۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۸

کارشناس سیاسی:

حل مشکلات اقتصادی نیازمند تدبیر در تولید، توزیع و مصرف است

حل مشکلات اقتصادی نیازمند تدبیر در تولید، توزیع و مصرف است

اصفهان- کارشناس سیاسی گفت: برای رهایی از فقر اقتصادی و هلاک فرد، خانواده و جامعه نیازمند تدبیر در اقتصاد و در ابعاد تولید، مصرف و توزیع هستیم.

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بعد اصلی اقتصادی در تولید، توزیع و مصرف از دیدگاه امام رضا (ع) اظهار داشت: خوب اندازه نگه داشتن در معیشت یا همان اقتصاد خوب از نگاه امام هشتم (ع) در ارتباط با فهم خوب دین و دستورات و ارزش‌های آن و صبر و پایداری بیان شده است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی از فهم دین، صبر و استقامت در آن، تدبیر و برنامه‌ریزی هر فرد، خانواده و جامعه اسلامی پدید می‌آید؛ بنابراین در روایتی آمده امام صادق (ع) میانه‌روی و تدبیر از معیشت، نیمی از کسب و تلاش اقتصادی است.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: برای رهایی از فقر اقتصادی و هلاک فرد، خانواده و جامعه نیازمند تدبیر در اقتصاد هستیم که بخشی از آن به شکرگذاری از نعمت‌ها مربوط است.

تدبیر در تولید، مصرف و توزیع

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی نیازمند تدبیر هر مسلمان و مؤمنی است، گفت: این تدبیر در تولید، توزیع و مصرف شکل می‌گیرد؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «یکی از شرایط اقتصاد مقاومتی استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و مردم است و باید مدیریت مصرف صورت گیرد».

نصری خاطر نشان کرد: امام رضا (ع) با طرح خسارت مادی و معنوی ربا و گرایش مردم به تفکر سرمایه‌داری و سودخواری در تولید و کسب و کار به علت نفی و نهی این تفکر و رفتار باطل اقتصادی تاکید داشتند.

کسب و کار با سود طرفین به جای سودسالاری

وی با بیان اینکه از آیات قرآن به مسئله نفی و نهی از تکاثر و سرمایه‌داری پرداخته شده، تصریح کرد: هنگام تولید و خدمات و فعالیت اقتصادی باید مراقب باشیم به نادرستی و بیهودگی به تلاش نپردازیم که در این صورت نظم اقتصادی بهم خورده و برای دنیا و آخرت مشکلات مشکلات مادی و معنوی ایجاد می‌شود.

استاد دانشگاه و حوزه ادامه داد: فعالیت اقتصادی و کسب سود با تفکر و رفتار تکاثری و رباخواری همان اقتصاد باطل است که مصداق امروزی آن نظام سرمایه‌داری غربی است که اصل بر سود و ثروت‌اندوزی بیشتر است؛ در صورتی که حضرت حق تعالی به جای سودسالاری از کسب و کار با سود مورد رضایت طرفین سخن گفته است.

کد خبر 5241811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha