۸ دی ۱۳۹۹، ۸:۴۷

دبیر ششمین جشنواره اسباب‌بازی در گفت‌وگو با مهر:

کرونا و دستاورد جشنواره مجازی اسباب‌بازی؛ معرفی در حوزه بین‌الملل

کرونا و دستاورد جشنواره مجازی اسباب‌بازی؛ معرفی در حوزه بین‌الملل

محسن حموله، دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی یکی از خصوصیات برگزار کردن مجازی این جشنواره را برقراری ارتباط با تولیدکنندگان بین‌الملی حوزه اسباب‌بازی دانست.

خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ: امسال ششمین دوره از برگزاری جشنواره اسباب‌بازی است، سالی که کودکان و نوجوانان تمام تفریحات، سرگرمی‌ها، بازی‌ها، دوستی‌ها و حتی کسب علم و دانش‌شان هم مجازی شده است. ویروس کرونا سرتاسر وجود همه‌چیز را تسخیر کرده و گریبان هر چیزی را سفت چسبیده است. بسیاری از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مهم فرهنگی کنسل شدند و برخی‌ها هم سعی کردند به‌صورت مجازی برنامه‌هایشان را برگزار کنند. عوامل و برگزارکنندگان ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی هم از این قافله عقب نمانده و تصمیم گرفته‌اند امسال جشنواره اسباب‌بازی را به‌صورت مجازی برگزار کنند. محسن حموله دبیر اجرایی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی و مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی می‌گوید.

درباره نحوه برگزاری ششمین جشنواره اسباب‌بازی توضیحاتی بدهید که امسال با توجه به پاندمی کرونا چگونه برگزار می‌شود؟ با توجه به اینکه امسال دوره ششم برگزاری جشنواره اسباب‌بازی است و تا سال‌های گذشته همیشه در سالنی این جشنواره برگزار می‌شد که منتقدان و مخاطبان از تهویه سالن برگزاری ناراضی بودند امسال برای این مسئله چه تدبیری اندیشیده شده است؟

امسال با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا قرار بر این شده تا ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی به صورت مجازی برگزار شود. دبیرخانه ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ابتدای سال ۹۹ در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید» آغاز به فعالیت کرد تا زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این جشنواره را به صورت مجازی فراهم کند. هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد زمینه‌ای مناسب به منظور آشنایی والدین و کودکان، مربیان، پژوهشگران و تولیدکنندگان با مفاهیم بازی و اسباب‌بازی و ایجاد بستری برای طرح ایده‌های نو و کارآفرینی و ارتقا سطح کمی و کیفی اسباب‌بازی‌های تولید داخل است. همچنین رشد آگاهی عمومی و شناخت نیازهای کودکان و نوجوانان در حوزه‌های اسباب‌بازی و سرگرمی، شناسایی و تقدیر از صاحبان اندیشه و تلاشگران در زمینه‌های طراحی، تولید و توسعه دانش عمومی در این حوزه، شناسایی و تقدیر از تولیدکنندگان و معرفی تولیدات آنها به خانواده‌ها و اطلاع‌رسانی از ظرفیت موجود اسباب‌بازی و سرگرمی به مخاطبان از اهداف این جشنواره است.

اما برقراری ارتباط میان فعالان حوزه بازی و اسباب‌بازی، استقرار نظام طراحی و نوآوری، کمک به ساماندهی صنعت اسباب‌بازی، توسعه و ترویج کاربردها و کارکردهای بازی و اسباب‌بازی از مهم‌ترین اهداف ششمین جشنواره ملی اسباب بازی خواهد بود.

شورای برنامه‌ریزی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی که متشکل از افراد متخصص در حوزه‌های مختلف اسباب‌بازی و آی‌تی کشور هستند. فرآیند مرحله‌ای را برای جشنواره ترسیم کرده‌اند که طبق زمان‌بندی تا پایان سال هر یک از بخش‌های جشنواره با توجه به آمادگی زیرساخت‌های فنی طبق فراخوان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

امسال ما اولین تجربه برگزاری مجازی جشنواره را خواهیم داشت اما در شورای برنامه‌ریزی در دوره‌های چهارم و پنجم به دنبال استفاده از فناوری آی‌تی بودیم. قطعاً در این مدت تحقیق و مطالعه شده و از تجربه دیگر کشورها و جشنواره‌های مجازی که برگزار شده است، استفاده می‌کنیم

بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر فراخوان داده که به دلیل فرصت بیشتر برای تولیدکنندگان اسباب‌بازی به مدت ۷ روز تمدید شده است و تا ۲۷ آذر فرصت ثبت‌نام در سایت جشنواره ملی اسباب‌بازی داده شده است. ششمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی امسال به صورت حضوری برگزار نمی‌شود و بخش‌های ذکر شده تماماً به صورت برخط برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. ولی در سال گذشته سالن‌های نمایشگاه جشنواره ملی اسباب‌بازی با توجه به فصل سرما مشکل تهویه نداشت و فضا کاملاً آماده بود. ولی به دلیل استقبال و ازدحام جمعیت مشکلات تردد بود. اما خداروشکر حادثه‌ای رخ نداد و جشنواره روزهای شلوغ ولی خاطره‌انگیزی را برگزار کرد.

نزدیک به دو سال است که برای بخش عروسک‌های بومی در جشنواره بخش تخصصی اختصاص داده شده است امسال در این زمینه چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در این باره امسال برای بخش عروسک‌های طراحان ایرانی فراخوان مستقل در نظر گرفته شده است و تولید کنندگان عروسک هم فرصت جداگانه‌ای برای ثبت‌نام در تارنمای جشنواره دارند، بعد از این بخش در صورت آماده‌سازی زیرساخت تارنمای جشنواره اطلاع‌رسانی برای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و به دنبال آن نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی و بازار اسباب‌بازی را خواهیم داشت.

امسال جشنواره چه خصوصیاتی خواهد داشت و تفاوت آن با سال‌های گذشته در چیست؟

امسال ما اولین تجربه برگزاری مجازی جشنواره را خواهیم داشت اما در شورای برنامه‌ریزی در دوره‌های چهارم و پنجم به دنبال استفاده از فناوری آی‌تی بودیم. قطعاً در این مدت تحقیق و مطالعه شده و از تجربه دیگر کشورها و جشنواره‌های مجازی که برگزار شده است، استفاده می‌کنیم. محدودیت پیش آمده با توجه به شیوع کرونا را فرصت و گامی رو به جلو برای صنعت اسباب‌بازی تلقی می‌کنیم چرا که مخاطبان در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی خواسته‌های خودشان را برآورده می‌کنند. به هر حال شروع هر کاری قطعاً بدون عیب و نقص نخواهد بود اما با توجه به همکاری با افراد متخصص در حوزه مرتبط این صنعت، امیدواریم جشنواره ششم گامی مؤثر و ماندگار در صنعت اسباب‌بازی ایرانی بردارد.

با توجه به اینکه برای بار اول است که جشنواره‌ای با این ابعاد، کاملاً به صورت مجازی برگزار می‌شود، ممکن است با چالش‌هایی روبرو شویم اما خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیرساخت مناسبی را در حال تهیه و آماده کردن است و به امید خدا مشکلی در برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره به‌صورت مجازی نخواهیم داشت. به عنوان مثال یکی از برنامه‌های ویژه امسال، حضور مهمانان و سخنرانان خارجی از کشورهای مختلف در جلسات و کارگاه‌های مجازی در کمیته علمی است و در صورتی که مجوزهای لازم اخذ شود برگزار خواهد شد. امسال با توجه به غیرحضوری شدن رویدادها و جشنواره‌ها در سراسر دنیا تمایل به شرکت در برنامه‌های مجازی از سوی علاقمندان بیشتر شده و با مکاتباتی که صورت گرفته، میزبان اساتید و متخصصان حوزه بازی و اسباب‌بازی از برخی کشورهای باتجربه در این صنعت خواهیم بود. البته امسال در بخش رقابتی هم تغییرات اساسی نسبت به دوره‌های گذشته داشته‌ایم که در فرصت دیگری حتماً اطلاع رسانی از سوی مسئول کمیته خواهد شد.

به هر حال با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی امسال ما از حضور خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در برنامه‌های جشنواره محروم هستیم اما بنا داریم با همکاری برخی از نهادهای متولی و همچنین اصحاب رسانه نسبت به معرفی اسباب‌بازی‌های آموزشی و فعالیت‌های بازی‌محور مورد علاقه کودکان و نوجوانان به اتفاق والدین در محیط خانه انجام دهند، اقدام کنیم.

با توجه به تخصصی شدن جشنواره ملی اسباب بازی از دوره چهارم و نقش و جایگاه اسباب‌بازی ایرانی در بین خانواده‌ها و تأثیراتی که برای تولید کنندگان اسباب‌بازی جشنواره رقم زده است برگزار نکردن این رویداد باعث ایجاد خلاء در این حوزه می‌شد

اعتقاد ما این است که در یک رویداد ملی تمام سازمان‌ها و نهادهای متولی باید به کمک هم جریانی را رقم بزنند، قطعاً کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تنهایی قادر به این اقدام مهم نیست و لازم است که صدا و سیما به عنوان پر مخاطب و تأثیرگذارترین رسانه و ابزار آموزشی و کمک آموزشی ما را یاری کند. همچنین اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها که در حال حاضر خانواده‌ها اخبار و اطلاعات خوبی را از آن‌ها فرا می‌گیرند، می‌توانند حمایت‌گر جشنواره ششم باشند. همچنین در مسیر جشنواره، انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و شورای نظارت بر اسباب‌بازی همانند سال‌های قبل یاری‌گر جشنواره خواهند بود.

با توجه به کرونا بسیاری از جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها کنسل شده یا به صورت مجازی برگزار شده است اما جشنواره اسباب‌بازی به دلیل نوع محصولات و سازوکاری که دارد به صورت مجازی خیلی جور در نمی‌آید، چه لزومی در برگزاری امسال آن وجود دارد؟

با توجه به تخصصی شدن جشنواره ملی اسباب بازی از دوره چهارم به بعد و توجه ویژه به نقش و جایگاه اسباب‌بازی ایرانی در بین خانواده‌ها و تأثیراتی که برای تولید کنندگان اسباب‌بازی جشنواره رقم زده است برگزار نکردن این رویداد باعث ایجاد خلاء خواهد شد. یکی از اهداف مهم این دوره که فرصت مجازی برای ما ایجاد خواهد کرد این است که هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند از برنامه و دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی ایران آگاه شود. ما به دنبال معرفی این صنعت به سایر کشورها هستیم تا جریان صادرات اسباب‌بازی برای تولیدکنندگان ایرانی در سال جهش تولید ایجاد شود. ما در بخش معرفی تولیدکنندگان سعی خواهیم کرد تارنمایی را به زبان لاتین طراحی کنیم و بخش بین‌الملل کانون با همت والا درصدد معرفی جشنواره به سایر مدیران جشنواره‌های بین‌المللی اسباب بازی است. در خصوص خرید اسباب بازی هم خانواده‌ها راحت تر و با هم فکری کودکان و نوجوانان خود می‌توانند اسباب بازی‌های خود را از طریق فروشگاه مجازی انتخاب کنند.

کد خبر 5106166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha