۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۱

در هماهنگی با واشنگتن بیان شد؛

اظهارات ضدچینی دبیرکل ناتو بعد از دیدار با بایدن

اظهارات ضدچینی دبیرکل ناتو بعد از دیدار با بایدن

دبیرکل ناتو در دیداری که با رئیس جمهور آمریکا داشت، در هماهنگی با رویکرد چین هراسانه واشنگتن، دولت پکن را متهم به بی اعتنایی به ارزش های غربی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، مدعی شد که رهبران کشور چین ارزش های غربی را نادیده می گیرند و به آن باور ندارند.

وی همچنین در جمع خبرنگاران مستقر در کاخ سفید اعلام کرد که قرار است بایدن در اجلاس سران ناتو که ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می شود؛ شرکت کند و چین و روسیه از جمله مسائل مورد بحث در آن اجلاس خواهند بود.

استولتنبرگ همچنین یادآوری کرد که موافق رویکرد بایدن در قبال روسیه از جمله گفتگوهای پیش رو میان وی و ولادیمیر پوتین همتای روس است که قرار است در ژنو انجام شود.

دبیرکل ناتو پیشتر هم در جریان یک نشست مجازی که به ابتکار بنیاد بروکینگز برگزار شد، گفته بود: اگرچه ناتو چین را به عنوان یک (قدرت) متخاصم در نظر نمی‌گیرد و فرصت‌هایی برای تعامل با پکن وجود دارد اما در راهبرد فعلی ناتو، ما از چین با یک واژه واحد نام نمی بریم. اما می‌توانم یک چیز را تضمین کنم، اینکه در مفهوم راهبردی جدید، نام چین گنجانده خواهد شد.

به گزارش مهر، مفهوم راهبردی جدیدی که استولتنبرگ از آن حرف می‌زند، سندی است به نام «ناتو ۲۰۳۰» که قرار است به نقشه راه نشست ۲۰۲۱ سران ناتو تبدیل شود و چشم انداز ۱۰ ساله اهداف و رویکردهای پیمان آتلانتیک شمالی را ارائه دهد.

در سند ناتو ۲۰۳۰، پیمان آتلانتیک شمالی که در دهه قبل خود را به عنوان یک نهاد نظامی عرضه کرده بود؛ این بار به همان اندازه بر جنبه سیاسی خود نیز پافشاری می‌کند و با ارائه الگویی ایدئولوژیک، می کوشد تا مجموعه‌ای از کشورهای به زعم خود تمامیت خواه را که در رأس آنها چین قرار دارد؛ به چالش بکشد.

در این سند؛ ۸۲ بار به نام چین اشاره شده و همین تقابل ایدئولوژیک محور است که دولت پکن از آن به عنوان رویکرد مبتنی بر ذهنیت جنگ سرد یاد می‌کند.

کد خبر 5229914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha