۵ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۱۰

در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر عنوان شد؛

کنگره شعر ترکی غدیر گامی بلند در جهت وحدت کشورهای اسلامی

کنگره شعر ترکی غدیر گامی بلند در جهت وحدت کشورهای اسلامی

تبریز- رئیس حوزه هنری کشور گفت: کنگره شعر ترکی غدیر گام بلندی در اتحاد کشورهای اسلامی به خصوص کشورهای قفقاز و اوراسیا است.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه عید غدیر خم، کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر شامگاه سه شنبه با حضور جمعی از شاعران برجسته ترک زبان خارجی و داخلی و نیز با حضور مدیران فرهنگی کشور در محل مسجد کبود، نماد پایتخت تشیع جهان اسلام به کار خود پایان داد.

در این مراسم، شاعرانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان، عراق، آلمان، یمن، ترکیه و ایران به خوانش شعر پرداختند.

محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور در این مراسم گفت: امروزه دشمنان هویت، تاریخ و فرهنگ ما را نشانه گرفته‌اند.

وی افزود: برادری و هم پیوستگی بیش از بیش، مردم را در برابر جبهه مهاجم قدرتمندتر و مؤثرتر می‌سازد.

وی افزود: ولایت و پیوستگی تحت ولایت الله و ولایت رسول الله، قدرتی مافوق تصور خلق خواهد کرد.

رئیس حوزه هنری کشور گفت: ولایت، به هم پیوستگی عمیق مؤمنین است که بر محور الله و پیشوایان الهی رقم می‌خورد.

کنگره شعر ترکی غدیر گامی بلند در جهت وحدت کشورهای اسلامی

وی گفت: عمر برادری و به هم پیوستگی کشورهای منطقه بیشتر از عمر تأسیس خیلی از کشورهای مهاجم به فرهنگ و تمدن موجود در این منطقه است.

دادمان به تعمیق برادری با تکیه بر مشترکات فرهنگی و اعتقادی تأکید کرد و گفت: ما مکلف به ارتباط عمیق با همدیگر هستیم و باید بر مدار این اشتراکات با یکدیگر جمع شده و گفت و گو کنیم.

رئیس حوزه هنری کشور ادامه داد: اگر باور داریم پایه‌های دیپلماسی فرهنگی ما در هر نقطه از این کره خاکی باید تکیه بر اشتراکات فرهنگی باشد، از این رو باید ظرفیت فرهنگ و تمدن اسلامی را جدی گرفت.

وی به لزوم ایجاد یک عنصر مؤثر در ساخت بستر اجتماعی گفتگوی فرهنگی میان مردم و نخبگان اشاره کرده و افزود: در ایام روز قدس شعرای جبهه مقاومت عرب زبان از ایران، لبنان، سوریه، عراق و کویت چندین محفل شعر مجازی برگزار کردند.

دادمان افزود: کنگره بین المللی شعر غدیر گام بلند دیگری در اتحاد کشورهای اسلامی منطقه، در قفقاز و اوراسیا است که باید آن‌را تقویت کرد.

تعداد ۲۹۰ شعر به دبیرخانه کنگره ارسال شده است

سیدمحمدحسین بلاغی رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی، در این مراسم اظهار کرد: حدود ۲ ماه است که حوزه هنری استان آذربایجان شرقی تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری این کنگره با همکاری شهرداری، سازمان تبلیغات و زیر نظر حوزه هنری کشور انجام داده و سه نشست تخصصی نیز صورت گرفته است.

وی افزود: هدف از برگزاری این مراسم اثبات اتحاد و همبستگی شیعیان و معرفی شاعران ترک زبان است.

کنگره شعر ترکی غدیر گامی بلند در جهت وحدت کشورهای اسلامی

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی تصریح کرد: امروز تبریز افتخار میزبانی شعرا از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور از جمله ترکیه، استانبول، جمهوری آذربایجان، گرجستان، تهران، شیراز و… را دارد که دستاوردی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

بلاغی ادامه داد: در طی ۲ ماه اخیر تعداد ۴۸۰ شعر به دبیرخانه کنگره ارسال شده که ۲۹۰ شعر آن از داخل ایران و ۱۸۷ شهر هم از خارج از ایران فرستاده شده است که در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر ۷ نفر از شعرای عزیزی که توسط هیئت داوری انتخاب شده‌اند، تجلیل می‌شوند.

شعر شاعران متعهد تأثیرگذارترین ابزار برای تبلیغ دین است

حجت الاسلام حسن کاملی‌فر، دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در آئین اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر، شعر را تأثیرگذارترین ابزار برای تبلیغ دین، عصمت و طهارت دانست و گفت: شعر اولین رسانه‌ای بود که به دستور پیامبر و برای تبلیغ و تبیین غدیر از آن استفاده شد. در اهمیت و تأثیرگذاری شعر لازم به یادآوری است که ۸ جلد از کتاب شریف الغدیر مرحوم علامه امینی به «غدیریه‌ها» از قرن اول تا قرن دوازدهم پرداخته است.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر تصریح کرد: همواره شعرای بزرگ با اشعار خود مبلغ دین بودند. اشعار کمیت‌بن زید اسدی، دعبل خزاعی، سید اسماعیل حمیری، شافیه ابوفراس حمدانی، شیخ صفی‌الدین حلی، ابن‌حسام خوسفی، محتشم کاشانی، مدح و مرثیه‌های آیت‌الله محمدحسین غروی اصفهانی (مشهور به کمپانی)، شهریار، عابد تبریزی و سایر شعرای کشورهای اسلامی برای تبلیغ اسلام و غدیر مورد استفاده قرار گرفته است.

کنگره شعر ترکی غدیر گامی بلند در جهت وحدت کشورهای اسلامی

کاملی‌فر شعر متعهد، اشعار حماسی، مدح و مرثیه‌ها را سلاح برّنده‌ای در مقابل حاکمان جور و دشمنان ائمه عنوان کرد و گفت: همواره از اشعار متعهد در طول تاریخ استفاده شده و اگر بخواهیم غدیر، مانند عاشورا، اربعین و فاطمیه وارد زندگی مردم شود، باید از این ابزار مهم یعنی شعر شاعران متعهد استفاده کنیم.

وی در پایان واقعه غدیر را مظلوم دانست و تأکید کرد: غدیر همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته است. به همین دلیل و بنا بر دستور پیامبر اسلام (ص) باید غدیر را از قربت خارج کرده و غبار مظلومیت را از چهره نورانی آن برطرف کنیم.

معرفی برگزیدگان

در آئین اختتامیه نخستین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر به ترتیب استاد «شب‌گیر تبریزی»، «امیر رسولی» و «بهزاد گرانمایه» مقام اول، دوم و سوم را کسب و «بلال کمالی» برگزیده بخش ویژه تبریز شد.

در بخش خارجی کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر نیز به ترتیب «عباس عبدالله» از کشور جمهوری آذربایجان، «علی کران» از کشور ترکیه و «رجب بربراوغلی» از کشور عراق مقام اول، دوم و سوم را کسب کرده و برگزیده شدند.

کنگره شعر ترکی غدیر گامی بلند در جهت وحدت کشورهای اسلامی

لازم به ذکر است؛ رونمایی از کتاب منتخب اشعار ارسال شده به کنگره با عنوان «عهد معهود»، شعرخوانی شاعران ترک و فارس شرکت کننده در کنگره، قرائت پیام آیت‌الله صدیقی و آیت‌الله سبحانی، اجرای تواشیح گروه بین‌اللملی طارق و رونمایی از اثر نقاشی استاد امینی از برنامه‌های جانبی این مراسم بود.

این مراسم با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام شعبانی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

کد خبر 5267341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha