۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۵

گزارش تحلیلی - خبری مهر؛

روزی که کاراته ایران سر به آسمان سایید/ «المپیک» خاکریز بعدی است

روزی که کاراته ایران سر به آسمان سایید/ «المپیک» خاکریز بعدی است

دو سال پیش در چنین روزی تیم ملی کاراته ایران برای سومین دوره متوالی قهرمان جهان شد تا جایگاه خود را در راس قدرتهای کاراته دنیا تثبیت کند.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی - محمد بیرامی: پایتخت اسپانیا در حالی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ میزبان بیست و چهارمین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی جهان بود که دوبار دیگر در سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۲ از بهترین‌های کاراته دنیا میزبانی کرده بود. اما این سومین میزبانی با سومین قهرمانی کاراته ایران نیز همراه و به قولی خوش یمن بود.

تیمی که در رقابتهای ۲۰۱۴ برمن آلمان و ۲۰۱۶ لینز اتریش روی سکوی نخست جهان ایستاده بود، راه سخت و دشواری برای تکرار قهرمانی خود این بار در سرزمین ماتادورها داشت. تیم ملی ایران که جمعی از بهترین‌های ایران و دنیا را در ترکیب داشت با بهره مندی از یک کادر فنی قوی و هماهنگ متشکل از مربیان با تجربه‌ای چون شهاب سلطانی، حسین روحانی، سعید حسنی پور، نعیما خواجوی و علی حجتی تشکیل شده بود و در رأس آنها سید شهرام هروی به خوبی هدایت شد تا پس از برتری مقابل ارمنستان، سنگال و اردن به نیمه نهایی راه یابد. تیم قدرتمند ایتالیا حریف ایران در این مرحله بود که مقهور توانایی ایران شد و سه بر صفر بازنده تاتامی را ترک کرد. ملی پوشان شایسته ایران در مبارزه پایانی در یک پیکار سخت و دشوار موفق شدند تیم قلدر و چغر ترکیه که در نیمه نهایی ژاپن را از پیش رو برداشته بود را نیز شکست داده و به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

تیمی که از اوایل دهه ۹۰ شروع به رشد کرد، در مسابقات جهانی ۲۰۱۲ پاریس با هدایت بهنام فر و کتیرایی و مدیریت صادق فرجی در رأس فدراسیون کیفیت بالایی از خود به نمایش گذاشت و آهسته آهسته گام‌های تعالی را برداشت و به مرور پوست اندازی کرد. هدایت همین تیم در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ به سید شهرام هروی، حسین روحانی، مهدی جعفری و سید محمد حسینی (بدنساز) سپرده شد و تیم خوب ۲۰۱۲ به درستی سازماندهی شد تا با ورود جوانان جویای نام و با آتیه نتایج درخشانی در مسابقات مختلف کسب کند.

تیمی که شش سال متوالی در مسابقات مختلف آسیایی و جهانی بهترین عملکرد را دارد، سه دوره روی سکوی نخست جهان می‌ایستد و به قول فوتبالی‌ها «هت تریک» می‌کند، هم پتانسیل بالایی دارد و هم به خوبی هدایت شده است. سید شهرام هروی در همه این سال‌ها یک لیدر و سرمربی به تمام معنا برای تیمی بود که جمعی از ستارگان کاراته جهان از ذبیح الله پورشیب، امیرمهدیزاده و بهمن عسگری گرفته تا آسیابری، گنج زاده، اباذری، احمدی، خدابخشی و.... را در ترکیب داشت و موفق شد بهترین عملکرد تاریخ کاراته ایران را به ثبت برساند. بدون شک این عناوین اتفاقی بدست نیامده و حاصل یک کار تیمی و هماهنگ شده با پشتوانه تلاش بی وقفه‌ای است که با مدیریت درست در رأس فدراسیون از علیرضا سمندر (دوره دوم مدیریت) شروع، با صادق فرجی ادامه یافت و در دوره جدید با سید حسن طباطبایی همچنان مقتدر پیش می‌رود.

رقابتهای جهانی ۲۰۱۸ مادرید یک اتفاق مهم و تاریخی دیگر برای کاراته ایران داشت. در کنار عملکرد خیره کننده در بخش کومیته که از شش فرصت موفق به کسب دو مدال طلا، (کومیته تیمی و بهمن عسگری) یک نقره (سجاد گنج زاده) و ۲ برنز (ذبیح الله پورشیب و هامون درفشی پور)، مدال برنز سارا بهمنیار، مدال برنز کاتای تیمی با درخشش علی زند، ابوالفضل شهرجردی و میلاد فرازمهر طعم شیرینی برای علاقمندان به کاراته به خصوص کاتاروها داشت.

و حالا کاراته مقتدر ایران به دنبال موفقیت در بازی‌های المپیک است. عملکرد فوق العاده تیم ملی کاراته ایران در طول سال ۱۳۹۸ در مسابقات موسوم به کاراته وان که امتیاز آن برای کسب سهمیه منظور می‌شد، باعث شد تا غیر از ژاپن به عنوان میزبان المپیک، ایران بیشترین شانس را در میان مدعیان جهانی برای کسب سهمیه داشته باشد.

کاراته دنیا سال‌های زیادی منتظر ورود به المپیک بود. زمانی که مسابقات تکواندو و جودو در بازی‌های المپیک از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد، این کاراته کاها بودند که حسرت غیبت در این رویداد مهم ورزشی جهان را در دل داشتند و حالا که این فرصت فراهم شده، هیچ ستاره‌ای نمی‌خواهد آن را از دست بدهد.

کاراته اولین و شاید آخرین حضور المپیکی خود را در توکیو تجربه کند، ولی نام بردن از «یکبار مصرف» در شأن رشته‌ای چون کاراته نیست و کسب مدال المپیک، اتفاقی تاریخی خواهد بود که برای همیشه در کتاب افتخارات خاطرات ورزش ایران ثبت خواهد شد. آیا آنها که از این لفظ استفاده می‌کنند، اگر همین الان مسئولیتی در فدراسیون داشتند و برای ورود به المپیک تلاش می‌کردند، بازهم چنین اعتقادی را داشتند.

کاراته مظهر قدرت و البته اخلاق است و در آستانه حضور در المپیک و کسب افتخاری ماندگار در ورزش ایران و جهان قرار دارد و بهتر آن است که منتقدان دست از بیان مسائل تکراری و اغلب خلاف واقع برداشته و برای کمک به کسب این موفقیت وارد گود شده و کمک کند.

کد خبر 5064162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha