۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰:۰۳

از مزرعه تا بازار اختلاف قیمت چقدر است؟

ماجرای تلخ‌کامی محصولِ شیرین؛ از رنج طالبی کاران تا گنج دلالان

ماجرای تلخ‌کامی محصولِ شیرین؛ از رنج طالبی کاران تا گنج دلالان

خرم‌آباد- رنج کاشت و داشت و برداشت را طالبی کاران به جان می‌خرند اما گنج آن نصیب دلالان می‌شود؛ این روزها قطب طالبی لرستان تلخ‌کام از اختلاف قیمت محصول از مزرعه تا بازار است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تقریباً هر ساله، در فصل برداشت محصولات کشاورزی در لرستان شاهد تکرار قصه‌ای هستیم و گویا قرار نیست اقدامی برای اصلاح آن صورت بگیرد، دلال‌ها به جان حوزه کشاورزی لرستان می‌افتند و در فصل برداشت با «مُفت خَری» محصولات، همه دست رنج کشاورزان لرستانی را به باد می‌دهند تا طعم شیرین کاسبی، نصیب دلال‌ها و مزه تلخ سختی و رنج کار در پایان برای کشاورزان باقی بماند.

برداشت ۲۵ تن طالبی در هر هکتار

همزمان با فصل برداشت طالبی در شهرستان رومشکان که از تیرماه شروع و تا پایان مرداد ماه نیز ادامه دارد، دوباره سر و کله دلال‌ها بر سر مزارع پیدا شده است، یکی از کشاورزان این شهرستان در سخنانی با بیان اینکه خدا را شکر کاشت محصول طالبی ما امسال خوب بوده است، اظهار داشت: برای آبیاری محصول طالبی نیز از روش قطره‌ای استفاده کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه امسال محصول طالبی ما خوب و شیرین است، گفت: طالبی شهرستان رومشکان، محصول درجه یکی است و در هر هکتار بین ۲۰ تا ۲۵ تن طالبی را برداشت می‌کنیم.

اختلاف قیمت ۵ هزار تومانی از مزرعه تا بازار

این طالبی کار رومشکانی با بیان اینکه دلال‌ها طالبی را از ما کیلویی ۸۰۰ تومان می خرند، گفت: اما طوری که مشخص است در بازار هر کیلو پنج تا شش هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.

یکی دیگر از کشاورزان این شهرستان با بیان اینکه در هر هکتار تقریباً ۲۵ تا ۳۰ تن طالبی برداشت می‌کنیم، اظهار داشت: طالبی شهرستان رومشکان محصولی پر ثمر به لحاظ کیفیت و شیرینی است.

وی با تاکید بر اینکه محصول طالبی رومشکان، طالبی معروفی است، تصریح کرد: سراسر ایران طالبی رومشکان را می‌شناسند.

نبود بازارچه فروش و مطمئن

این طالبی کار رومشکانی در ادامه با بیان اینکه محصول طالبی از من کیلویی هزار تومان هم خریداری نمی‌شود گفت: این در حالیست که در بازار کیلویی چهار تا پنج هزار تومان به فروش می‌رسد.

این طالبی کار رومشکانی در ادامه سخنان خود با انتقاد از نبود بازارچه فروش و مطمئن برای فروش محصولات کشاورزی در این شهرستان، گفت: این امر موجب شده با وجود زحمت زیادی که برای کاشت و برداشت محصول می کشیم به دسترنج واقعی خود دست پیدا نمی‌کنیم.

رومشکان قطب تولید طالبی

یکی دیگر از کشاورزان رومشکانی با تاکید بر اینکه طالبی این شهرستان به سنندج، ارومیه، قزوین، همدان و… ارسال می‌شود، گفت: به دلیل اینکه هنگام کاشت طالبی از کود دامی و بیولوژیکی استفاده می‌شود و میزان مصرف علف کش‌ها و آفت کش‌ها در آن پایین است، کیفیت بسیار بالایی دارد و در کشور معروف است.

اکبر بازوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رومشکان نیز در این رابطه با بیان اینکه این شهرستان به لحاظ شرایط اقلیمی خاص، قطب تولید محصول طالبی به لحاظ کمی و کیفی است، اظهار داشت: سالانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار طالبی در این منطقه کشت می‌شود.

ضرورت پرهیز از کشت سنتی محصول

وی افزود: میانگین تولید طالبی در این شهرستان حدود ۲۵ تن در هر هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رومشکان عنوان کرد: بالغ بر پنج هزار تن طالبی تولید و به شهرستان‌های مختلف لرستان و همچنین سایر استان‌های همجوار حمل می‌شود.

بازوند، ادامه داد: کشت طالبی به روش سنتی بوده و اگر کشاورزان از آبیاری قطره‌ای استفاده کنند این محصول دارای عملکرد و کیفیت مناسب و بالایی است.

بنابر این گزارش، با توجه به اینکه در سال جهش تولید قرار داریم می‌طلبد که مسئولان لرستان با ورود جدی تر گامی مهم در راستای رونق تولید و اشتغال کشاورزان این استان بردارند و با کوتاه کردن دست دلالان از این حوزه، زمینه را برای رونق کسب و کار این قشر زحمت کش فراهم کنند.

کد خبر 4982877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha