۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۴۶

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

مراسم مذهبی درسایه موازین بهداشتی/ اجرای پویش هرخانه یک پرچم

مراسم مذهبی درسایه موازین بهداشتی/ اجرای پویش هرخانه یک پرچم

سمنان- کرونا سال گذشته نیمی از مراسم مذهبی استان سمنان را تعطیل کرد اما امسال بنا به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان اجرای مراسم ویژه محرم در سایه موازین بهداشتی سیاست اصلی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کرونا سبک زندگی مردم استان سمنان را عوض کرده و موج‌های خطرناک ویروس کرونا سبب تعطیلی بسیاری اماکن از جمله هیئت‌های مذهبی و مساجد شد که به دلیل تجمع مردم بیم شیوع بیشتر ویروس کرونا در آنجا می‌رفت.

مساجد در کنار کتابخانه، سالن‌های نمایش و باشگاه‌های ورزشی نخستین مکان‌هایی بودند که برای مدت طولانی با تعطیلی و محدودیت روبرو شدند اما بعد از مدتی این تعطیلی‌ها به یک نوع افسردگی گسترده اجتماعی در بین آحاد جامعه انجامید اما این جامعه مذهبی و هیئت‌ها و همچنین مساجد بودند که بلافاصله دست به کار شدند، مدیریت مردمی کرونا را بر عهده گرفتند تا یک بار دیگر نشان بدهند که چرا انقلاب اسلامی ما از دل همین مساجد متبلور شد.

مذهبی‌ها پیشگام مبارزه با کرونا

سیستم‌های مردمی مقابله با کرونا از جمع آوری وجوهات، مواسات، کمک به نیازمندان، تهیه ماسک و توزیع آن بین مردم، کمک هزینه درمان، تغسیل اموات کرونایی و طبخ غذا و توزیع بین نیازمندان و… یک بار دیگر با محوریت مسجد، روحانیان و هیئت‌های مذهبی جلوداری را در زمینه کرونا به دست گرفت و نتایج بسیار خوبی به اذعان مسئولان استان رقم خورد.

جامعه مذهبی استان سمنان همچنین نشان دادند که در رعایت مسائل بهداشتی نیز جلودار هستند و کمترین میزان شیوع کرونا در این هیئت‌ها نشان دهنده این امر است. کرونا اما بارها و بارها تجمعات مردم به خصوص مذهبی را به مرز تعطیلی کشاند اما همیشه تدبیر شامل برگزاری مراسم با ترفندها و ابتکارات مانند روضه‌های مجازی، هر خانه یک هیئت، فضا سازی مناسب شهری و… سبب شد تا مردم در کنار رعایت مسائل بهداشتی در فیوضات مذهبی ماه‌های مختلف مانند رمضان، محرم، شعبان و… بهره مند شوند.

حالا یک بار دیگر استان سمنان در آستانه ماه محرم قرار دارد اما ماه محرمی که با سال گذشته بسیار تفاوت دارد. سال گذشته کرونا سبب ایجاد مخاطراتی برای مردم استان سمنان شده بود اما امسال کرونای دلتا، قرمز شدن پنج شهرستان استان سمنان از لحاظ شیوع بیماری کرونا و همچنین کاهش رعایت مردمی باعث شده تا پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از سابق مد نظر قرار گیرد.

از سوی دیگر باید گفت هجمه به مذهبیان به دلیل شیوع کرونا آن هم از سوی مردمی که هر تعطیلی را به سفر یا تجمع و مهمانی می‌پردازند واقعاً ناجوانمردانه است انگار که از مسجد و هیئت کرونا ساطع می‌شود و در جاده‌های شمال و مجالس عروسی خیر! در نهایت مجموع این مباحث در کنار الزامات بهداشتی ماه محرم ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام عباس عبدالهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان به گفتگو بنشینیم که خلاصه آن را می‌خوانید:

مراسم مذهبی درسایه موازین بهداشتی/ اجرای پویش هرخانه یک پرچم

*در ابتدا پیرامون هیئت‌ها و مساجد و نقش آفرینی آنها در جامعه بگویید

تبلیغات اسلامی در دوره مدیریت جدید به فکر یک تحول در راستای اقتضائات امروز انقلاب اسلامی است، بعد از ۴۰ سال عمر با برکت نظام مقدس که پیروزی آن حاصل پایگاه مسجد و هیئت و میدان داری اندیشه و فرهنگ شیعی و اهل بیت (ع) بود باید دوباره هیئت و مسجد در قواره شرایط امروز نقش آفرینی کند.

تبلیغ به معنای چهره اجتماعی دین باید از لایه‌های فردگرایانه به لایه‌های اجتماعی‌تر سوق پیدا کند مسجد پایگاه مدیریت اجتماع در اسلام است و از سوی دیگر هیئت‌های از ارکان اجتماع مسلمانان محسوب می‌شوند در نتیجه اگر هیئت از مسجد جدا شود قطعاً راه را اشتباه رفته‌ایم لذا باید با همت مضاعف به رویه سابق بازگردیم تا این پیوند مقدس بین هیئت و مسجد مستحکم شود تا مسجد بی هیئت و هیئت بی مسجد وجود نداشته باشد.

در دوره جدید مدیریت تبلیغات اسلامی عقیده بر این است که مسجد و هیئت همانطور که در پیروزی انقلاب نقش آفرینی کردند، در حل مسائل اجتماعی امروز، پیشرفت کشور و نفس کشیدن مردم در حل مسائل کشور هم باید میدان دار باشد و نقش ایفا کند. از دین که در گوشه خانقاه بماند و در میدان مسائل مردم نباشد، خیری به مردم، جامعه و انقلاب اسلامی و حضرت ولی عصر (عج) نمی‌رسد.

*پس عقیده دارید هیئت در تبلیغ نقش آفرین است

قطعاً؛ هیئت امروز باید خود را مخاطب سبک زندگی مردم و مسائل فرهنگی و اجتماعی ببیند اگر جوانان ما اقبال شأن کم شده، باید خودمان را مقصر بدانیم و برای ارتقای نهاد روحانیت، مسجد و هیئت چاره اندیشی کنیم. جوانان ما اگر از جوانان دهه ۶۰ انقلابی‌تر نباشند، کمتر نیستند فقط شمایل این جوانان تغییر کرده و البته نیازهایی هم دارند که فضا برای گفتگو درباره شأن وجود ندارد هیئت باید خود را مخاطب مسائل فرهنگی و حتی جوانان ببیند و میدان داری کند.

تبلیغ وظیفه سازمان تبلیغات نیست تبلیغ عمل مردم متدین ایران اسلامی محسوب می‌شود و سازمان باید تمام ظرفیت‌های خود را برای به میدان آمدن مردم در عرصه تبلیغ دین، بسیج کند و قدرت برنامه‌ریزی و بسیج کنندگی و ارتقای عقلانیت فرهنگی برای حل مسائل مردم از پایگاه دین را داشته باشد.

*به مقوله کرونا اشاره کنیم که محور گفتگو است

بله؛ در واقع باید گفت سال گذشته ۵۰ درصد مراسم محرم و ماه رمضان به دلیل محدودیت‌های کرونا تعطیل شد آیا گزارش دقیقی وجود دارد که مراسم نمازها، هیئت‌ها و … به شیوع بیماری دامن زده‌اند؟ در کشور هیچ گزارش آماری در این زمینه نیست و برخی مسائل غیر قابل اثباتی وجود دارد اما دولت و شبکه بهداشت و… می‌دانند که هیئت‌ها و مساجد محوریت اصلی مقابله (مردمی) با کرونا را بر عهده داشتند و شیوع کرونا تهمت بی جایی است که به قشر مذهبی کشور زده می‌شود که به دنبال برگزاری مراسم مذهبی به هر قیمتی هستند و برای سلامتی مردم ارزشی قائل نمی‌شوند در حالی که این گونه نیست.

ما معتقد هستیم که کرونا امروز جزئی از زندگی ما شده و در هر محلی هستیم از ترددهای روزانه، محل کار، خانه و … باید با این مسئله برخورد فعالانه داشته باشیم و آن را مدیریت کرد. هر بار کشور تعطیل شد وضعیت بدتر شده است مگر می‌توان کسب مردم را تعطیل کرد؟ امروز باید فضا را مدیریت کرد.

هیئت و مسجد هم به عنوان یک بخش زندگی ما تعطیل بردار نیست و باید با حفظ تمام قواعد، پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی چراغ هیئت را روشن نگه داریم به خصوص در زمانی که با یک افسردگی اجتماعی ناشی از بیماری و مشکلات معیشتی روبرو هستیم.

وقتی بازار مسجد و هیئت کساد شد، آمار خودکشی در استان سمنان بالا رفت و به همین نسبت آمار قتل، مفاسد اجتماعی و … بیشتر شد لذا باید پرسید کجا این هیجانات مردم تخلیه و امید بر می‌گردد برای ادامه زندگی و استقامت و مبارزه با مصائب و مشکلات زندگی؟ لذا راهبرد اصلی ما امروز احیای حداکثری مناسک و مراسم‌ها با رعایت تمام قوانین و موازین بهداشتی است.

*برنامه شاخصی هم در دست دارید؟

برای فضا سازی محیطی همه مساجد و روستاها و شهرها باید برنامه‌ریزی کنند این اقدام در سراسر استان سمنان در حال اجرا است و پویش هر خانه یک پرچم ویژه ماه محرم و پویش سیاه‌پوشان میادین و خیابان‌ها و نمادهای عمرانی شهرها در دست پیگیری است و امیدواریم مجموعه هیئت‌ها و مساجد و هر کس در هر محله‌ای که حضور دارد محله خودش را نماد عزای سید الشهدا (ع) کند تا شهر با مردم حرف بزند تا اگر فردی از ترس از خانه خودش بیرون نمی‌آید دست کم در فضای عزای امام حسین (ع) قرار بگیرد.

از سوی دیگر با مجموعه مدیریت شهری نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا فضا سازی خوبی در شهرهای استان صورت گیرد و سعی داریم تا به لحاظ بصری فضا عزاداری در شهرها وجود داشته باشد و در و دیوار شهر برای مردم روضه بخواند.

نکته دیگر برگزاری مراسم است که در فضای باز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی کاملاً دارای مجوز از سوی وزارت بهداشت است در فضای بسته به شرط ارتفاع شش متر بازهم با رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری امکان برگزاری مراسم وجود دارد و سنت‌های خیابانی مانند چهارپایه خوانی مداحان امیدواریم با همت کانون مداحان در شهرستان دامغان احیا شود و سنت دسته روی به شرطی که اقتضای تجمع و تزاحم دسته‌ها به خصوص در دو روز تاسوعا و عاشورا وجود نداشته باشد، امکان برگزاری دارد اما باید برای این منظور برنامه‌ریزی صورت گیرد تا تجمع رخ ندهد.

مراسم خاص مانند نوجوانان قاسمی، شیرخوارگان و… به شرط رعایت فاصله گذاری داشتن ماسک و… اجازه داده شده و اطعام به شرط بیرون بر بودن می‌تواند برپا باشد و در نهایت روضه‌های خانگی، حسینیه‌ها و مساجد نیز بلامانع و ان شالله می‌بایست برپا شود و در نهایت باید گفت خط قرمز ما به لحاظ سلامتی مردم، ازدحام است مانند مراسم نخل که اقتضای آن تن به تن شدن عزاداران است بنابراین در شهرستان‌های استان این مراسم برگزار نمی‌شود و هر نوع تجمع دسته‌ها با هم نیز مخل امور بهداشتی محسوب می‌شود بنابراین باید برنامه‌ریزی کرد تا تداخل جمعیت صورت نگیرد.

*درباره محتوای فرهنگی و شعارهای امسال نیز توضیح دهید؟

سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به مقوله مهم و بحرانی جمعیت در کشور که در این دو سال اخیر موضوعی نباشد که مانند آن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید مکرر قرار نگرفته، با توجه به این ضرورت شعار ما نسل به نسل در پناهت هستیم برگزیده شده است.

افتخارمان خدمت به هیئت‌ها و مساجد است در نتیجه تمام امکانات اعتبارات و لجستیک در اختیار هیئت‌ها و شبکه تبلیغی خواهد بود البته نسبت به باری که بر دوش داریم بسیار کم توان هستیم چرا که تبلیغات اسلامی ضعیف‌ترین دستگاه محسوب می‌شود در استان پهناور سمنان کار بسیار دشواری داریم.

کد خبر 5275002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha