۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۰۷

مهر گزارش می دهد؛

هوای مازندران سبزِ دودی و خاکستری/ نفس خزر تنگ می‌شود

هوای مازندران سبزِ دودی و خاکستری/ نفس خزر تنگ می‌شود

ساری- به رغم آنکه آسمان مازندران صاف و آبی است اما پایش های هواشناسی نشان می دهد که حال هوای استان زیر برگ های سبز جنگل هایش خوب و پاک نیست و رو به خاکستری شدن می رود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ردپای آلودگی و ریزگردها را در آسمان مازندران به ویژه در صبحگاهان می‌توان به نظاره نشست و با آنکه روز به روز هوای استان به سمت آلوده شدن می‌رود، این استان محروم از ابتدایی‌ترین تجهیزات پایش دقیق آلودگی است.

در حال حاضر به دلیل نبود سیستم‌های پایش، آلودگی هوای مازندران اطلاع رسانی و اعلام نمی‌شود و این وضعیت در حالی است که حال هوای مازندران خوب نیست.

محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پدیده‌هایی نظیر برف، باران، هوای گرم در استان وجود دارد، اظهار داشت: ذوب شدن برف‌ها در زمستان و کم آبی در تابستان به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب در پایین دست از جمله پیامدها است زیر در تابستان دچار چالش آبی می‌شویم و حال و هوای استان هم چندان خوب نیست.

وی درباره آلودگی هوای استان نیز گفت: در مازندران بر اساس پایش های هواشناسی، روزانه سه میلیون و تا چهار میلیون لیتر بنزین صرف می‌شود که دود ناشی از آن به هوا بر می‌خیزد و وضعیت هوا را آلوده می‌کند.

وی با اظهار اینکه نیروگاه نکا بزرگترین نیروگاه کشور بوده و چهار درصد برق کشور را تأمین می‌کند، ادامه داد: تصور ما این است که مازندران سرسبز فاقد آلودگی هوا است، اما در واقع این چنین نیست.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه وجود کوه‌های سر به فلک کشیده در مازندران همانگونه که می‌تواند هوا و بارندگی را حبس کند، می‌تواند آلودگی را نیز حبس کند، افزود: در تهران آلودگی‌ها تا ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری ولی در مازندران بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر ارتفاع آلودگی وجود دارد.

رضوی یادآور شد: اگر در تهران سقف آلودگی ارتفاع دو هزار و۵۰۰ متری است، اما در مازندران تا ۸۰۰ متر آلودگی وجود دارد و مازندران بعد از تهران، اصفهان، اراک و تبریز یکی از کلانشهرهای آلوده کشور است.

اگر در تهران سقف آلودگی ارتفاع دو هزار و۵۰۰ متری است، اما در مازندران تا ۸۰۰ متر آلودگی وجود دارد و مازندران بعد از تهران، اصفهان، اراک و تبریز یکی از کلانشهرهای آلوده کشور است

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: مازندران پتانسیل آلودگی بسیار بالایی دارد و وضعیت آلودگی در این استان با سایر مناطق فرق می‌کند زیرا وقتی با رطوبت قاطی می‌شود، خطرپذیری آن سنگین‌تر است.

وی با اشاره به نبود دستگاه‌ها و سیستم‌های سنجش آلودگی در استان یادآور شد: در هیچ شهری از استان دستگاه آلودگی سنج نداریم و در حال رایزنی هستیم تا نسبت به خرید چند دستگاه اقدام کنیم.

رضوی بیان کرد همچنین در فصول تابستان مصرف سوخت در برخی مواقع به هفت میلیون لیتر و دو برابر وضعیت کنونی می‌رسد و این از مشکلات استان به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون وضعیت آلودگی مازندران اعلام و اطلاع رسانی نشده است، گفت: متأسفانه برداشت اشتباهی که از فضای سبز وجود دارد این گونه تصور می‌شود که آلودگی نداریم.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: صبحگاهان وقتی حاشیه جنگل را می‌بینیم نسیم دریا آلودگی را جذب و به حاشیه جنگل و کوه‌ها می‌برد و نگاه کارشناسانه نشان می‌دهد که به راحتی می‌توان آلودگی را به چشم دید.

رضوی عنوان کرد: به دلیل آنکه دستگاه آلودگی سنج نداریم در مقیاس شهرهای آلوده کشور نمی آییم و با کمک همکاران محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه در حال تلاش هستیم که دستگاه‌های آلودگی سنج را خریداری کنیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران در پاسخ به اینکه کدام مناطق آلوده‌تر است، اظهار داشت: هرچه به نواحی شرق آمل می‌رویم و همچنین طبق تصاویر ماهواره‌ای، شهر ساری، بندر امیرآباد تا فریدونکنار شاهد آلودگی هستیم.

محرومیت از امکانات پایش آلودگی

همچنین منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طبق گزارش‌های رسمی طی ۱۰ ماهه سال جاری ۱۰۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل سوخت مازوت به عنوان جایگزین گاز به نیروگاه شهید سلیمی نکا عرضه شد افزود: مصرف زودهنگام استفاده از سوخت دوم و افزایش مصرف سبب شد که همچنان این نیروگاه در این ایام نیاز به سوخت دوم داشته باشد.

وی با اظهار اینکه مازندران پس از تهران، اصفهان و اراک و تبریز یکی از مناطق جدی واجد آلودگی هوا شده ادامه داد: این در حالی است که میزان آسیب پذیری استان برابر آلودگی جوی به مراتب حتی بیشتر از کلانشهر تهران است.

وی با اظهار اینکه مازندران از کمترین امکانات پایشی محروم است و از سوی دیگر با رشد افسارگسیخته مصرف سوخت پرمخاطره در مناطق مرکزی مواجه هستیم، ادامه داد: جلوگیری از ادامه مصرف سوخت مازوت وروند افزایش مصرف در سال جاری با جایگزین کردن تزریق گاز به شبکه تولید و صنایع استان و نصب سیستم‌های پیشرفته پایش آلودگی هوا برای ارزیابی دقیق ضروری است.

روند رو به رشد مصرف آلاینده‌ها هوای مازندران را روز به روز به سمت ناپاکی می‌برد و در این راستا جلوگیری از مصرف سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها، اجرای طرح‌هایی نظیر سه شنبه‌های بدون خودرو و رکابزنی با دوچرخه، برنامه ریزی برای استفاده از سوخت پاک در خودروها می‌تواند، از تبدیل شدن مازندران به کانون آلودگی خودداری کند.

آژیر قرمز آلودگی هوا در مازندران نواخته شد تا جایی که در یکی از روزهای دیماه امسال ساری در فهرست شهرهای آلوده کشور قرار گرفت و اگرچه متولیان امر آلودگی هوای استان را مقطعی و لحظه‌ای می‌دانند اما تداوم مصرف سوخت مازوت و کم توجهی به استفاده از سیستم‌های پایش نگر می‌تواند، در آینده مازندران را در لیست مناطق آلوده آب و هوایی قرار دهد.

کد خبر 5146157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha