وزیر خارجه لبنان:

اگر عربستان سَر حزب‌الله را می‌خواهد، نمی‌توانیم آن را اعطا کنیم

اگر عربستان سَر حزب‌الله را می‌خواهد، نمی‌توانیم آن را اعطا کنیم

وزیر خارجه لبنان گفت: عربستان سعودی برای حل و فصل مشکلات فیمابین شروط محالی را مطرح می کند؛ اگر ریاض تنها سَر حزب الله را می خواهند ما نمی توانیم چنین چیزی را به آن اعطا کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در سخنانی اعلام کرد که عربستان سعودی برای حل و فصل مشکلات فیمابین شرط و شروط محالی را مطرح می‌کند.

بر اساس این گزارش، این مقام لبنانی گفت: ما با یک مشکل بزرگ مواجه هستیم. اگر عربستان سعودی تنها سَر حزب الله را از ما می‌خواهد، نمی‌توانیم چنین چیزی را به آن اعطاء کنیم. حزب الله جزئی از لبنان است.

وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: حزب الله در لبنان نقش آفرینی سیاسی دارد. درست است که حزب الله در عرصه نظامی در سطح منطقه فعالیت دارد اما از ابزار نظامی خود در لبنان بهره برداری نمی‌کند. ما نمی‌توانیم حزب الله را منحل کنیم. حزب الله بر لبنان سیطره ندارد و تنها در حوزه سیاسی نقش آفرینی می‌کند.

این سخنان پس از آن مطرح شد که اخیراً «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی اظهارات خصمانه‌ای را علیه حزب الله لبنان مطرح کرد و مدعی شد که سیطره این گروه در لبنان باید به پایان برسد.

روز گذشته عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور عرب زبان مطلبی را درباره تنش در روابط عربستان و لبنان به رشته تحریر درآورد. وی نوشت: به دنبال اظهارات قرداحی در انتقاد از جنگ عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن، هیاهوی بزرگی علیه او به راه افتاده است. به نظر می‌رسد که عربستان سعودی از رهگذر این هیاهو و جنجال آفرینی به دنبال ایجاد موجی از ترس و وحشت در صفوف محور مقاومت است. البته باید توجه داشت که هجمه‌های اخیر عربستان علیه لبنان نشأت گرفته از یک طرح آمریکایی - صهیونیستی است.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه مطلب خود عنوان کرد: بازیگران این طرح آمریکایی - صهیونیستی، عربستان سعودی و کشورهای همپیمان آن در جهان عرب هستند. آنها در اولین گام، سفرای بیروت را از کشورهای خود اخراج کردند. در همین راستا، اظهارات اخیر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی تأمل برانگیز است. وی در جریان سخنانی در اجلاس سران گروه ۲۰ صراحتاً از حزب الله سخن گفته بود.

عطوان همچنین افزود: وزیر خارجه سعودی در جریان اجلاس گروه ۲۰ اذعان کرده بود که مشکل ریاض در حقیقت حزب الله است. او گفت: لبنان باید از تحت سلطه حزب الله آزاد گردد. به نظر می‌رسد که در واقع، قرداحی قربانی ماجراجویی سعودی علیه حزب الله شده است.

کد خبر 5342683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      به صلاح خیلی از کشورها است که نگاه سیاسی اعتقادی و نفوذ خودرا از روی ایرانیان و سرزمین بردارند، این برای روابط دوستانه ملتها بسیار بااهمیت میباشد