۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۸

رئیس جهاد کشاورزی زنجان:

۱۹۰ تن رازیانه از مزارع شهرستان خدابنده برداشت می شود

۱۹۰ تن رازیانه از مزارع شهرستان خدابنده برداشت می شود

زنجان-رئیس جهاد کشاورزی زنجان گفت: در شهرستان خدابنده در سالجاری ۶۵ هکتار گیاه دارویی رازیانه کشت شده که از این سطح میزان ۱۹۰ تن محصول برداشت می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد تاراسی گفت: محصولات کم آب بر به دلیل وجود خشکسالی‌های اخیر یکی از نیازهای اساسی شهرستان است.

وی اظهار کرد: در همین راستا کشت گیاهان کم آب بر و با نیاز آبی پایین ضرورت دارد. گیاه دارویی رازیانه از جمله گیاهانی است که باعث اصلاح ساختار خاک شده و در تناوب با غلات (گندم و جو) به عنوان گیاه دارویی و صنعتی استفاده می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی زنجان گفت: رازیانه گیاهی از خانواده چتریان با ساقه‌های قائم و استوانه‌ای به ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر و برگهای سبز تیره، گلهای کوچک و زرد در انتهای ساقه قرار دارد.

تاراسی تاکید کرد: میوه آن دوکی شکل به طول ۶ تا ۱۰ میلی متر به رنگ سبز یا قهوه‌ای روشن می‌باشد.این گیاه در خاک‌های شنی لومی و در دمای ۳ تا ۱۶ درجه رشد مناسبی دارد و زمان کاشت این گیاه در شهرستان اواخر فروردین تا اردیبهشت ماه می‌باشد و از آنجا که قوه رویشی مناسبی دارد به صورت کشت مستقیم انجام می‌شود.

وی گفت: این گیاه دارویی داری طبع گرم و خشک ،حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند و از عرقیجات آن هم استفاده می‌کنند. زمان برداشت این محصول با توجه به شرایط آب و هوایی و رسیدگی آن، از اواخر شهریور آغاز و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشا ورزی زنجان ابراز داشت: برداشت این محصول با دست و توسط کارگر انجام و سپس توسط کمباین کوبیده شده و بعد از خشک شدن آماده ارسال به بازار می‌شود.

تاراسی افزود: در شهرستان خدابنده در سال زراعی جاری ۶۵ هکتار گیاه دارویی رازیانه کشت شده که از این سطح میزان ۱۹۰ تن محصول برداشت، و درآمدی حدود ۱۳۰ میلیارد ریال نصیب بهره برداران خواهد کرد که برای حدود ۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

کد خبر 5308132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha