۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۰:۲۵

در سیزدهمین سالروز پایان درگیریها در اوستیای جنوبی؛

درخواست تفلیس از مسکو برای خروج نیروهای روسیه از خاک گرجستان

درخواست تفلیس از مسکو برای خروج نیروهای روسیه از خاک گرجستان

نخست وزیر گرجستان خواستار خروج نیروهای روسیه از خاک این کشور مطابق با توافقنامه آتش بس امضا شده در سال ۲۰۰۸ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی صباح، «ایراکلی گاریباشویلی» نخست وزیر گرجستان روز یکشنبه با دعوت از روسیه برای خروج نیروهای نظامی خود از خاک این کشور مدعی شد که روسیه در عمل به توافقنامه آتش بس سال ۲۰۰۸ قصور ورزیده است.

گاریباشویلی که در ۱۳ اُمین سالروز قربانیان مناقشه اوستیای جنوبی در سال ۲۰۰۸ میان فدراسیون روسیه و گرجستان در تفلیس سخنرانی می کرد، با اشاره به اینکه گرجستان راهی صلح آمیز را برای حل مناقشات انتخاب می کند، ادعا کرد که تفلیس درصدد حراست از کشور در برابر سیاستهای تهاجمی روسیه در آن زمان بود.

از سوی دیگر، «سالومه زورابیچویلی» در جریان این مراسم با اشاره به اینکه مبارزه گرجستان برای استقلال همچنان ادامه دارد، مسیر دستیابی به تمامیت ارضی و حاکمیت را راهی دشوار خواند.

گفتنی است، مناقشه ۱۳ ماهه میان ارتش گرجستان و جدایی طلبان آبخازیا در فاصله سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ آغاز شد. در سال ۲۰۰۸ نیز بار دیگر یک مناقشه پنج روزه میان گرجستان و روسیه بر سر مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرفت.

تفلیس در نهایت کنترل هر دو منطقه را از دست داد و روسیه آنها را به عنوان جمهوری های مستقل به رسمیت شناخت. گرجستان نیز در واکنش به این اقدام مسکو،  روابط دیپلماتیک خود با روسیه را به طور کامل قطع کرد.

کد خبر 5276928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha