۸ مهر ۱۴۰۰، ۵:۵۹

در گفتگویی اختصاصی با روزنامه نیویورک تایمز مطرح شد؛

دفاع تمام قد اردوغان از حقِ ترکیه برای تقویت توان پدافندی خود

دفاع تمام قد اردوغان از حقِ ترکیه برای تقویت توان پدافندی خود

رئیس جمهور ترکیه در گفتگویی اختصاصی تأکید کرد که آنکارا هرطور که بخواهد، می‌تواند قابلیت‌های پدافندی خود را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز که مشروح آن در روز چهارشنبه منتشر شد، اظهار داشت که این کشور قادر است توان پدافندی خود را هر طور که بخواهد، تقویت کند.

اردوغان با تأکید بر اینکه ترکیه با خرید سامانه پدافند موشکی اس -۴۰۰ از روسیه، ناتو و ائتلاف غربی را تضعیف نکرده است؛ گفت که اگر واشنگتن سامانه‌های پاتریوت خود را به ترکیه فروخته بود، آنکارا «مجبور نبود سامانه‌های اس -۴۰۰ را خریداری کند».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید سامانه اس -۴۰۰ از روسیه ارزش اختلاف و درگیری با آمریکا را داشت، گفت: «بله ارزشش را داشت».

اردوغان همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی بی اس گفت که ترکیه برای خرید سامانه‌های پدافندی بیشتر از روسیه اقدام خواهد کرد.

به گفته وی، «در آینده هیچکس قادر نخواهد بود در مورد نوع سامانه‌های پدافندی، کشور تولیدکننده سامانه‌هایی که ترکیه خریداری می‌کند دخالت کند. هیچکس نمی‌تواند دخالت کند، ما تنها کسانی هستیم که این تصمیمات را می گیریم».

گفتنی است، در آوریل ۲۰۱۷ پس از آنکه تلاش‌های طولانی مدت مقامات آنکارا برای خرید سامانه پدافند هوایی از ایالات متحده بی ثمر ماند، ترکیه با مقامات مسکو قراردادی برای خرید سامانه اس- ۴۰۰ از روسیه امضا کرد.

اما این قرارداد نظامی آنکارا- مسکو با مخالفت شدید مقامات آمریکایی روبرو شد زیرا مدعی بودند که این سامانه با سامانه‌های بکار رفته توسط ائتلاف نظامی ناتو همخوانی ندارد.

کد خبر 5316699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha