۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۴۲

آشنایی با کتابخانه مرکزی کیپ تاون در آفریقای جنوبی

کتابخانه‌ای که قوانین آپارتاید بر آن حاکم بود

کتابخانه‌ای که قوانین آپارتاید بر آن حاکم بود

کتابخانه مرکزیشهر کیپ تاون شامل خدمات امانت کتاب و بخش‌های تخصصی هنر و موسیقی است. این کتابخانه تمام جنبه‌های هنر و صنایع دستی را پوشش می‌دهد. قوانین آپارتاید در این کتابخانه حاکم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی ۱۰۴ کتابخانه دارد، اما تنها کتابخانه این شهر که کتاب‌هایی به همه یازده زبان رسمی آفریقای جنوبی و همچنین منابعی به دیگر زبان‌های زنده دنیا دارد، کتابخانه مرکزی است. این کتابخانه بجز خدمات امانت کتاب، در حوزه‌های تخصصی هنر و موسیقی نیز فعال است. ۹۰ رایانه همراه با Wi-Fi رایگان برای استفاده اعضای کتابخانه وجود دارد. این کتابخانه بجز کتاب، سی دی، دی وی دی، کتاب صوتی و مجله را نیز به صورت امانت ارائه می‌دهد.

تاریخ تاسیس این کتابخانه به سال ۱۹۵۴ باز می‌گردد. در سال ۱۹۶۲، کتابخانه به ساختمان والبورگ در مرکز شهر منتقل شد. در ۱۹۸۲، کتابخانه بار دیگر و این بار به سالن شهر کیپ تاون انتقال یافت. این کتابخانه دو کمک مالی از بنیاد کارنگی در آمریکا دریافت کرد که اجازه می‌داد مجموعه‌های کتابخانه به طور قابل توجهی بهبود یافته و گسترش یابد و یک مرکز رایانه‌ای نیز تأسیس شود. شهر کیپ تاون بودجه لازم را برای تأسیس کتابخانه جدید در سالن دریل اولد فراهم کرد. در سال ۲۰۰۸، کتابخانه مرکزی در این محل دائمی جدید افتتاح شد.

از سال ۱۸۱۸، که کتابخانه عمومی آفریقای جنوبی (SAPL) تأسیس شد، یک کتابخانه عمومی در مرکز کیپ تاون وجود داشته است. تا سال ۱۸۲۹، استفاده از خدمات این کتابخانه رایگان بود. در سال ۱۹۵۲، خدمات کتابخانه شهر کیپ تاون (CTLS) برای ارائه خدمات رایگان کتابخانه شهری برای شهروندان این شهر تاسیس شد. در دسامبر ۱۹۵۴، پس از انجام مذاکره، CTLS با خرید سهام و اجاره سالن مطالعه، مسئولیت کتابخانه عمومی آفریقای جنوبی را بر عهده گرفت. بنابراین کتابخانه مرکزی تاسیس و در ژانویه ۱۹۵۵، برای استفاده عموم مردم افتتاح شد.

در سال ۱۹۵۶، شعبه ای از این کتابخانه در خیابان لانگ افتتاح شد که شامل کتاب‌های غیرداستانی، کتاب‌های کودکان و موسیقی بود. در سال ۱۹۶۲، کتابخانه مرکزی از کتابخانه عمومی به ساختمان SANLAM در وال استریت منتقل شد. بخش موسیقی نیز از خیابان لانگ به این ساختمان انتقال یافت. در سال ۱۹۶۵، شعب مرکزی و خیابان لانگ ادغام شدند تا یک شعبه مرکزی جدید و بزرگتری را تشکیل دهند. قانون آپارتاید بر خدمات ارائه شده توسط کتابخانه‌ها تأثیر گذاشت. قانون ایجاد امکانات رفاهی جداگانه مصوب سال ۱۹۵۳ به اختصاص کتابخانه‌هایی برای گروه‌های خاص منجر شد. در سال ۱۹۶۹، کتابخانه پارک شهر افتتاح شد و تمام اعضای «غیر سفیدپوست» کتابخانه مرکزی به این کتابخانه منتقل شدند. با این وجود، هنوز اعضای «غیر سفیدپوست» می‌توانستند از کتابخانه‌های مرکزی اطلاعات و موسیقی استفاده کنند.

از دیگر ویژگی‌های کتابخانه مرکزی کیپ تاون در جنبه‌های هنری آن است و آن را به عنوان یکی از دو کتابخانه هنری عمومی در آفریقای جنوبی می‌شناسند. این کتابخانه تمام زمینه‌های هنر و صنایع دستی را پوشش می‌دهد و به ویژه، در هنر آفریقا و آفریقای جنوبی، عکاسی، طراحی مد و گرافیک، بسیار غنی است. دانش آموزان و صنعتگران و هنرمندان محلی از این کتابخانه به خوبی استفاده می‌کنند. لازم به توضیح است که کتابخانه هنر به عنوان بخشی تخصصی در کتابخانه مرکزی، به سال ۱۹۶۵ افتتاح شد. پیشتر یعنی به سال ۱۹۵۶، یک کتابخانه موسیقی در کتابخانه خیابان لانگ گنجانده شده بود که صفحات گرامافون، نت موسیقی و مجموعه‌هایی از آثار موسیقی دانان آفریقای جنوبی را شامل می‌شد.

این گزارش را رایزنی فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی برای مهر ارسال کرده است.

کد خبر 5185866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha