۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۴۳

پیرامون پیمان «آکوس»؛

ماکرون با بایدن تلفنی صحبت خواهد کرد

ماکرون با بایدن تلفنی صحبت خواهد کرد

سخنگوی دولت فرانسه ضمن تاکید بر اینکه پاریس به دنبال «شفاف سازی» درباره لغو سفارش ساخت زیردریایی است، از گفتگوی تلفنی آتی رئیس جمهور این کشور و همتای آمریکایی اش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور طی چند روز آینده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تماس تلفنی خواهد داشت.

«گابریل آتال» سخنگوی دولت فرانسه در همین رابطه گفت: رئیس جمهور بایدن درخواست کرده است با رئیس جمهور (ماکرون) صحبت کند و در چند روز آینده بین رئیس جمهور ماکرون و رئیس جمهور بایدن گفتگویی تلفنی انجام خواهد شد.

وی همچنین ادامه داد که فرانسه به دنبال «شفاف سازی» درباره لغو سفارش ساخت زیردریایی (از جانب استرالیا) است.

وی در پایان افزود که پس از «شوک» اولیه ناشی از لغو این قرارداد، باید درباره بندهای قرارداد، به ویژه غرامت برای طرف فرانسوی، بحث و گفتگو شود.

این در حالی است که تنش دیپلماتیک بین فرانسه در یک سوی این ماجرا و سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا در سوی دیگر بر سر لغو قرارداد ساخت زیردریایی‌های فرانسوی، بالا گرفته است.

پیشتر و در همین رابطه «کلمان بونو» وزیر امور اروپایی فرانسه نیز در مصاحبه با کانال تلویزیون پارلمان این کشور گفت که رویکرد آمریکا در قبال قرارداد ساخت زیردریایی برای استرالیا نشان داد که دولت جدید واشنگتن (هم مانند دولت ترامپ) همچنان به سیاست «اول آمریکا» چسبیده است.

بونو در این باره افزود: واشنگتن از منافع خود محافظت می‌کند. توافق «آکوس» نشان داد که اصل «اولویت با آمریکا است» همچنان به قوت خود باقی است.

لازم به توضیح است که استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» AUKUS شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

کد خبر 5308504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha