۱ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۰

در راستای افزایش کیفیت آموزشی؛

استفاده از حق التدریس در دانشگاه های دولتی ممنوع شد

استفاده از حق التدریس در دانشگاه های دولتی ممنوع شد

رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در راستای همسان سازی و کیفی سازی آموزش، حق التدریس بین دانشگاه های دولتی ممنوع شده و دانشگاه های مبداء و مقصد اجازه استفاده ندارند.

 محمدعلی کی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بحث همسان سازی حقوق اساتید گفت: در خصوص همسان سازی بخشنامه‌هایی صادر شده است که به موجب آن حضور اساتید در دانشگاه‌ها از ۴۴ ساعت در هفته به ۵۴ ساعت افزایش یافته همچنین حق التدریس بین دانشگاه‌های سراسری حذف شده است، یعنی هم دانشگاه مبدا و هم دانشگاه مقصد اجازه استفاده از حق التدریس ندارد بنابراین امسال امیدواریم ۹۵۰ سهمیه جذب هیات علمی را پر کنیم.

وی درباره دلایل حذف حق التدریس بین دانشگاه‌های سراسری یادآور شد: یک دلیل آن بحث همسان سازی و دلیل عمده دیگر آن بحث کیفی کردن آموزش است، استفاده از حق التدریس در دانشگاه دولتی به ندرت اتفاق می‌افتد و بیشتر دانشگاه غیرانتفاعی از حق التدریس استفاده می‌کنند.

رئیس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات غیر انتفاعی حتی استاد ندارند ولی تابلو دانشگاه دارند و یا تعداد کمی استاد دارند. وقتی دانشگاه مبدا به خاطر پر شدن ساعات تدریس اجازه حق التدریس ندهد آن دانشگاه‌ها نیز برای پر شدن ساعت تدریس استاد جدید استخدام می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های غیرانتفاعی محدودیت جذب ندارند و این کار یک ساماندهی خوبی در رشته‌ها ایجاد می‌کند و شاید ظرف یک سال و دو سال اثرات مثبت آن دیده نشود ولی در چند سال آینده اثرات مثبت آن دیده می‌شود از طرفی هم حضور ۵۴ ساعت در هفته در دانشگاه و پر کردن این ساعت اجازه نخواهد داد که استاد در جای دیگر نیز تدریس کند.

به گزارش مهر، محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب وزارت علوم درباره اشتغال اساتید دانشگاه‌ها در دو یا چند دانشگاه، پیش از این به مهر گفته بود: یک استاد در ۲ دانشگاه نه به صورت تمام وقت و نه به صورت پاره وقت، نمی‌تواند عضو هیئت علمی باشد اما این استاد می‌تواند در یک دانشگاه عضو هیئت علمی بوده و در چند دانشگاه، با کسب موافقت دانشگاهی که عضو هیئت علمی آن است، تدریس کند.

رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم عنوان کرده بود: اگر دانشگاه موافقت کند، استاد می‌تواند بخشی از وقت خود را در دانشگاه دیگری سپری کند. حتی اگر آن تدریس در روزهای تعطیل باشد استاد مذکور باید موافقت دانشگاه خود را کسب کند، غرض از این کار این است که یک انسجام و هماهنگی وجود داشته باشد.

کد خبر 5311444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • فریاد IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      3 0
      لطفا بفرمایید اگر موسسه غیر انتفاعی استاد ندارد و عضوهیات علمی ندارد چرا مجوز گرفتن دانشجو دارد نباید سازمان سنجس اسم این دانشگاه یا موسسه را در دفترچه انتخاب رشته و ازمون درج کند 2- اگر عضو هیات علمی نداشته اند چرا تا بحال مجوز ادامه فعالیت داشت اند
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      5 0
      اش نخورده و .... کدام همسان سازی؟؟؟
    • عبدالله IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 0
      اگر مينوشتند حق تدريس هيچ عيبى نداشت البته حق التدريس غلط نيست چون كلمه تدريس عربى است
    • ناشناس IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      این نگاه که دانشگاهها تبادل استاد نداشته باشند از آنجا ناشی شده که یک سری دانشگاه دیگر که از خود وزارت مجوز فعالیت دارند از قانون تبعیت نمی کنند و همیشه کسری نیروی متخصص دارند چرا که برایشان صرف نمی کند نیروی متخصص با حقوق ماهیانه جذب کنند. حال خودتان قضاوت کنید مشت نمونه خروار است در سایر موارد
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      این ها کی می خواهند به اربابشان حسن بپیوندند و بروند دنبال کارشان!! از بس خس و خاشاک جذب کردند خدا می داند چه آوردند بر سر دانشگاه های بیچاره!
    • احمدی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 0
      با همین قانون آیا استاد دانشگاه سراسری می تواند در دانشگاه آزاد حق الزحمه ای تدریس کند؟ در موسسات آموزش عالی آزاد چطور؟
    • علیرضاپاک نژاد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 1
      بعنوان یک استاد حق التدریس در رشته حقوق نکته را عرض میکنم :۱- اگر سروسامان دادن به هیات علمی مثل گذشته باشد ( حقوق نجومی به هیات علمی + عدم پاسخگویی استاد به کیفیت آموزش روخوانی کتاب وپرکردن آن وقتش در کلاس باشد بصورت پرسش ازشما پاسخ از استاد) تجربه موفق حق التدریس ها تکرار خواهد شد آزمون خطابزرگیس
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 0
      دانشگاه های دولتی 18 درصد دانشجویان را رهبری می کنند. 85 درصد را رها شده است. گرجه در دانشگاهاهی دولتی بین خودشان کمتر حق التدریس مشاهده می شود و اما در چهارچوب باشد-هر دو دانشگاه مطلع شوند-نوعی همگرایی در آموزش است و امری پسندیده است.ادامه
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 0
      ادامه- باید حق التدریس اساتید دانشگاه های دولتی را در غیر دولتی(آزاد و...) منع کرد که برخی از اساتید دانشگاه های دولتی بیش از ساعت آموزش در دانشگاه دولتی در دانشگاه غیر دولتی دارند.ادامه
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      1 1
      ادامه-مهمترین فایده حذف حق التدریس در دانشگاه ها اعم از دولتی و غیر دولتی، حل بحران بیکاری ومهاجرت دانش آموختگان دکتری در کشور می باشد که برای هر یک بیش از یک میلیون دلار هزینه شده است. این مهم فرصت جذب دانشآموختگان را فراهم، بیکاری از بین خواهد رفت و حتی مجبور خواهیم شد از خارج از کشور استاد وار
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 0
      رشته هایی را می شناسم که دانشگاه دولتی در یک رشته فقط یک هیات علمی دارد و بقیه حق التدریس هستند. ای کاش حق التدریسان هیات علمی های دانشگاههای دیگر می بودند، از دوست و آشنایان خودشان با مدرک های دانشگاههای ضعیف با زد و بند تدریس می کنند.