۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

جمعیت پستانداران شاخص ۹ منطقه آذربایجان‌غربی سرشماری می شود

جمعیت پستانداران شاخص ۹ منطقه آذربایجان‌غربی سرشماری می شود

ارومیه - رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سرشماری پستانداران شاخص استان در زیستگاه‌های حیات وحش در۹ منطقه آغاز شد.

امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جزئیات اجرای این طرح اظهار کرد: آذربایجان غربی دارای ۴ منطقه حفاظت شده است، اظهار کرد: این سرشماری در ۹ منطقه شامل مناطق حفاظت شده، مناطق شکار ممنوع و نیز مناطق آزاد است که از ۲۰ مهرماه آغاز و تا ۲۰ اسفندماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در این سرشماری ۷۰ محیط بان، کارشناس و افراد علاقمند به محیط زیست مشارکت دارند، ادامه داد: در این سرشماری سایر پستانداران از جمله خرس قهوه‌ای، انواع خانواده گربه سانان، شغال و گرگ و سایر جانداران نیز در این سرشماری شناسایی می‌شوند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: مهمترین هدف از سرشماری پستانداران، سرشماری کل و بز، قوچ و میش و گوزن زرد ایرانی به عنوان حیات وحش شاخص استان است.

وی اضافه کرد: آمار سال قبل در سرشماری گونه‌های شاخص که شامل قوچ و میش ارمنی، کل و بز وحشی، گوزن زرد ایرانی بود، حدود چهار هزار و ۵۰۰ رأس برآورد شد.

یوسفی گفت: وسعت عرصه‌های سرشماری حدود ۱۷۰ هزار هکتار است و ۷۰ نفر از محیط بانان و کارشناسان و افراد علاقمند و صاحب نظر در برنامه شرکت خواهند داشت.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: این اقدام با هدف برآورد تعداد پستانداران شاخص استان و میزان کاهش و افزایش آنان انجام می‌شود.

جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه، منطقه حفاظت شده مراکان، منطقه شکار ممنوع فیض اله بهی بوکان، دره شهیدان ارومیه، منطقه شکار ممنوع آغگل پاک، مناطق آزاد و شکار ممنوع مرزی در شهرستان‌های اشنویه، سردشت و پیرانشهر، منطقه شکار ممنوع بیان شاهیندژ، منطقه آزاد ارتفاعات میدان مهاباد جز مناطقی هستند که سرشماری در آنها انجام خواهد شد.

به علت اهمیت ملی، منطقه‌ای و بین المللی زیستگاه‌های حیات وحش و به منظور حفظ تعادل اکولوژیکی و اهمیت و نقشی که حیوانات و پرندگان در زنجیره حیات طبیعی ایفا می‌کنند، کانون‌هایی از استان آذربایجان غربی به عنوان مناطق حفاظت شده شناسایی شده تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از شکار بی رویه و انقراض نسل وحوش موجود در آنها به عمل آید.

به منظور تأمین امنیت جانوران پنج منطقه نیز از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است که شامل دره شهیدان بین ارومیه و اشنویه، زورآباد خوی، آغ گل ماکو، دشت بیان شاهین دژ و نیزارهای کوه قیط میمند شهرستان نقده می‌باشد.

این مناطق زیستگاه انواع پرندگان و پستانداران بوده و موجب شده تا آذربایجان غربی جزو مهمترین زیستگاه‌های گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی در کشور و منطقه باشد.

کد خبر 5327457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha