۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۷

یادداشت؛

بزرگ‌ترین طرح فناورانه تاریخ و ضعف در مدیریت افکار عمومی

بزرگ‌ترین طرح فناورانه تاریخ و ضعف در مدیریت افکار عمومی

قزوین - در سایه ضعف دولت در مدیریت افکار عمومی یا شاید میل برای کانالیزه کردن خبرها، طی روزهای اخیر، چند اتفاق بزرگ، مهم و تاریخی در استان قزوین انعکاس مطلوبی پیدا نکرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها –جابر خرم نیا*: بعضی‌ها از پروژهٔ چشمه نور به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح فناورانه تاریخ ایران یاد می‌کنند. اما واقعیت اینجاست که مسئولان پروژه سطح غیرقابل درکی از محرمانگی را در قبال آن به موعد اجرا گذاشته‌اند. کمتر خبرنگار یا حتی مسئولی را می‌شناسم که اجازه یافته باشد از محل پروژه شتابگر ملی بازدید کند یا پاسخ پرسش‌هایش را گرفته باشد. در واقع افکار عمومی هیچ اطلاع دقیقی از جزئیات این پروژه در اختیار ندارند.

برای درک بهتر موضوع تصور کنید که سال گذشته در سفر محمدباقر نوبخت به قزوین، با وجود آنکه تعداد زیادی از مقامات و مسئولان استانی در کاروان سفر حضور داشتند، اما تنها استاندار و معاون رئیس جمهور وارد محوطه پروژه چشمه نور شدند و در اقدامی ناشایست یک خودرو به دستور استاندار درِ ورودی محوطه را مسدود کرد تا هیچ مسئولی ولو به اعتبار و زور جایگاهش وارد نشود.

علت محرمانگی عجیب و بی‌دلیل دولت در این پروژه آن هم در این سطح، برای همه جای تعجب بود، تا آنکه بعدها شایعاتی از عزم بعضی از آقایان و مسئولان صاحب نفوذ در دولت تدبیر و امید و برخی چهره‌های نزدیک به رئیس وقت مجلس منتشر شد که گویا تمایل به تغییر محل پروژه تاریخی شتابگر ملی به شهری دیگر داشتند. در واقع به نظرشان قزوین شهرشایسته‌ای برای یک پروژهٔ بزرگ تاریخی نبود. البته این خواست با ایستادگی خانم نماینده ناکام ماند.

در هر حال چند روز پیش به ناگاه مطلع شدیم سورنا ستاری معاون رئیس جمهور برای بازدید به قزوین سفر کرده است. نخستین برنامه سفر بازدید از چشمه نور بود. بی آنکه حتی به رسانه‌های استان بابت این سفر اطلاع رسانی شده باشد.

شخصاً یک ساعت پیش از بازدید، برای همراهی ایشان دعوت شدم و همراه نماینده مجلس به محل پروژه رفتم. در حالی که رسانه‌های استان از این برنامه اطلاعی نداشتند، در کمال ناباوری دیدم که سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، جواد لاریجانی-که گویا از مسئولان پروژه است! - محمدحسن ابوترابی‌فرد و برخی شخصیت‌های استانی در جلسه حضور دارند.

کاری به این ندارم که طبق معمول در حالی که رسانه‌های استان همگی برای دولت تدبیر و امید نامحرم هستند، صداوسیما، ایرنا و برنا (رسانه‌های دولتی) در سالن مشغول پوشش اختصاصی خبرها بودند. موضوعی که بارها و بارها تذکر داده شده، هشدار داده شده، اعتراض شده اما هربار در مواقع حساس به همین روش عمل شده است.

در این سفر و بازدید نه تنها پروژه چشمه نور که صندوق نوآوری استان در پارک علم و فناوری و چند موضوع دیگر نیز افتتاح شد. در سایه ضعف و رخوت دولت در مدیریت افکار عمومی یا احتمالاً میلش برای کانالیزه کردن خبرها و هر چیز دیگری، چند اتفاق بزرگ مهم و تاریخی در استان قزوین انعکاس مطلوبی پیدا نکرد و افکار عمومی از آن مطلع نشد.

چند خبر نصفه و نیمه در صداوسیما و چند خبر پوششی محض در دو خبرگزاری دولتی تمام آوردهٔ این برنامه‌ها بود.

هیچکس اساساً نفهمید پروژه تاریخی شتابگر ملی در قزوین چه اتفاقی برایش افتاده و ابعاد این پروژه چیست؟

امیدوارم در دولت جوانی که پس از این پیردولتِ خسته و فرتوت بر می‌آید، مدیریت درست افکار عمومی و اعتماد به رسانه‌ها را شاهد باشیم. این دولت که دولت سانسور، فیلتر، کانالیزه کردن و نامحرم پنداشتن افکار عمومی بود.

*رئیس خانه مطبوعات قزوین

کد خبر 5264670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha