۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹

قزلسفلی مطرح کرد؛

فردوسی نقش مهمی در یکپارچگی فرهنگی ایران داشته است

فردوسی نقش مهمی در یکپارچگی فرهنگی ایران داشته است

رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا در نشست روز پاسداشت زبان فارسی گفت: فردوسی با سرودن اشعار حماسی در احیای زبان فارسی، حفظ یک پارچگی فرهنگی، ادبی، سیاسی و دینی ایران نقش مهمی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا، همزمان با «روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» برای معرفی پیام‌ها، آموزه‌ها و میراث انسان ساز بزرگ‌ترین حماسه سرای تاریخ ایران با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و دبیران و معلم‌های رشته‌های فرهنگ و ادب مراکز مختلف علمی و آموزشی کامپالا نشست ویژه‌ای در محل نمایندگی فرهنگی برگزار شد.

در حاشیه این‌نشست مجموعه‌ای از کتاب‌های شاهنامه فردوسی، شاهکارهای مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی، مثنوی معنوی – شمس تبریزی، رباعیات حکیم عمر خیام، دیوان اشعار رودکی، شاهکارهای اشعار فارسی از رودکی تا شهریار، شاهکارهای سعدی، دیوان پروین اعتصامی، دیوان اشعار و غزلیات امام خمینی (ره) و… به همراه کتاب‌های ایران شناسی، عمدتاً به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه‌، به نمایش گذاشته شده و توجه شرکت کنندگان در نشست را به خود جلب کرده بود.

عمر موسی موبیرو، دبیر مدرسه اسلامی لوگازی کامپالا و مجری تلویزیون اس.تی.وی اوگاندا در سخنانی با اشاره به جایگاه بین المللی فردوسی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی از برگزاری این نشست گفت: آنچه که این شاعر بزرگ ایرانی از خود به جا گذشته است برای جامعه اوگاندا نیز مفید بوده و راه ها حل بسیاری از چالش‌ها و مشکلات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه فردوسی به عنوان الگو برای سایر ملت‌ها در حفظ و حراست زبان فارسی نقش حیاتی داشته است به توضیح جایگاه مهم شاعران، ادیبان و نویسندگان اوگاندا در انتقال زبان‌های بومی، فرهنگ و میراث سازنده آفریقایی و جلوگیری از هجوم فرهنگی بیگانگان به جوانان و نسل های آینده، پرداخت.

محمدرضا قزلسفلی رایزن فرهنگی ایران در کامپالا هم در این نشست با بیان اینکه پانزده ماه می برابر با بیست و پنج اردیبهشت هر سال روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی نامیده شده است گفت: کتاب شاهنامه، میراث شاعر بزرگ و حماسه سرای ایران و جهان یکی از بزرگترین شاهکار حماسی زبان فارسی و سند هویت ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

وی ضمن خیر مقدم به حاضران و عرض تبریک به شعرای ایران و اوگاندا گفت: فردوسی از برجسته‌ترین شاعران ایران و جهان، مسلمان و پیرو مذهب اهل البیت (ع) و برای همه مذاهب احترام قائل بود. داستان‌های حماسی شاهنامه به عنوان پشتوانه‌های فکری و معنوی همبستگی و هویت ملی، ایران را همواره از گزند و هجوم دشمنان حفظ کرده است. شاهنامه منبعی از میراث مشترک ایرانیان است. فردوسی با سرودن اشعار حماسی در احیای زبان فارسی، حفظ یک پارچگی فرهنگی، ادبی، سیاسی و دینی ایران نقش مهمی داشته است.

قزلسفلی همچنین به محتوای شاهنامه اشاره کرد: تقویت روحیه دینی، ملی، وطن دوستی، تسلیم ناپذیری در برابر دشمنان، آزادی و آزادگی، دفاع از مظلوم، نبرد با ظالم، خدمت رسانی، سخت کوشی، فداکاری، شیفتگی به اسلام، پیامبر اکرم (ص) و اهل البیت (ع) از جمله ویژگی‌های اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی بوده و در حقیقت این کتاب حاوی آموزه‌ها و پیام‌های اخلاقیِ سازنده‌ای توام با حکمت و معرفت جهت زندگی بهتر و موفقیت آمیز برای همه جوامع انسانی است.

وی ادامه داد: فردوسی با بهره گیری ازمفاهیم آیات و روایات در حقیقت توحید، خداشناسی، مسائل اخلاقی و اجتماعی را با زبانی ساده و مفید برای هر جامعه بازگو کرده است.

خانم خدیجه کاتونگلو استاد دانشگاه نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: بر اساس شناختی که از فردوسی و شاهنامه دارم می‌توانم بیان کنم که این کتاب سرشار از پیام‌هایی حاوی هم زیستی مسالمت آمیز، نوع دوستی، صلح، برادری، همدردی با مستضعفین، حمایت از ملت‌های تحت ستم است.

کد خبر 5213852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha