۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶

توسط دانشگاه امام صادق (ع)؛

پایان نامه های دفاع شده با موضوع محرم و عاشورا منتشر می شود

پایان نامه های دفاع شده با موضوع محرم و عاشورا منتشر می شود

مجموعه پایان نامه های دفاع شده در دانشگاه امام صادق علیه السلام با موضوع قیام عاشورا و زندگانی امام حسین علیه السلام منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه امام صادق علیه السلام، در ماه محرم الحرام و ایام سوگواری سید الشهداء علیه السلام، مجموعه پایان نامه های دفاع شده در دانشگاه امام صادق علیه السلام با موضوع قیام عاشوراء و زندگانی امام حسین علیه السلام منتشر می شود.

بخش اول این مجموعه به شرح زیر است:

عنوان پایان نامه: طراحی الگوی رهبری با الهام از گفتگوهای امام حسین علیه‌السلام در مسیر کربلا

نویسنده: سید علی اصغر علوی

تحلیل گر سطوح عاشورا با لایه‌هایی مواجه است که برای درک هر لایه و دستیابی به لایه‌های عمیق‌تر نیاز به توجه و بررسی بیشتری است. اینکه عاشورا تجلی همه زحمات انبیاء و اولیاست و نیز مقدمه‌ای برای ظهور مهدی موعود است موضوعی است که باعث شده عاشورا یک حلقه اتصال بین کوشش های انبیا و اولیای قبل و بعد از خود باشد. و این نشان از کمال و اهمیت این حرکت دارد. حرکتی که طلایه‌دار و جریان‌ساز آن اباعبدالله الحسین علیه السلام است؛ کسی که انگشت اشاره همه انبیاء و اولیاء و در رأس آن اهل کسا خاصه رسول گرامی اسلام به اوست.

عنوان پایان نامه: الگوی جهاد در قرآن کریم و کاربست آن در نهضت عاشورا

نویسنده: حسین یاوری

 در عصر حاضر ما شاهد رشد روزافزون مسائل مربوط به جنگ نرم و حوزه مطالعاتی آن در جهان هستیم. به‌علاوه اینکه نهضت عاشورا به‌عنوان یکی از منابع مهم قدرت در تفکر و ایدئولوژی اسلام و به‌ویژه شیعه است که باید تئوری پردازی شود و مبانی اصیل و مهم این رویداد عظیم روشن گردد؛ به‌عبارت‌دیگر به‌رغم پذیرش نهضت عاشورا توسط مسلمانان و شیعیان به‌صورت یک عقیده، لازم است این نهضت به‌صورت یک نظریه بیان و ابعاد مختلف آن تبیین شود.

عنوان پایان نامه: مدیریت تصویرپردازی قیام عاشورا توسط ‌امام صادق علیه‌السلام‌ به‌سوی طراحی الگوی سیاست‌گذاری افکار عمومی

نویسنده: پرهام روشنایی

در میان تاریخ پر گهر زندگانی اهل بیت علیهم‌السلام راهبری افکار عمومی حول مسئله حادثه عاشورا بخاطر تقابل شدید و بازنمایی‌های سیاه رخ داده توسط دشمن نسبت به شخصیت و تصویر امام حسین علیه السلام و قیامشان از اهمیت زیادی برخوردار است. دشمن از یک طرف به دنبال صورت‌بندی اباعبدلله علیه السلام به عنوان کافری خارجی(العیاذ بالله) بود و در همین فضا بود که اهل بیت علیهم‌السلام و مخصوصا امام صادق علیه السلام (بخاطر کثرت روایات وارده از امام صادق علیه‌السلام) تصویر امام حسین علیه‌السلام و قیامشان را در افقی بالاتر از یک قیام یک رهبر سیاسی بلکه به مثابه قیام بر حقِ امام مفترض الطاعه صورت‌بندی کردند.

عنوان پایان نامه: جایگاه واقعه‌ی عاشورا در فقه امامیه

نویسنده: محمدمهدی پوروهاب

 یکی از ابعاد جریان عاشورا که کمتر به آن پرداخته شده است، بررسی این واقعه‌ی عظیم به عنوان بخشی از سیره‌ی عملی امام حسین است. می‌دانیم که سیره‌ی معصوم حجت شرعی و یکی از منابع مهم استنباط احکام فقهی است، لکن تنها تعداد معدودی از فقها به قیام امام حسین متعرض شده و آن را مورد بحث و احیانا استناد فقهی قرار داده‌اند. نوشتار حاضر درصدد تبیین و تحلیل ریشه‌ها و عوامل عدم استناد فقها به جریان عاشوراست.

عنوان پایان نامه:  تبیـین بازاریابی اسلامی به مثابه دعـوت، مبتنی بر سیره حسینی علیه السلام

نویسنده: سعید فتحعلی

 در این پژوهش سعی بر آن است که با بهره‌مندی از تعالیم و آموزه‌های اسلام، سیره اهل بیت علیهم السلام و به‌خصوص سیره امام حسین علیه السلام، به تبیین فرآیند شناخت نیاز حقیقی و پاسخ به آن که قاعدتاً بهترین پاسخ است، پرداخته شود؛ همچنین بیان نوآورانه «بازاریابی به مثابه دعوت» با مقصود نگاهی کلان و اجتماعی برای دعوت عموم جامعه به یک امر نیک در راستای رشد و با هدف قرب الهی است، که همان سعادت دنیوی و اخروی فرد و جامعه را نیز در بردارد.

عنوان پایان نامه: گونه‌های نقد و روش‌های حل تعارض در اخبار عاشورا (تا قرن هفتم هجری قمری)

نویسنده: علی ملاکاظمی»

گفتن و نوشتن درباره امام حسین علیه‌السلام و آنچه در کربلا بر وی، خاندان و اصحاب گرانقدرش گذشت، کاری بس سهل و ممتنع است. چرا که از یک سو دریایی از اطلاعات و اخبار در اختیار ماست که می‌توانیم و باید از آنها بهره ببریم و از سوی دیگر آمیخته شدن اخبار سره و ناسره در روایت تاریخی کربلا، نوشتن و سخن گفتن را سخت دشوار کرده است. افزون بر اینها در طول تاریخ عنایت به این حادثه عظیم و نگارش تاریخ آن جدی‌تر از سایر رخدادها بوده و آثار متعددی دراین‌باره نوشته شده است. مع‌الاسف بسیاری از این تواریخ از بین رفته است و با بررسی مکاتب تاریخ نگاری عاشورا و منابع موجود درآن مکاتب می‌توان دریافت در میان منابع اصیل موجود که با اعتماد کلی به آنها می‌توان به بررسی این رویداد بزرگ پرداخت.

کد خبر 5007061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha