۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۲۷

در گفتگوی تلفنی با غنی:

اردوغان: ترکیه از مردم و دولت افغانستان حمایت می کند

اردوغان: ترکیه از مردم و دولت افغانستان حمایت می کند

روسای جمهور افغانستان و ترکیه به صورت تلفنی در ارتباط با تحولات جاری و گسترش خشونت ها در مناطق مختلف افغانستان گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری افغانستان، «محمداشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

گفته شده دو طرف در این گفتگو درباره گسترش روابط و همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف گفت‌وگو کرده‌اند.

در این گزارش گفته شده که رجب طیب اردوغان در گفتگو با همتای افغانستانی خود از افزایش خشونت‌های طالبان در این کشور ابراز نگرانی کرده و بر ایستادگی و حمایت ترکیه از مردم و دولت افغانستان تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه در این گفتگو خواستار توقف خشونت‌ها در افغانستان و دستیابی به یک راه حل سیاسی به‌منظور تأمین صلح پایدار و عادلانه شده و گفته است: اوضاع افغانستان را زیر نظر دارد و برای قطع خشونت و صلح عادلانه و پایدار در افغانستان تلاش خواهد کرد.

در این ارتباط تلفنی همچنین «محمداشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان از مواضع ترکیه و نگرانی این کشور در ارتباط با افزایش خشونت‌ها در افغانستان قدردانی کرده است و نقش ترکیه به عنوان یک کشور مقتدر اسلامی در منطقه که بدنبال صلح عادلانه و پایدار در افغانستان است را مهم خواند.

همزمان با خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان و وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی، منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا در برآوردی جدید مدعی احتمال سقوط کابل، ظرف حداکثر ۹۰ روز شدند.

منابع اطلاعاتی ارتش آمریکا می‌گویند که دولت واشنگتن بسیار زودتر از آنچه که چند هفته پیش بیم آن می‌رفت؛ خود را آماده سقوط «کابل» پایتخت افغانستان کرده است چرا که وخامت اوضاع امنیتی موجب تجدید نظر در ارزیابی اطلاعاتی قبلی شده است.

طبق آنچه پیشتر پیش بینی می‌شد؛ انتظار می‌رفت کابل ظرف مدت ۶ الی ۱۲ ماه سقوط کند حال آنکه در ارزیابی جدید؛ ادعا می‌شود که سقوط کابل ممکن است ظرف ۹۰ روز اتفاق بیفتد. حتی ادعا می‌شود که این مسئله ممکن است ظرف ۳۰ روز هم رخ دهد.

کد خبر 5279493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      ترکیه بدنبال صلح عادلانه و پایدار است ¡!!!!¡!!!!!!!؟؟؟؟
    • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      تنها کشور دنیا که عملن سوغاتش تریاک و هرویین به طور گسترده وعادی کاشت میشه و نود درصدش وارد ایران میشه و باعث عتیاد جوانان ایرانی میشه افغانستانه،ریشه تمام گروهای افراطی وتروریستی دنیا افغانستانه،سالانه 110نفر از ماموران نیروی انتظامی در مرز افغانستان در درگیری با اشرار وقاچاقچیان شهید میشند ،مسولا
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      اردوغان هم دچار خود بزرگ بينى شده عمو برو فعلا آتيشت رو خاموش كن
    • ملت IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      اردوغان فرصت طلب از آب گل آلود برای خودش دنبال سودی است البته با کمک کشورهای دیگر و گروه تروریستی خودش
    • ناشناس US ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      برای همی حمایت داعش را صادرمی کنند.
    • علی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      در هر کشوری باید از مردم و دولت منتخب آن ملت حمایت کرد