۹ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۳۰

مهر گزارش می‌دهد؛

ندای بندگی مردم قومس در عرفه/ عظمتی با بلندای طاعات الهی

ندای بندگی مردم قومس در عرفه/ عظمتی با بلندای طاعات الهی

سمنان- عرفه را عید بندگی می‌توان نامید عظمتی که بلندای آن در حقیقت قله‌ای به نام طاعات الهی است عاشقی بندگان که امسال مردم استان سمنان آن را در فضای مجازی و خانگی گرامی داشتند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آئین پر فیض عرفه علی رغم ممنوعیت برگزاری تجمعات در راستای پیشگیری از شیوع کرونا، در فضای مجازی و در خانه‌های تک تک مردم متدین و خداجوی استان سمنان برگزار شد. آئینی به بلندای بندگی و طاعات معبودی است که دلدادگان آن را از ته دل‌هایشان صدا کردند.

در وصف عرفه، قلم‌ها زده شده تا مردم مسلمان بدانند که این روز چه عظمتی دارد و حتی آورده‌اند که پاداش ۱۵۰۹ سال روزه را می‌توان در آن از خدای متعال هدیه گرفت و در این روزگاران عصر فناوری و سرعت و آهن، چه فرصت طلایی است عرفه، برای آنانی که می‌خواهند دل، صیقل دهند به نام الله تبارک و تعالی.

نهم ذی‌الحجه، عید بزرگ بندگی است عیدی که در آن انسان مهمان راز و نیاز الهی می‌شود همپای حاجیانی که در صحرای عرفه امروز را به غروب رساندند تا از ته دل‌هایشان خدای یگانه را صدا بزنند. روزی که آغاز حرکت امام حسین (ع) از مکه نیز محسوب می‌شود و تاریخ سازی را می‌توان در عمق آن مشاهده کرد. یک تیر و دو نشان...

عید بزرگ مسلمانان

حسین ابوالفضلی اسلام‌پژوه و کارشناس درباره عظمت عرفه به خبرنگار مهر، می‌گوید: عرفه را عید اعظم نیز نامیده‌اند و آنانی که با ادبیات عرب آشنایی دارند می‌دانند که وقتی واژه اعظم درباره چیزی به کار می‌رود یعنی ماورای عظمتی که در تعریف متداول وجود دارد، منظور است.

ابوالفضلی با بیان اینکه در روایات حتی عرفه را با شب‌های قدر و ماه رمضان هم سنگ می‌دانند، ابراز کرد: در واقع خداوند تبارک و تعالی عرفه را فرصتی برای جبران غفلت‌های انسانی از ماه مبارک رمضان قرار داده است و شاید بتوان یکی از مهمترین مناسک و اعمال آن را قرائت دعای امام حسین (ع) نامید که بند بند آن لرزه‌ای بر دل‌های آگاه مؤمنان می‌اندازد و شوری در دل می‌آورد که این مناجات چقدر بی آلایش و از انتهای بیکران دل سید الشهدا (ع) است.

وی می‌افزاید: از دیگر اعمال این روز کما اینکه در مفاتیح‌الجنان نیز از آن یاد شده، غسل قبل از غروب آفتاب و روزه گرفتن است و همچنین دعای روز عرفه که در کنار دعای امام حسین (ع) آسایشی بر دل‌های آلام دیده ما به خصوص در این روزهایی است که بیماری منحوسی کشورمان و دنیا را فراگرفته و انسان بیش از هر زمانی نیازمند صدا زدن خدا از اعماق دل‌ها است از سوی دیگر مسلمانان همچنین نماز عرفه را در جایی که سقف نداشته باشد به جای می‌آورند.

دعا به درگاه ایزد

این کارشناس دینی بیان می‌کند: در سال جاری علی رغم اینکه مسائل بهداشتی، توصیه‌هایی مبنی بر عدم ایجاد تجمعات ارائه کرده بود خوشبختانه مردم متدین ما در خانه‌ها و فضای مجازی به خصوص دعای این روز را خواندند و از فضیلت آن بهره بردند و ان شاالله به برکت همین دعا از شر ویروس منحوس نیز رهایی یابیم و سال آتی دعای عرفه را در کنار هم با شور و خلوص خاصی برگزار کنیم.

ابوالفضلی درباره عظمت عرفه می‌گوید: از امام سجاد (ع) در جایی نقل بود که می‌فرمودند در روز عرفه حتی خیرات الهی شامل بچه‌هایی که در شکم مادرشان هستند نیز می‌شود و این یعنی کافی است در این روز با عظمت سری بالا بیاوریم و خداوند متعال را از ته دل صدا بزنیم.

وی با اشاره به دستگیری خداوند از بندگانش، بیان کرد: وقتی خداوند دستگیری از بنده‌ای می‌کند او را محتاج نمی‌سازد کافی است امروز از مردم بپرسیم که در این روزهای سخت و دشوار اقتصادی وضعیتی که بر جامعه حاکم است چه چیزی می‌خواهند؟ مگر پاسخی جز اینکه محتاج نباشند نیز خواهند داشت؟ این عظمت روزی است که در آن انسان خداوند را صدا می‌زند و پاسخ می‌گیرد.

عرفه روز با عظمت

دیگر فعال مذهبی و مداحی استان سمنان نیز درباره عرفه به خبرنگار مهر، می‌گوید: عرفه روز با عظمتی است که انسان هرچه از خداوند متعال بخواهد اجابت می‌شود عرفه را می‌توان عید بندگی و دعا نیز خواند که درباره عظمت آن احادیث و روایات فراوانی نقل شده است.

سید مصطفی طباطبایی با بیان اینکه در روایت‌ها وجود دارد که هرکس در عرفه دعای خیری از خدای منان بخواهد، برآورده می‌شود و این یعنی درهای رحمت الهی در عرفه گشایشی عظیم دارند، افزود: دعای عرفه برای ما از یک لحاظ دیگر هم اهمیت دارد و آن اینکه حسین بن علی (ع) در صحرای عرفات دعای عرفه را بیرون از خیمه‌ها خواندند، دعایی که سراسر طلب و بندگی و عشق است.

وی با بیان اینکه اهمیت عرفه در برآورده شدن دعاهای دل‌های سوخته است، تاکید کرد: به تعبیری می‌توان گفت عرفه روزی است که دعاها به سرعت مستجاب می‌شوند و حتی آورده‌اند که امام صادق (ع) فرمودند «اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد غفران برای او نیست مگر آنکه عرفه را درک کند.»لذا این اهمیت عرفه از دیدگاه دین مبین اسلام و مکتب شیعی است.

روزی که دعا برآورده می‌شود

این فعال مذهبی با اشاره به اینکه امیدواریم روزی با سرنگونی طاغوتیان آل سعود عرفه را در صحرای عرفات در کنار دیگر مسلمانان برگزار کنیم، بیان کرد: عرفه روزی است که انسان در مقابل معشوق زانو زده و از او می‌خواهد تا حاجت روایش کند و چقدر زیبا است که در این روز مسلمانان از یکدیگر نیز فراموش نکنند و خواستار جهانی خالی از نحسی و نحوست دشمنان اسلام را بخواهند. دشمنانی که هر کجا هستند جز قتل و غارت چیزی نداشته‌اند.

طباطبایی در پاسخ به این سوال که بهترین آرزو در عرفه چه می‌تواند باشد، تاکید می‌کند: فرج آقایمان امان زمان (عج) بهترین آرزو است زیرا هرچه دیگر بخواهیم از عدل و داد، نابودی دشمنان، اسلام ناب محمدی (ع)، استمرار انقلابمان و … همگی در ظهور هستند.

وی با بیان اینکه آرزوی فرج در حقیقت چندین آرزوی مسلمانان است که در هم تنیدگی پیدا می‌کند، گفت: هر روز باید ظهور حضرت حجت (عج) را خواست اما در روز عرفه به واسطه عظمتش باید آن را عاجزانه درخواست کرد از سوی دیگر شب نهم ذی‌الحجه از شب‌های متبرک و شب مناجات با پروردگار است و لذا بهترین زمان برای توبه محسوب می‌شود که مسلمانان باید این موضوع را نیز مد نظر قرار دهند.

زانو زدن به درگاه الهی

عرفه آمد و رفت به یک چشم بر هم زدن و شامگاه دلگیری دارد این نهم ذی‌الحجه زیرا تا عرفه بعد باید یکسال دیگر صبر کرد و لذا باید گفت خوش به حال کسانی که از این روز کمال بهره را بردند.

عرفه در حقیقت فرصتی است که نباید لحظه لحظه آن را از دست داد با زبان روزه ذکر گفت، دعا خواهند و به درگاه الهی توبه کرد. خدایی که بزرگ مرتبه است خدایی که اکبر است خدایی که از او بزرگ‌تر نیست و نخواهد بود خدایی که یکی است و دیگر جز او هیچکس نیست.

مردم استان سمنان در حالی با عرفه خداحافظی کردند که امسال دل‌هایشان مملو از غم بود اما امیدوار به سال‌های آتی که بتوانند در کنار هم بار دیگر از خدای متعال بخواهند که دعایشان را مستجاب کند.

کد خبر 4987219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha