۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۳

معاون راه و شهرسازی کرمانشاه :

اضافه شدن ۳۴۰ هکتار زمین به شهر کرمانشاه برای طرح اقدام ملی مسکن

اضافه شدن ۳۴۰ هکتار زمین به شهر کرمانشاه برای طرح اقدام ملی مسکن

کرمانشاه- معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از اضافه شدن ۳۴۰ هکتار زمین به شهر کرمانشاه به‌منظور تامین طرح “اقدام ملی مسکن” خبر داد.

عبدالرضا غفوری پیش از ظهر چهارشنبه پنجم شهریور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دولت از سال گذشته در راستای برنامه تأمین مسکن و در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، بحث طرح اقدام ملی مسکن را در استان‌ها مطرح کرد که متولی این طرح وزارت راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه موجودی اراضی دولتی برای اجرای این طرح در شهر کرمانشاه بسیار محدود بود، گفت: بسیاری از زمین‌های دولتی با کاربری مسکونی برای طرح‌های دیگر از جمله "مسکن مهر" مورد استفاده قرار گرفته بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته یک قطعه زمین به مساحت ۳۴۰ هکتار در نزدیکی شهرک امام وجود داشت که برای اجرای طرح اقدام ملی مناسب شناخته شد.

غفوری ادامه داد: این موضوع با توجه به نیاز به تأمین مسکن و توجیه‌پذیری آن در کارگروه مربوطه مطرح و با پیگیری‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان، الحاق آن به شهر کرمانشاه تصویب و ابلاغ شد که هم اکنون درحال انتخاب مشاور و طرح آماده سازی آن هستیم و ظرف حدود ۴ ماه آینده عملیات ساخت واحدهای مسکونی در این قطعه شروع می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه تاکید کرد: این قطعه زمین قابلیت ساخت حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی را دارد، ضمن اینکه امکان تأمین خدمات مورد نیاز پهنه‌های پیرامونی در این اراضی، امکان تأمین زیرساخت‌های شهری، سازگاری کاربری با پهنه‌های پیرامونی و تعریف جمعیت‌پذیری متناسب این الحاق را توجیه‌پذیر می‌کند.

ثبت نام ۲۵ هزار متقاضی در سامانه طرح اقدام ملی مسکن

وی در ادامه با اشاره به برنامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن در استان، ادامه داد: براساس این برنامه، ساخت ۶ هزار واحد در تعهد کرمانشاه است که در فاز نخست اجرای این طرح در استان قرار است یک هزار و ۵۰۰ واحد در شهر کرمانشاه و یک هزار و ۷۰۰ واحد در سایر شهرها ساخته شود.

غفوری با بیان اینکه ثبت نام مرحله نخست این طرح در آذر ماه سال ۹۸ انجام شد، افزود: در مرحله نخست برای افراد واجد شرایط محدودیت ثبت نام وجود داشت، بنابراین با بررسی صورت گرفته در سطح کشور یک بازنگری صورت گرفت تا در مرحله دوم این محدودیت‌ها برداشته شد و همه واجدین شرایط بتوانند در این طرح ثبت نام کنند.

وی تصریح کرد: حدود ۲۵ هزار نفر در سامانه طرح اقدام ملی مسکن در کرمانشاه ثبت نام کردند و با توجه به اینکه ثبت نام در سامانه براساس خود اظهاری فرد بوده است، واجدالشرایط بودن این افراد در دست بررسی است.

غفوری افزود: در حال حاضر صحت‌سنجی این اظهارات مورد بررسی قرار می‌گیرد و ظرف یک ماه متقاضیان واجدشرایط مشخص می‌شوند.

بازپرداخت اقساط طرح “اقدام ملی مسکن” ۱۰ ساله است

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه به اعتبارات طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: دولت در این طرح نقش تسهیل گر را دارد، به این صورت که زمین‌های این طرح را از ۲ روش فروش اقساطی و اجاره زمین به متقاضیان واگذار می‌کند.

وی توضیح داد: اگر ارزش زمین کمتر از یک سوم هزینه ساخت باشد از روش اجاره در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و اگر ارزش زمین از یک سوم هزینه ساخت بیشتر باشد به صورت فروش اقساطی به متقاضی واگذار می‌شود.

غفوری با بیان اینکه قیمت گذاری زمین توسط کارشناس رسمی انجام می‌شود، تصریح کرد: متقاضی برای پرداخت اقساط آن ۲ سال تنفس دارد و از سال سوم قیمت قدرالسهم زمین از آن پلاک را به نرخ زمان قیمت گذاری ظرف ۳ سال پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن از ۲ محل تأمین می‌شود، گفت: یک بخش تسهیلات دولتی پیش بینی شده برای اجرای این طرح است که درحال حاضر مبلغ این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان با سود بانکی ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله است و بخش دیگر آورده متقاضی می‌باشد.

غفوری با بیان اینکه مرجع این طرح در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت راه و شهرسازی و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بنیاد مسکن است، بیان کرد: متقاضی بعد از اینکه واجد الشرایط دریافت مسکن ملی شناخته شد، جهت افتتاح حساب و واریز مبلغ ۴۰ میلیون تومان به‌عنوان آورده اولیه به بانک عامل معرفی می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان در پایان گفت: اگر پروژه‌ای در قالب اقدام ملی تعریف شود و در بافت فرسوده شهری نیز قرار گرفته باشد، می‌تواند هم از تسهیلات طرح اقدام ملی و هم از تسهیلات و تخفیف بافت فرسوده بهره‌مند شود.

کد خبر 5009065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • زارعی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      1 0
      باسلام من 12ساله ک مستاجرم چون پول نداشتم نتونستم ثپت نام کنم لطفابگین بازم در کرمانشاه ثپت نام دارین وکل پرداختی متقاضی باید چقدباشه وچند ماه یکبار باید پول پراخت کنه برای ساخت