۲۰ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

دورنمای روشن برای استان فارس؛

موانعی که دولت در فارس رفع کرد/ ۶۴۰۰ میلیاردِ تحول آفرین!

موانعی که دولت در فارس رفع کرد/ ۶۴۰۰ میلیاردِ تحول آفرین!

مسیر توسعه فارس که سال‌ها ناهموار مانده بود،با سفر هیئت دولت هموارتر شد و مصوبات شش هزار و۴۰۰ میلیاردی سفر، پیشران مهمی برای استان به شمار می‌رود که باید مسئولان فارس از این فرصت بهره ببرند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سال‌هاست در فارس تلاش‌ها به‌گونه‌ای بود که در مسیر صنعتی شدن حرکت کند اما مسیر حرکت اقتصاد فارس به این سمت، نه‌تنها کند بلکه راهی ناهموار، پر مانع و مملو از مشکلاتی بود که به نظر می‌رسید قرار نیست به این زودی‌ها بهتر شود.

پس از دولت‌های یازدهم و دوزدهم، اکنون نوبت به دولت سیزدهم رسیده که برآمده از مردم است و برطرف کردن مشکلات مردمی را از اولویت‌های خود می‌داند.

دولت سیزدهم سفرهای استانی را از استان خوزستان آغاز کرد، سپس به استان سیستان و بلوچستان رفت و در سفر سوم به استان خراسان جنوبی رفته و در ادامه سفرها، رئیس‌جمهور به ایلام رفت. این در حالی است که یاسوج مقصد بعدی هیئت دولت بود و بوشهر به‌عنوان سفر ششم ریاست جمهوری معرفی شد و فارس نیز مقصد سفر هفتم حجت‌الاسلام رئیسی به همراه هیئت دولت به شمار می‌رود.

با نگاهی به این استان‌ها درخواهیم یافت که یکی از شهرهایی که جزو پنج کلان‌شهر کشور بوده و رئیس دولت سیزدهم به آن سفر کرد، کلان‌شهر شیراز است. این مهم زمانی بیشتر حائز اهمیت می‌شود که درخواهیم یافت دولت طی سفرهایی که به شهرستان‌ها داشته است در ابتدا به استان‌هایی سفرکرده که دارای بیشترین محرومیت و مشکلات بوده‌اند.

پس می‌توان گفت فارس و شیراز جزو هفت استانی در کشور است که بیشترین محرومیت را داشته و دولت در تلاش است تا مشکلات موجود در این استان را برطرف کند، البته نباید از این موضوع غافل شد که بسیاری از مدیران ارشد و پیشین استان فارس معتقد بودند که این استان در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در کشور برتر است اما گویا بیان دگرگونه حقایق موجب شده تا مدیران فارس نیز دچار ابهام شوند.

فارس، محروم است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز در خطبه‌های نماز جمعه شیراز در خصوص وضعیت کلی استان فارس گفت: فارس استانی محروم است و باید نگاه ویژه‌ای به فارس شود تا از این محرومیت نجات یابد.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه رئیس‌جمهوری از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شد، ادامه داد: پیش‌تر در تهران در خصوص شیراز این موضوع مطرح می‌شد که فارس جزو استان‌های بدون مشکل یا کمتر دارای مشکل است اما واقعیت این‌گونه نیست بلکه مشکلات متعددی در استان فارس وجود دارد.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: فارس دیگر استانی برخوردار نیست ازاین‌رو در سفر ریاست جمهوری نکاتی مطرح شد که می‌توان با تحقق این مصوبات استان فارس جزو استان‌های پیشرو در کشور شود.

موانعی که دولت در فارس رفع کرد/ ۶۴۰۰ میلیاردِ تحول آفرین!

وی افزود: ظرفیت‌های استان فارس طی این سفر مطرح شد اما باید مطالبات مردمی به گونه‌ای مطرح شود که مهم‌ترین اولویت‌های استان مدنظر باشد تا پس از برطرف شدن این مشکل جامعه از برکات آن بهره مند شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: شش هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان برای برطرف شدن مسائل استان اختصاص یافته است و این اعتبارات باید به گونه‌ای باشد که برای مردم محسوس باشد و در این میان مسئله نظارت نیز باید مدنظر باشد تا این اعتبارات در جای درستی مصرف شود.

به گفته این مقام مسئول کشور در جایگاهی قرار دارد که دیگر فرصت آزمون و خطا نیست بلکه باید با دانش و آگاهی نسبت به مصرف اعتبارات اقدام کرد تا جامعه به تعالی برسد.

فارس به سمت صنعت حرکت نکرد و به پرتگاه نزدیک شد

در کنار بررسی واقعیت‌ها نیاز به بررسی مسائل به‌صورت آکادمیک نیز حائز اهمیت است ازاین‌رو باید به سراغ اساتید دانشگاه و تحقیقات دانشگاهی رفت تا به دستاوردهای واقعی اساتید دانشگاه در این حوزه نیز رسید.

محسن اسلامی استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: فارس در جایگاه مناسبی قرار نگرفته و انتظار می‌رود اگر روند فعلی استان فارس حفظ شود استان به پرتگاهی نزدیک شود که این پرتگاه نابودکننده تمام منابع باشد.

تکیه بر منابع محدود حوزه کشاورزی و آب موجب شد تا اقتصاد فارس، اقتصادی محدود به بازه زمانی باشد وی اضافه کرد: تکیه بر منابع محدود حوزه کشاورزی و آب موجب شد تا اقتصاد فارس، اقتصادی محدود به بازه زمانی باشد و نتواند جایگاه مناسبی در میان کشورها و استان‌های هم‌جوار داشته باشد آن‌هم زمانی که تمام استان‌ها به دنبال اقتصاد صنعتی بودند فارس رواج کشاورزی را در دستور کار خود داشت و همین عقب‌ماندگی موجب شد فارس جایگاه صنعتی در کشور نداشته باشد.

اسلامی تأکید کرد: فارس قرار بود قطب صنعت الکترونیک کشور باشد و وجود صنایع الکترونیک در فارس نیز مبین همین موضوع بود اما با تعیین استراتژی‌های نادرست و تغییر حرکت اقتصاد از فضای صنعت به سمت کشاورزی موجب شد تا فارسی که قرار بود قطب باشد تبدیل به استانی کشاورزی خیز شد و نسبت به تأمین مواد خوراکی و مصرفی مردم اقدام کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت کلان اقتصاد فارس به سمتی باشد که کشاورزی اصلی‌ترین مؤلفه در اقتصاد کلان به‌حساب آید، نباید انتظار داشت که فارس در مسیر توسعه قرار بگیرد، باید به این موضوع اذعان داشت که کشاورزی در فارس بیش از صنعت و خدمات موردتوجه بوده و همین موضوع باعث شد فارس در مسیر نادرستی قرار بگیرد.

اسلامی یادآور شد: در کنار کشاورزی می‌شد به موضوع صنعت پرداخت اما عدم ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار واحدهای تولیدکننده محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که اهتمام جدی طی سالیان قبل برای صنعتی شدن فارس وجود نداشت، این در حالی است که در کنار عدم توجه به صنعت به موضوع ایجاد ارزش‌افزوده نیز بها داده نشد و موجب شد فارس در تمامی بخش‌ها به خام فروشی روی بیاورد.

این استاد اقتصاد در خصوص خام فروشی عنوان کرد: خام فروشی ارسال و صادرات کالا بدون ایجاد ارزش‌افزوده است، اینکه کالاهای کشاورزی بدون داشتن بسته‌بندی و به‌صورت فله به کشورهای ثالث صادر می‌شوند و همان محصولات پس از فرآوری با قیمت‌های گزافی در بازار ایران عرضه شوند نشان از آن دارد که فارس نتوانسته در فرآوری محصولات کشاورزی نقش‌آفرین باشد و تنها به صادرات محصولاتی روی آورده که مصرفی بوده و سرمایه کلانی برای استان ایجاد نمی‌کند.

به گفته وی استان‌های هم‌جوار نظیر اصفهان تلاش کرده تا با صنعتی شدن نسبت به تولید محصولات سرمایه‌ای اقدام کنند تا دریچه دائمی برای جذب منابع مالی داشته باشند.

حضور سرزده رئیس جمهور بین کشاورزان و صنعتگران

رئیس‌جمهور در سفر به استان فارس، در همان بدو ورود، سری به کارخانجات نیمه فعال یا تعطیل استان زد تا مشکلات صنعت را از نزدیک مشاهده کند و سپس بین دامداران حضور یافت تا درد دل‌های آن‌ها را بشنود.

این شنیدن دردها در جریان سخنرانی وی در جلسه شورای اداری نیز نمود یافت تا افکار عمومی خاطرجمع شوند، سفر هیئت دولت و مصوبات آن قرار است از مشکلاتی گره‌گشایی کند که سال‌ها به حال خودشان رهاشده است.

اولویت‌های فارس احصا و تصمیم‌گیری شدند

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اولویت‌های استان فارس در سفر ریاست جمهوری به استان احصا شد و برای برطرف کردن مشکلاتی که سد راه است تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شد.

جعفر قادری در ادامه بیان کرد: در حوزه راه، استان فارس سه مسیر اصلی نیاز دارد که ازجمله این طرح‌ها می‌توان به آزادراه شمال فارس، قطعات هفت و هشت آزادراه شیراز - اصفهان و آزادراه شیراز - عسلویه اشاره کرد در طول سفر ریاست‌جمهور این طرح‌ها موردبررسی و واکاوی قرارگرفته و تصمیم‌گیری‌های جدیدی در مورد آن اتخاذشده است.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که می‌تواند استان فارس را از بن‌بستی که در آن قرارگرفته، خارج کند خط آهن شیراز به بوشهر است که این طرح پیشرفت فیزیکی مناسبی طی چند سال گذشته نداشته اما اکنون دولت در تلاش است تا با اختصاص بودجه مناسب این خط آهن را از باتلاقی که در آن گرفتارشده خارج کند.

موانعی که دولت در فارس رفع کرد/ ۶۴۰۰ میلیاردِ تحول آفرین!

قادری تأکید کرد: این طرح تاکنون تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نقش مؤثری می‌تواند در توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور داشته باشد ازاین‌رو اگر خط راه‌آهن شیراز به بوشهر به بهره‌برداری برسد شاهد خواهیم بود که وضعیت حمل‌ونقل ریلی در استان فارس بهبود قابل‌توجهی خواهد یافت.

وی ادامه داد: انتقال آب و موضوع تکمیل خطوط آب نیز ازجمله طرح‌هایی است که در سفر رئیس‌جمهوری به استان فارس برای آن تصمیم‌گیری شد، یکی از معضلاتی که استان فارس طی سالیان اخیر با آن مواجه است موضوع تأمین آب بوده و لازم به یادآوری است که تأمین آب در کنار تکمیل خطوط انتقال آب به استان فارس و شهر شیراز می‌تواند نقش مؤثری در توسعه استان فارس در حوزه‌های مختلف داشته باشد نیاز اساسی استان فارس موضوع آب است و اگر مشکلات تأمین آب در استان برطرف شود شاهد خواهیم بود که سایر حوزه‌ها نیز بهبود می‌یابد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به مصوبات حوزه بیمارستانی یادآور شد: بیمارستان‌های جایگزین در شهر شیراز نیز ازجمله طرح‌هایی بود که در سفر ریاست جمهوری به استان فارس به آن توجه ویژه‌ای شد، لازم به یادآوری است که با توجه به اینکه استان فارس استانی توانمند در حوزه گردشگری است ازاین‌رو در طول سفر ریاست جمهوری به استان فارس برنامه‌ریزی کلانی نیز در حوزه گردشگری در نظر گرفته شد که یکی از این برنامه‌ها تکمیل ترمینال خارجی فرودگاه شهید دستغیب شیراز است.

موانعی که دولت در فارس رفع کرد/ ۶۴۰۰ میلیاردِ تحول آفرین!

قادری متذکر شد: با توجه به ظرفیت مذهبی استان فارس می‌توان از این ظرفیت در راستای توسعه استان استفاده کرد ازاین‌رو در سفر رئیس‌جمهوری مقرر شد طرح‌های توسعه‌ای مذهبی در کنار حرم مطهر احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) اجرایی شود.

به گزارش مهر، به‌هرحال موانع و مشکلات موجود در استان توسط دولت کشف و برای رفع آن اعتباراتی تخصیص یافت؛ اعتباراتی که استان را به سمت تحول و توسعه رهنمون می‌کند اما در این مسیر مسئولان استان نیز باید با جذب به‌موقع اعتبارات قطار توسعه فارس را بیش‌ازپیش در مسیر درست هدایت کند.

کد خبر 5336418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ابراهیم IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      باز دروغ زیبا
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      بعد از سی سال سابقه کاری می گویند بازنشستگی میشود سه میلیون و دویست هزار تومان حالا هم کارخانه چهار درصد سخت وزیان اوری را به حساب بیمه نمی ریزد حالا نه حقوق بازنشستگی دارم نه بیمه هستم این عدالت است