۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۲:۰۶

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان:

35 میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی عمارت خسروآباد نیاز است

35 میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی عمارت خسروآباد نیاز است

سنندج- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، گفت: عمارت خسروآباد حدود هشت هزار متر مساحت دارد که برای تکمیل پروژه مرمت و بازسازی آن نیاز به 35 میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، یعقوب گویلیان دوشنبه شب در آئین افتتاح کاخ موزه خسروآباد، اظهار کرد: استان کردستان دارای پتانسیل‌های بسیار مهم در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که می‌تواند به عنوان یک پتانسیل در توسعه استان مؤثر واقع شود.

وی افزود: به واسطه طبیعت بکر، استان کردستان می‌تواند به یک مقصد گردشگری در منطقه و حتی در کشور تبدیل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، بیان کرد: در حوزه میراث فرهنگی مجموع آثار شناسایی شده تا سال ۱۳۹۲ حدود ۹۰۰ اثر بوده که با تلاش وزارتخانه این تعداد تا سال ۱۴۰۰ به دو هزار و ۵۱۱ اثر رسیده است.


گویلیان اعلام کرد: مجموع آثار ثبت شده استان ۷۸۷ مورد بوده که اکنون این تعداد به هزار و ۹ اثر رسیده است.


وی با اشاره به اینکه سه موزه فعال بخش دولتی در استان وجود دارد افزود: بخش خصوصی نیز سه موزه دیگر آماده بهره برداری دارند.


گویلیان خاطرنشان کرد: هم اکنون چهار هزار و ۳۲۵ تخت در استان وجود دارد که با افتتاح هتل ۵ ستاره آبیدر این تعداد افزایش می‌یابد.


وی یادآور شد: تاکنون برای پنج نفر از کولبران در استان نیز در حوزه اقامتگاه‌های بوم گردی اشتغال زایی شده است و این روند با جدیت دنبال می‌شود.


گویلیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: عمارت خسروآباد حدود هشت هزار متر مساحت دارد که برای تکمیل پروژه بهسازی و نوسازی آن نیاز به ۳۵ میلیارد تومان اعتبار است.


وی افزود: مجموعه عمارت و باغ خسروآباد از شاخص‌ترین بناهای استان به سال ۱۲۲۳ هجری قمری توسط امان‌الله‌خان اردلان والی، حاکم کردستان در مساحت شش هزار متر مربع ساخته شده و به شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


گویلیان اعلام کرد: فاز نخست کاخ موزه فرهنگ و مفاخر ایران زمین امروز در این عمارت تاریخی با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح شد و برنامه ریزی هایی نیز برای ایجاد بخش‌های دیگر فرهنگی، هنری و تاریخی در این مجموعه تاریخی صورت گرفته است.

کد خبر 5251463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha