۲۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۴

با فرماندهی روسیه؛

رزمایش بزرگ کشورهای CSTO در مرز تاجیکستان و افغانستان آغاز شد

رزمایش بزرگ کشورهای CSTO در مرز تاجیکستان و افغانستان آغاز شد

رزمایش بزرگ کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با فرماندهی روسیه امروز در مرز تاجیکستان با افغانستان آغاز شد و تا اول آبان ماه ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری روسیه امروز دوشنبه از آغاز بزرگ‌ترین رزمایش نظامی مشترک خود طی سال‌های اخیر در مرز تاجیکستان با افغانستان خبر دادند؛ رزمایشی که تا روز ۲۳ اکتبر (اول آبان ماه) ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، به گفته وزارتخانه‌های دفاع کشورهای روسیه و تاجیکستان، در این رزمایش بیش از ۵ هزار سرباز که بیش از نیمی از آنها روس هستند، شرکت دارند.

این رزمایش ۶ روزه مکمل مجموعه‌ ای از رزمایش‌ های با مقیاس کوچک است که در ماه‌ های آگوست و سپتامبر با مشارکت روسیه و متحدانش در نزدیکی مرز افغانستان برگزار شد.

سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه، شامل تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ارمنستان و بلاروس است.

طی یک ماه گذشته، خبرهایی درباره صف آرایی نیروهای طالبان و تاجیکستان در مناطقی از مرز مشترک، نگرانی هایی را برای مسکو ایجاد کرده است.

در همین ارتباط، وزارت خارجه روسیه هشدار داده بود که در صورت تشدید اوضاع در مرز تاجیکستان و افغانستان، قاطعانه ترین اقدامات از سوی مسکو اتخاذ خواهد شد.

پیشتر، «ملا عبدالغنی برادر» معاون نخست‌وزیر طالبان، به رسانه‌ها گفته بود که تاجیکستان در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کند. او به تاجیکستان هشدار داده بود که آن‌ها می‌توانند به این مداخله واکنش نشان دهند.

سران طالبان پس از اظهارات اخیر «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، به موضع‌گیری علیه دوشنبه پرداختند.

رحمان در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که هرچند نمی‌خواهد در امور داخلی افغانستان مداخله کند، صلح و ثبات در این کشور زمانی شکل خواهد گرفت که در افغانستان انتخابات برگزار شود و دولتی با شرکت تمامی اقوام روی کار بیاید.

کد خبر 5330781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha