۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۱

گزارش خبری مهر؛

برنامه برخی دانشگاه های تهرانی برای دهه اول محرم اعلام شد

برنامه برخی دانشگاه های تهرانی برای دهه اول محرم اعلام شد

هیئات مذهبی دانشگاهها امسال نیز همچون سنوات پیشین مراسم عزاداری محرم را برگزار می کنند و در عین حال تاکید دارند که عزاداران باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال مراسم عزاداری محرم در دانشگاه ها به علت شیوع کرونا متفاوت از سنوات پیشین برگزار می شود؛ به طوری که به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی، برخی دانشگاه ها و مساجد درون دانشگاه ها، در مقایسه با سال های قبل، پذیرای ۵۰ درصد جمعیت عزاداران در مقایسه با سال های پیشین خواهند بود. دانشگاه ها در این باره اعلام کرده اند که امسال در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی، توزیع غذای نذری ندارند و از طرفی نیز با توجه به برخورداری دانشگاه ها از فضاهای باز و گسترده، قرار است برخی میزبان هیئات شهرها باشند.

در همین زمینه حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفته است به همه دفاتر نهاد دانشگاه های کشور و مسئولان آن ابلاغ شده که به استقبال هیئت های داخل شهر بروند و به آن ها اطلاع رسانی کنند. رستمی همچنین اعلام کرده است که اگر با شروع ترم شرایط به گونه‌ای باشد که دانشجویان در دانشگاه حضور داشته باشند، خارج از دهه اول محرم در دهه‌های بعدی قطعاً هیئت‌ها فعال هستند.

آنطور که مسئولان مربوطه می گویند هیچ گروه و نهاد و شورایی تصمیم بر عدم برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم نگرفته‌ و قرار است مراسم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های سازمان تبلیغات برگزار شود.

حجت‌الاسلام علی تقوی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز اعلام کرده است بخش عمده ای از فعالیت‌های مربوط به ماه محرم قرار است به صورت مجازی برگزار شود. او در این رابطه گفت در برنامه‌های ماه رمضان این اقدام صورت گرفت و در برنامه ماه محرم نیز با قدرت و سرعت بیشتری این کار ادامه پیدا می‌کند.

تاکید همه دانشگاه ها بر این است که افراد برای حضور در مراسم ها، باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و همکاری حداکثری با خدام هیأت داشته باشند. 

در متن زیر به جزییات برگزاری مراسم در برخی از دانشگاههای تهرانی اشاره شده است؛

دانشگاه امیرکبیر

مراسم عزاداری ماه محرم در دانشگاه امیرکبیر با سخنرانی حجت الاسلام سعیدی ( ۵ شب اول) و حجت الاسلام میراحمدی (۵ شب دوم) و با نوای کربلایی امین پویان راد از پنجشنبه ۳۰ مرداد تا ۸ شهریور ماه برگزار می شود.

مراسم دهه اول محرم ساعت ۲۰:۳۰ و در فضای باز و کنار مزار شهدای دانشگاه برگزار خواهد شد. همچنین تاکید شده است حضور در این مراسم منوط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

این مراسم از طریق برخی پلتفرمها به صورت زنده نیز پخش می شود.

دانشگاه تهران 

مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در فضای باز دانشگاه تهران برگزار می شود. این مراسم با مداحی حاج سعید حدادیان در روزهای جمعه و شنبه؛ هفتم و هشتم شهریور ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی بر پا می شود.

در دهه دوم نیز سه شب اول حجت الاسلام میر حافظ سخنران و مهدی رسولی و امیر عباسی به عنوان مداحان این مراسم خواهند بود؛ مراسم از نماز مغرب و عشا آغاز خواهد شد.

پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

برنامه های ویژه سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در مسجد امام علی علیه السلام با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود، صبح ها برنامه زیارت عاشورا و ذکر مصیبت، ظهرها سخنرانی بعد از نماز جماعت ظهر و شب ها سخنرانی توسط حجت الاسلام مهدی هدایتی معاون نهاد همراه با عزاداری بعد از نماز جماعت مغرب و عشا برگزار خواهد شد.

دانشگاه علم و صنعت 

براساس اعلام هیات شهدای گمنام دانشگاه علم و صنعت، حجت الاسلام و المسلمین دولابی و حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان در مراسم دهه اول محرم سخنرانی خواهند کرد. همچنین مداحان این مراسم حاج سید محمود علوی و کربلایی مصطفی هادیان هستند.

این مراسم از پنجشنبه سی ام مرداد ماه آغاز می شود و به مدت ۱۱ شب ادامه دارد؛ شروع مراسم نیز از ساعت ۲۱ اعلام شده و محل برگزاری نیز واقع در میدان حاج قاسم سلیمانی(رسالت)، خیابان هنگام، خیابان دانشگاه، فضای باز روبه روی مسجد الشهداء دانشگاه علم و صنعت است.

دانشگاه شریف

هیات الزهرای دانشگاه صنعتی شریف در نظر دارد برنامه محرم را با سخنرانی حجت الاسلام رستمی (شب اول تا پنجم) و حجت الاسلام هدایت (شب ششم تا سیزدهم، ظهر تاسوعا و عاشورا) با نوای حاج محمد رستمی برگزار کند.

دانشگاه افسری امام علی

هیأت میثاق با شهدا دانشگاه افسری امام علی نیز قرار است از پنجشنبه ۳۰ مرداد تا یکشنبه ۹ شهریور برنامه محرم را برگزار کند. در این مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان به سخنرانی می پردازد و مداح آن حاج‌میثم‌مطیعی است.

این هیات اعلام کرده است باتوجه به شرایط بیماری کرونا، امکان برگزاری مراسم در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام فراهم نیست از این رو برنامه هیأت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع)، در دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام برگزار خواهد شد.

دانشگاه تربیت مدرس

هیات محبان اهل بیت دانشگاه تربیت مدرس امسال همانند سال های گذشته در دهه اول محرم مراسم عزاداری را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کند. عضو بسیج دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:با توجه به شرایط خاص موجود، مراسم در فضای باز مقابل مسجد دانشگاه برگزار می شود و امسال با توزیع نذری مخالفت شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این برنامه حجت الاسلام مصطفی رستمی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام مهدی ساداتی نژاد مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس به سخنرانی خواهند پرداخت و مداحان مراسم حجت الاسلام رشدی، کربلایی قبادی و حیدری هستند.

دانشگاه آزاد

حجت‌الاسلام شریفانی سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، اعلام کرد که قرار است واحدهای دانشگاه آزاد میزبان هیئات مذهبی در ماه محرم خواهد بود. او گفته است مراسم‌های محرم و اقامه عزای امام حسین (ع) به دلیل رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی در اماکن غیرمسقف و روباز واحدهای دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ نیز اعلام کرده است مراسم دهه اول محرم در فضای بازِ سفارت سابق آمریکا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

این مراسم قرار است با سخنرانی حجت‌الاسلام آقاتهرانی و مرثیه‌سرایی کربلایی پیام کیانی و دیگر ذاکران اهل بیت برگزار شود.

دانشگاه شهید رجایی

مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در دهه اول محرم در دانشگاه شهید رجایی به مدت ۱۰ شب با سخنرانی آیت الله تقوایی در مسجد باب الحوائج این دانشگاه بعد از نماز مغرب و عشا با رعایت موازین و مقررات بهداشتی برگزار می شود.

دانشگاه سوره

دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، نمایشگاه مجازی با عنوان «یادواره عاشورا»، ویژه دانشجویان برگزار می‌کند.

براساس اعلام دانشگاه دانشجویان باید آثار هنری خود را در زمینه نقاشی، پوستر و تصویرسازی، تایپوگرافی و خط‌نقاشی، عکاسی، صنایع‌دستی، انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند تا تاریخ ۵ شهریورماه ۹۹ به گروه‌های آموزشی دانشکده هنر ارسال کنند.

همچنین تاکید شده به برگزیدگان آثار هنری جایزه و به تمامی شرکت‌کنندگان، گواهی اعطا می‌شود.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

ویژه برنامه استقبال از ماه محرم امسال با توجه به شیوع کرونا بصورت مجازی و با سخنرانی دکتر محمود مطهری نیا با موضوعاتی نظیر چرایی آغاز حرکت امام حسین علیه السلام، عدم قیام در مدینه، خروج امام حسین از مکه، انتخاب کوفه برای مخالفت با حکومت با معرفی کتاب برگزار می شود.

در بخش دوم حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی و حجت الاسلام و المسلمین فرهادزاده با موضوعاتی نظیر پیامدهاو پیام‌های عاشورایی به سخنرانی می پردازند.

ویژه برنامه هایی نظیر مراسم سیاه پوشان، برگزاری زیارت عاشورا، سینه زنی و ارائه سخنرانی کوتاه در فضای باز جوار قبورشهدا با رعایت پروتکل های بهداشتی، ویژه برنامه های عاشورایی در فضای مجازی، جمع آوری نذورات در راستای کمک مومنانه، مسابقات کتابخوانی مجازی در سه سطح استادان، دانشجویی و کارمندی و ...از دیگر برنامه های ماه محرم امسال است.

کد خبر 5002934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha