با رد یکی از لوایح پیشنهادی؛

کابینه ائتلافی اسرائیل نخستین شکست پارلمانی خود را تجربه کرد

کابینه ائتلافی اسرائیل نخستین شکست پارلمانی خود را تجربه کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نخستین آزمون سیاسی خود که تصویب یک لایحه بحث برانگیز در کنیست بود؛ ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، کابینه جدید رژیم صهیونیستی نخستین شکست بزرگ خود را در کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تجربه کرد و نتوانست قانون بحث برانگیزی را تمدید کند که مانع اعطای شهروندی به فلسطینیانی می‌شود که در کرانه باختری و نوارغزه زندگی و با اتباع اسرائیلی ازدواج می‌کنند.

نمایندگان کنیست، صبح روز سه شنبه به این طرح رای دادند و هیچ یک از طرف‌ها اکثریت را کسب نکرد. ۵۹ نماینده به تمدید این طرح رای دادند و ۵۹ نفر دیگر با آن مخالفت کردند.

نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در رای گیری صبح کنیست نتوانست اکثریت لازم را برای تمدید قانون موسوم به تابعیت و ورود به فلسطین اشغالی (اسرائیل) به دست آورد که مؤید آسیب پذیری کابینه او بود.

این نخستین آزمون سیاسی مهم نفتالی بنت بود که حدود یک ماه است ریاست ائتلافی را که شامل احزاب جناح چپی، میانه رو و عرب می‌شود، برعهده دارد.

از زمان تصویب این قانون برای نخستین بار در ژوئیه سال ۲۰۰۳ و همزمان با انتفاضه دوم، این قانون موسوم به تابعیت و ورود به اسرائیل به طور مداوم توسط کنیست تمدید شده است. توجیهات امنیتی عامل این کار بود.

ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی از راست گرایان تا چپ گرایان را در خود جای داده است و از حمایت یک حزب عرب هم برخوردار است و ۶۱ نماینده در کنیست دارد.

بنت و اکثریت متحدانش در کابینه امیدوار بودند این قانون بار دیگر تصویب شود، اما برای این کار همه ۶۱ نماینده ائتلاف از مجموع ۱۲۰ نماینده کنیست باید به آن رای می‌دادند. اما ائتلاف در این باره اختلاف نظر داشت. دو حزب چپ گرای افراطی «مرتز» و اسلام گرای «رام» اعلام کرده بودند به این قانون که از دیدگاه آنها تبعیض علیه اقلیت عرب ساکن رژیم صهیونیستی است رای نخواهند داد.

بنت برای تصویب این قانون مجبور شد آرای گروه‌های مخالف دولت از جمله لیکود متحد سابق خود یعنی بنیامین نتانیاهو را به دست آورد.

نمایندگان راست گرای مخالف دولت اگر چه با این پیشنهاد موافق بودند به آن رای ندادند تا به این ترتیب راه نجاتی برای ائتلاف فراهم نکنند. حزب «یامینا» بنت با انتشار بیانیه‌ای پس از این رای گیری اعلام کرد مخالفان به طور مستقیم امنیت اسرائیل را به خطر انداختند.

نفتالی بنت دوشنبه شب اعلام کرد مسائلی هست که با آن‌ها بازی نمی‌کنیم. امنیت یک خط قرمز است و باید بر ورود افراد و اعطای تابعیت کنترل داشته باشیم.

کد خبر 5252000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha