۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰

چهارشنبه‌ در مرکز فرهنگی شهر کتاب؛

شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی نقد و بررسی می‌شوند

شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی نقد و بررسی می‌شوند

مبانی و شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی در قالب دو نشست از درسگفتارهایی درباره شمس تبریزی روزهای چهارشنبه ۲۳ و ۳۰ مهر در مرکز فرهنگی شهر کتاب بررسی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی‌وهفتمین و سی‌وهشتمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی در روزهای چهارشنبه ۲۳ و ۳۰ مهر به موضوع «نگاهی به مبانی و شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی» اختصاص دارد که در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شوند.

شمس تبریزی، به‌معنای واقعی کلمه، یک معلم و مربی بزرگ است و همان‌گونه که می‌دانیم، مولانا یکی از تربیت‌یافتگانِ محضر اوست و او توانسته است در مدت کوتاهی از آن سجاده‌نشین باوقار چنین عاشق شیدا و شادمانی بسازد. مطالعه‌ مقالات نشان می‌دهد که شمس برای شأن معلمیِ خود اعتبار و ارزش زیادی قائل است و درمورد این موضوع مهم تأملات جالب توجهی دارد.

شمس درباره‌ شیوه‌ مطالعه و درس خواندن، روشِ آموزش قرآن، چگونگی تربیت سالک، توجه به تفاوت‌ها و استعدادهای افراد و نظایر آنها، اندیشه‌های خاصی دارد. شیوه‌های تربیتی شمس بر مبانیِ انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی خاصی استوارند و بدون شناختنِ آنها نمی‌توان اصول تربیتی شمس را شناخت.

در دو درس‌گفتار علمی مورد اشاره ایرج شهبازی به سخنرانی حول موضوع «نگاهی به مبانی و شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی» می‌پردازد. در این‌جلسات، تلاش می‌شود اولاً مبانی انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی شمس بررسی، و سپس درباره‌ شیوه‌های تربیتی او سخن گفته شود. شهبازی در دو جلسه مذکور سخنان متنوع و عمیق شمس را در این‌زمینه طبقه‌بندی و تحلیل می‌کند. طبیعی است که ما، به عنوان انسان‌هایی امروزی، نمی‌توانیم با همه‌ شیوه‌های تربیتی شمس موافق باشیم؛ بنابراین بخشی از سخنرانی این‌پژوهشگر به نقد نظرات شمس اختصاص خواهد داشت و فی‌المثل نظر شمس درباره‌ «تنبیه بدنی دانش‌آموز» بررسی و نقد خواهد شد.

دو جلسه سخنرانی درباره موضوع مورد اشاره، روزهای چهارشنبه ۲۳ و ۳۰ مهر از ساعت ۱۵ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شده و به‌صورت زنده از حساب کاربری اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به‌نشانی Instagram/bookcityculturalcenter پخش می‌شوند.

کد خبر 5045189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha