۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵

صبح امروز هفتم مرداد ۱۳۹۹

بدرالزمان قریب، استاد برجسته زبان‌های باستانی درگذشت

بدرالزمان قریب، استاد برجسته زبان‌های باستانی درگذشت

دکتر بدرالزمان قریب، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد سرشناس زبان‌های باستانی امروز سه شنبه هفتم مرداد ۱۳۹۹ درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز، هفتم مردادماه ۱۳۹۹، بدرالزمان قریب، عضو پیوسته فقید فرهنگستان زبان و ادب فارسی و زبان‌شناس و استاد دانشگاه، در ۹۱ سالگی درگذشت. به همین مناسبت غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پیامی درگذشت این دانشمند فرهیخته را تسلیت گفت. متن پیام مذکور بدین شرح است:

«بسمه‌تعالی

درگذشت بانوی دانشمند و استاد ارجمند، سرکار خانم دکتر بدرالزمان قریب گرکانی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی را به جامعۀ علمی و ادبی کشور تسلیت می‌گویم.
شادروان دکتر قریب که به خاندانی اصیل و فرهیخته تعلق داشت، در حوزۀ زبان‌های باستانی ایران صاحب شهرت و اعتبار جهانی بود و از مفاخر علمی کشور به شمار می‌آمد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای آن استاد فقید آرامش روان و برای بازماندگان و دوستان و شاگردان ایشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌کند.

غلامعلی حدّاد عادل
هفتم مردادماه ۱۳۹۹»

زنده‌یاد بدرالزمان قریب، زاده ۱۳۰۸ در تهران بود و مدرک دکتری زبان‌های باستانی خود را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دریافت کرده بود. از آثار دکتر بدرالزمان قریب می‌توان به تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی؛ زبان‌های خاموش، یوهان فریدریش (ترجمه، با همکاری یداللّٰه ثمره)؛ وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ فرهنگ سُغدی (سُغدی فارسی انگلیسی)؛ تاریخچۀ گویش‌شناسی در ایران؛ مطالعات سُغدی؛ پژوهش‌های ایرانی باستان و میانه اشاره کرد.

کد خبر 4985387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha