوان برای جانبازان شیمیایی سردشت شده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه دارویی موجب شده تا جانبازان شیمیایی سردشت با مشکل مواجه شوند تاکید کرد: منادیان حقوق بشر دروغین باید در مجامع بین المللی محکوم شوند و نسبت به تحریم‌های دارویی پاسخگو باشند.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: وزارت امور خارجه نیز همانطور که تاکنون پیگیری‌های لازم را داشته‌اند، نسبت به پیگیری قانونی این مساله و رفع تحریم‌های دارویی اقدام کند.

شهریاری با بیان اینکه رفتار دوگانه‌ای که حامیان حقوق بشر از خود نشان می‌دهند تفکر انسان‌ها را با علامت سوال‌های زیادی روبرو کرده است افزود: از مجامع بین المللی می‌خواهیم پیگیر حقوق قربانیان سردشت باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در ارتباط تصویری با بیان اینکه اعتراضات خود را به تمام نهادها از جمله سازمان ملل متحد اعلام کرده‌ایم اما متأسفانه نتیجه مطلوبی نداشته است گفت: مشکلات جانبازان شیمیایی سردشت برای جهانیان روشن است ولی در عرصه محکومیت تحریم‌ها اقدام قابل اتکایی نداشته‌اند.

محمد جواد ظریف با بیان اینکه سازمان ملل منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی را بعد از جنگ تحمیلی اعلام کرد عنوان کرد: آمریکا در تلاش بود بمباران شیمیایی حلبچه و سردشت را به ایران نسبت دهد.

وی اضافه کرد: امروز آمریکا داروهایی که برای قربانیان شیمیایی نیاز هست و داروهایی که برای بقیه ایثارگران نیاز هست و داروهایی که برای بیماران مختلف نیاز هست را از طریق تحریم‌های غیر انسانی مانع می‌شود.

ظریف گفت: دولت آمریکا نه در سلاح شیمیایی مبانی بشری را می‌شناخت و نه در تحریم‌ها مبانی بشری را می‌شناسد و نه در تروریسم اقتصادی خودش مبانی بشری را رعایت می‌کند.

سی و سومین یادواره شهدای شیمیایی بمباران هفت تیر سردشت با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان غربی، رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، خانواده‌های معظم شهدای بمباران شیمیایی هفتم تیر سردشت و جمعی از مسئولان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

رژیم بعث عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و در پی آن سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نام گرفت.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و ۸۵۷ شهید و چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

کد خبر 4959855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha