۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۵۸

مهر گزارش می‌دهد؛

آغاز «طریق الحسین» از زاهدان/ خدمت به زوار«اربعین» در مرزهای شرقی

آغاز «طریق الحسین» از زاهدان/ خدمت به زوار«اربعین» در مرزهای شرقی

زاهدان‌- خادمان زوار اباعبدالله الحسین (ع) این روزها در مرزهای شرقی کشور تمرین خدمت و دلدادگی می کنند تا برای اربعین سال آینده آماده باشند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر امسال نیز با همه محدودیت‌ها و مشکلات خود به پایان رسید و هر کسی به‌نوعی تلاش کرد تا نقش خود را هرچقدر هم کوچک و یا بزرگ در این همایش بی‌نظیر ایفا کند. بسیاری از افراد هم نگران هستند که نکند که از این سفره به‌خوبی بهره نبرده باشند.

ایام عزاداری سید الشهدا (ع) و یاران باوفایش خصوصاً اربعین حسینی همواره نمادی از وحدت شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان بوده که در چند سال اخیر به دلیل حضور زوار خارجی از کشورهای پاکستان و افغانستان در این استان و افتخار میزبانی از آنها پر رنگ تر هم شده است.

افتخار میزبانی از زائران اربعین حسینی چند سالی است که در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری کربلای معلی نصیب مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان شده است تا اینجا شرقی‌ترین موکب اباعبدالله شکل بگیرد.

افتخار میزبانی از زائران اربعین حسینی چند سالی است که در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری کربلای معلی نصیب مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان شده است تا اینجا شرقی‌ترین موکب اباعبدالله شکل بگیرد

زائرین پاکستانی برای رفتن به عراق باید از خاک جمهوری اسلامی ایران بگذرند و دروازه ورودی آن‌ها استان سیستان و بلوچستان و پایانه مرزی شهرستان «میر جاوه» است.

از همین رو مردم این استان مرزی چند سالی است که سعی کرده‌اند با راه‌اندازی موکب‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مردمی به‌نوعی به این زوار خدمت کنند و در واقع شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین (ع) را در مرزهای شرقی ایران اسلامی برپا کنند.

اما حال و روز خادمان سیستان و بلوچستانی زوار پاکستانی اربعین هم این روزها بسیار دیدنی است، افرادی که در سال‌های گذشته چندین هفته همه کار و زندگی خود را کنار می‌گذاشتند و با تمام توان به این زوار عزیز خدمت رسانی می‌کردند این روها از این خدمت محروم هستند.

زیرا متأسفانه دو سال است که به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا افتخار میزبانی زوار امام حسین (ع) از مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان نیز سلب شده که امیدواریم با برچیده شدن این بلا هر چه زودتر شرایط برای ادامه این خدمت فراهم شود.

اما این موضوع هم باعث قطع شدن جاذبه و مغناطیس اربعین در شرقی ترین موکب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشده است و خادمان زوار اربعین حسینی همچنان در موکب‌های خود تمرین نوکری برای زوار کربلا را می‌کنند.

آغاز «طریق الحسین» از زاهدان/ خدمت به زوار«اربعین» در مرزهای شرقی

موکب‌های حسینی در «طریق الحسین» زاهدان برپا شد

مصطفی میرحسینی، مدیر مؤسسه شهید حاج «قاسم میرحسینی» در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: خداوند را شاکریم که امسال هم توفیق خدمت به امام حسین (ع) را به ما عنایت کرد، هرچند که امسال از میزبانی و خدمات دهی به زوار عزیز پاکستانی و افغانستانی محروم بودیم.

وی افزود: میزبانی مردم سیستان و بلوچستان از زوار اربعین از سال ۹۴ و با تعداد ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر شروع شد اما با پای کار آمدن نیروهای مردمی کار به جایی به رسید که ما در سال ۹۷ افتخار میزبانی از از ۱۱۰ هزار زائر پاکستانی و افغانستانی در استان سیستان و بلوچستان را داشتیم.

وی ادامه داد: این توفیقی بود که خداوند متعال در شرقی ترین نقطه ایران اسلامی نصیب ما کرد تا مردم استان سیستان و بلوچستان هم افتخار خدمت به زوار اربعین را داشته باشند.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: متأسفانه دو سال است که به دلیل شیوع کرونا که همه دنیا را درگیر خودش کرده از افتخار میزبانی زوار اربعین محروم شده‌ایم اما امسال سعی کردیم تا همان فضای خدمت رسانی را در محل مؤسسه «ایثار» شهرستان زاهدان بازسازی و تداعی کنیم تا انشاالله برای خدمت در سال‌های آینده آمادگی کامل داشته باشیم.

وی بیان کرد: از همین رو عزیزانی که در سال‌های گذشته در مسیر زوار اربعین در استان سیستان و بلوچستان موکب داشتند، امسال دوباره موکب ها و علم‌های خود را برپا کردند و تمرین خدمت کردند تا از حال و هوای اربعین جا نمانیم.

میرحسینی افزود: از همین رو مراسم بزرگ جاماندگان اربعین حسینی از روز شنبه سوم مهر ماه تا روز پنجشنبه ۱۵ مهر ماه در موکب «طریق الحسین (ع)» شهرستان زاهدان برگزار شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم از این حرکت فرهنگی انجام شد و روزانه بین ۵ تا ۶ هزار نفر از این مکان بازدید کردند.

مغناطیس اربعین هیچ حد و مرزی ندارد

جواد آقالو حسینی، مسئول موکب امام رضا علیه السلام زاهدان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سالهای گذشته در چنین ایامی دوستان ما در حال خدمت به زوار پاکستانی اربعین بودند.

وی با اشاره به اینکه خدمت رسانی به زوار پاکستانی اربعین حتی در مسیر برگشت هم در استان سیستان و بلوچستان ادامه داشت، ادامه داد: امیدواریم خداوند متعال یک بار دیگر افتخار خدمت به زوار امام حسین علیه السلام را نصیب ما بفرماید.

حسینی با اشاره به اینکه برادران شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان برای خدمت به زوار اربعین همیشه در کنار هم بودند، افزود: ما در این سال‌ها به عینه دیدیم که مغناطیس اربعین هیچ حد و مرزی ندارد.

آغاز «طریق الحسین» از زاهدان/ خدمت به زوار«اربعین» در مرزهای شرقی

سیستان و بلوچستان شرقی ترین موکب ابا عبدالله الحسین (ع)

حجت الاسلام مهدی وظیفه دان از خادمان زوار اربعین در استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در سال‌های گذشته و در چنین ایامی بسیاری از محبان امام حسین (ع) در حال بازگشت از زیارت اربعین بودند و به راستی که جاذبه‌ای مغناطیسی همه را به سمت کربلا می‌کشاند و آنقدر این جاذبه در قلب‌های مؤمنان و آزادگان جهان اثرگذار است که افراد بسیاری از أقصی نقاط جهان به این سرزمین کشانده می‌شوند و در قالب کاروانی عظیم با نژادها و سلیقه‌های متفاوت اما با هدفی یکسان به سوی مقصدی واحد حرکت می‌کنند.

وی افزود: در این میان استان سیستان و بلوچستان نیز از این نعمت بی بهره نمانده است و علاوه به اینکه تعداد زیادی از دلدادگان اهل بیت (ع) اعم از شیعه و سنی از این استان برای زیارت اربعین عازم کربلا می‌شوند چند سالی بود که با حضور زائران خارجی به استان حال و هوای این خطه از جغرافیای اسلام ناب محمدی نیز اربعینی کرده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور عزیزمان ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان افزون بر ۹۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشور پاکستان دارد و تنها راه عبور شیعیان پاکستانی برای سفر به عراق این مسیر است خوشبختانه در سال‌های اخیر در ایام اربعین خیل عظیمی از عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) از این مسیر به کربلا عزیمت می‌کردند.

حجت الاسلام وظیفه دان گفت: متأسفانه دو سال است که به دلیل شیوع منحوس کرونا نعمت خدمت از مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان سلب شده است از همین رو امسال در قالب موکب «طریق الحسین» به عزاداران حسینی در شهرستان زاهدان خدمت رسانی کردیم تا آمادگی لازم برای سال‌های آینده را داشته باشیم.

در مجموع نکته حائز اهمیت اینجاست که ظاهراً این عشق الهی به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی ذره‌ای غبار فراموشی نمی‌گیرد و سال به سال نیز بر حرارت قلب‌های مؤمنین به ابا عبدالله الحسین (ع) افزوده می‌شود.

کد خبر 5321619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha