۶ مهر ۱۴۰۰، ۲۳:۲۲

با انتشار بیانیه ای صورت گرفت؛

طالبان: پرواز پهپادهای آمریکایی در افغانستان عواقب جدی دارد

طالبان: پرواز پهپادهای آمریکایی در  افغانستان عواقب جدی دارد

طالبان در تازه‌ترین هشدار خود، از آمریکا خواسته است تا پرواز پهپادهایش در آسمان افغانستان را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، گروه طالبان در افغانستان در تازه‌ترین هشدار خود، از آمریکا خواسته است تا پرواز پهپادهایش در آسمان افغانستان را متوقف کند.

طالبان در این ارتباط به واشنگتن هشدار داده است که در صورت ادامه پرواز پهپادهای آمریکایی در آسمان افغانستان، با عواقب جدی روبرو خواهد شد.

هشدار طالبان به آمریکا در بیانیه‌ای درباره نقض حریم هوایی افغانستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اعلام شده و این هشدار را «ذبیح الله مجاهد»، معاون وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ طالبان در حساب کاربری خود در توئیتر بازنشر کرده و گفته است: پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حریم هوایی کشور، نقض حاکمیت امارت اسلامی افغانستان است.

در این بیانیه‌، طالبان گفته است: دولت‌ها براساس حقوق بین‌الملل تنها صاحبان تمامیت ارضی و حریم هوایی کشورهای خود هستند. بنابراین امارت اسلامی به عنوان تنها نهاد حقوقی افغانستان، حافظ تمامیت ارضی و حریم هوایی افغانستان است. اخیراً آمریکا برخلاف کلیه قوانین بین‌المللی و تعهدات ایالات متحده به امارات اسلامی در دوحه، پایتخت قطر عمل کرد و حریم هوایی مقدس افغانستان توسط پهپادهای آمریکایی بارها نقض شده است. این تخلفات باید اصلاح و از آنها جلوگیری شود.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: ما از همه کشورها به ویژه ایالات متحده می‌خواهیم که مطابق تعهدات متقابل عمل کنند تا در آینده از پیامدهای منفی آن جلوگیری شود.

بیانیه هشدار آمیز طالبان به آمریکا پس از آن منتشر می‌شود که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور برای حملات هوایی در افغانستان اختیار کامل دارند و نیازی به هماهنگی با طالبان ندارند.

جان کربی در پاسخ به خبرنگاری درباره به رسمیت شناختن آسمان افغانستان به عنوان قلمرو هوایی طالبان گفت در حال حاضر چنین ضرورتی وجود ندارد.

کربی گفت: بدون آنکه بخواهم درباره جزئیات مربوط به حملات هوایی اظهار نظر کنم، باید بگویم که در حال حاضر نیازی به هماهنگی با طالبان نیست و نمی‌توانم تصور کنم در آینده هم حملات ضدتروریستی منوط به اجازه آنها باشد.

هرچند آمریکا نیروهای نظامی‌اش را مطابق توافقی با طالبان از افغانستان خارج کرده، اما واشنگتن هنوز این گروه و دولت موقت اعلامی آن را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است.

از سوی دیگر آمریکا به دلیل استفاده زیاد از پهپادها در حملات هوایی مورد انتقاد گسترده است و منتقدان آمریکا را متهم کرده اند که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد.

با وجود این انتقادات، اما سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است که ما همه اختیارها را برای عملیات ضدتروریستی حفظ می‌کنیم و نسبت به حفظ توانایی‌هایمان در آینده هم اطمینان داریم.

کربی در پاسخ به سوالی درباره احتمال هدف قرار گرفتن پهپادها یا نیروی هوایی آمریکا از طرف طالبان گفته است که در هر عملیاتی همه عوامل در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 5315798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha