۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲

گلستان سمبل اتحاد و برادری است

مشق وحدت در نگارستان ایران/ ابوجهل های زمان به دنبال تفرقه

مشق وحدت در نگارستان ایران/ ابوجهل های زمان به دنبال تفرقه

گرگان- گلستان با برخورداری از اقوام و مذاهب شیعه و سنی پس از گذشت بیش از ۴۲ سال از انقلاب به عنوان سمبل اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز اقوام در کشور شناخته می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: هفته وحدت و مهربانی و کاشت نهال برادری از راه رسید، هفته‌ای که به عنوان نمونه و تذکری برای برابری است و ختم به یک روز و هفته نمی‌شود.

گلستان؛ رنگین کمان اقوام، نمونه عملی وحدت در کشور بوده و علیرغم تمام دسیسه‌ها و اختلاف افکنی های دشمنان و معاندان نظام برای دامن زدن به اختلافات مذهبی، این خیال خام آنها هرگز به واقعیت تبدیل نشده است و ترکمن‌ها و بلوچ‌های اهل سنت گلستان و دیگر اقوام در دهه پنجم پس از پیروزی انقلاب برادروار و در صمیمیت مطلق و بدون هیچ حاشیه و اختلافی به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

حضور علمای برجسته ای همچون «آیت الله سیدکاظم نورمفیدی»؛ نماینده ولی فقیه در گلستان، «مرحوم آیت الله طاهری» و روحانی برجسته اهل سنت مرحوم «حاج آخوند عابدی کر» سبب شد تا الفت و برادری موجود در قومیت‌های مذهبی گلستان زبانزد استان‌های مختلف کشور باشد.

همه ساله در این روزها گلستان شاهد برگزاری جشن‌ها و مراسم مختلف در بزرگداشت هفته وحدت بود که اکنون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

تفاوت‌های قومی و مذهبی زمینه ساز رشد و پیشرفت

استاندار گلستان در نشست نخبگانی علمای شیعه و سنی در خصوص وحدت گفت: گلستان به دلیل وحدت موجود بین اهل تشیع و تسنن زبانزد خاص و عام بوده و کوچک‌ترین اختلافی در ریشه‌های مذهبی وجود ندارد.

هادی حق شناس افزود: خوشبختانه تفاوت‌های قومی و مذهبی در گلستان زمینه ساز رشد و پیشرفت این استان شده و هرگز عامل تفرقه نبوده و البته علما نقش تأثیرگذاری در ارتقای وحدت موجود داشته‌اند.

وی اضافه کرد: خداوند برکات فراوانی را به استان گلستان هدیه کرده است که یقیناً با توجه به تفاوت‌های قومیتی و مذهبی می‌تواند عامل توسعه این استان شد.

تحکیم وحدت و تعمیق اخوت راه مقابله با دشمن

استاد حوزه‌های علمیه غرب گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: رمز موفقیت و پیروزی انسان‌ها در اهداف و برنامه‌های خود وجود اتحاد همبستگی و همدلی است.

داوود آخوند بلکفه افزود: پیامبر (ص) در صدر اسلام با ایجاد وحدت و همگرایی بین مسلمانان توانست دشمنی دیرینه را از چهره امت مسلمان بزداید و اهداف و برنامه‌های خود را پیش ببرد.

تفاوت‌های قومیتی در گلستان سبب تفرقه نبوده و زمینه ساز پیشرفت می‌شود وی اضافه کرد: در عصر کنونی هم مسلمانان نیاز شدید به ایجاد اتحاد و تعمیق وحدت دارند که متأسفانه امروز استکبار از هر فرصتی برای ایجاد تفرقه و تشتت بین امت اسلام استفاده کرده و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

بلکفه بیان کرد: در مقابل ما باید شرایط را درک کرده و متوجه باشیم تنها راه مقابله در برابر دسیسه‌های دشمن تحکیم وحدت و تعمیق اخوت و برادری است، همچنان که امام راحل می‌فرمایند رمز پیروزی انقلاب وحدت بود امروز هم ما برای تداوم این انقلاب و حفظ منافع و مصالح امت اسلامی نیاز به وحدت داریم.

وی گفت: هرجا که ملت متحد بود و اتحاد و انسجام داشت توانست بر مشکلات فائق آید و امنیت خود و منافع ملی و سرمایه‌های امت اسلام را مصون نگه دارد و هرجا تشتت و دودستگی و چند دستگی به وجود آمد توان و انرژی انسان‌ها متزلزل و موجبات شکست و سرخوردگی شد.

گلستان نمونه عملی وحدت اسلام است

استاد حوزه‌های علمیه غرب گلستان ادامه داد: اقتضائات زندگی طبیعی انسان‌ها هم این بر این مساله تاکید دارد که خداوند انسان را اجتماعی خلق کرده و افراد جامعه نمی‌توانند همه نیازهای فکری، فطری و طبیعی خود را تأمین کنند بنابراین نیازمند تعاون و یاری یکدیگر هستند.

وی تأکید کرد: در عصر کنونی سران استکبار جهانی و دشمنان دیرینه اسلام از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند تا امت مسلمان را به نابودی بکشانند و زمینه تفرقه بین آنها به وجود آورند، در اینجا است که مسئولیت انسان‌های اندیشمند دوچندان شده زیرا آنها باید به ملت‌های مسلمان آگاهی بخشند و با درک مصالح و مقتضای شرایط امت اسلامی در ایجاد وحدت و تحکیم و تعمیق اخوت گام‌های موثرتری بردارند.

بلکفه گفت: گلستان نمونه کوچکی از ایران اسلامی است که تمامی اقوام و مذاهب در کنار هم زندگی مسالمت آمیز دارند که این امر به سبب وجود اخوت و برادری است.

وی افزود: گلستان می‌تواند الگویی مناسب برای کل کشور و حتی جهان اسلام باشد زیرا این استان زبانزد خاص و عام در وحدت است و کوچک‌ترین مشکلی در همزیستی بین اقوام و مذاهب ندارد.

بلکفه بیان کرد: گلستان نمونه عملی وحدت اسلام است که امیدواریم خداوند این نعمت را تعمیق دهد و دیگران از آن الگوبرداری کنند تا اسوه حسنه‌ای برای سایر ملت‌های مسلمان باشد.

برجسته کردن عوامل وحدت

امام جمعه بندرترکمن هم به خبرنگار مهر گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که رهبر آن همواره به وحدت اهمیت داده و در تقویم ما هفته‌ای به نام وحدت قرار دارد.

حاج آخوند عبدالرحمن کر افزود: امام راحل با الگوبرداری از قرآن کریم این هفته را شکل داد تا اختلاف در زمان میلاد پیامبر به وحدت تبدیل شود.

وی متذکر شد: این هفته نمونه‌ای از وحدت و یادآوری و تذکر است وگرنه وحدت به یک هفته ختم می‌شود.

کر بیان کرد: قرآن همواره به وحدت دستور داده و امام راحل و خلف صالح ایشان این راه را ادامه داده‌اند و همواره با فتواهای خود نقشه‌های دشمنان در ایجاد تفرقه را نقش بر آب می‌کنند.

کر با بیان اینکه نزاع شوکت مسلمانان را از بین می‌برد، گفت: پیامبر اختلافات دو قبیله اوس و خزرج را با پیمان اخوت و برادری از بین برد و جبهه قوی ایجاد کرد و در زمان جنگ تحمیلی هم وحدت نتیجه داد و همه قومیت‌ها در برابر رژیم بعثی ایستادند و شهید دادند.

وی تصریح کرد: مردم و مسئولان نباید حرفی بزنند که سبب تفرقه شود و باید هر چیز که سبب وحدت است را برجسته کرد.

کر با اشاره به اینکه دامن زدن به مسائل حاشیه‌ای سبب تفرقه و تشنج در جامعه می‌شود، افزود: دشمن عناد دیرینه ای با مسلمانان دارد و در زمان پیامبر (ص) ابوجهل و ابولهب هایی بودند و هنوز هم ابوجهل هایی هستند تا یک مساله کوچک را بزرگ ساخته و سبب تفرقه و رنجورشدن مردم شوند.

وی تصریح کرد: هر جا تفرقه بیاید برکت می‌رود و هر جا مسلمانان ضربه خوردند از عدم اتحاد و وحدت بوده است.

کر جنگ در خاورمیانه را از فتنه انگیزی های دشمنان و ریشه در دخالت‌های استکبار برشمرد و گفت: در گلستان که رنگین کمان اقوام نامیده می‌شود به برکت علمای اهل سنت و تشیع اتحاد وجود داشته و زبانزد کل ایران است.

هفته وحدت فرصت طلایی برای نشان دادن انسجام و همبستگی مسلمانان محسوب می‌شود که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

برای تقویت وحدت شیعه و سنی، همان‌گونه که شناخت عوامل و زمینه‌های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه‌های اختلاف نیز ضروری است لذا در این راستا باید همه نظرات و پیشنهادهای پیروان مذاهب مختلف اسلامی مدنظر قرارگرفته و با جدیت برای اصلاح امور تلاش شود.

کد خبر 5061229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha