۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۵۲

هنرمندان فریدونشهری فضای مناسب برای گردهمایی ندارند/ میل به انزوا

هنرمندان فریدونشهری فضای مناسب برای گردهمایی ندارند/ میل به انزوا

فریدونشهر- نبودن فضای مناسب برای هنرمندان و نبودن مکانی برای ارائه آثار آنها از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان شهرستان فریدون‌شهر است که آموزش و حفظ هنرهای شهرستان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان فریدون‌شهر شهری پر از استعدادهای هنری در زمینه‌های مختلف است که بیشتر هنرمندان آن میل به انزوا دارند و کمتر در عرصه‌های آموزش به هنرجویان و تربیت هنرمندانی بیشتر ظاهر می‌شوند.

در این خصوص رئیس بسیج هنرمندان فریدون‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان این مطلب که فریدون‌شهر از جمله شهرهای دارای استعدادهای هنری فراوان و هنرمندانی شناخته و ناشناس است بیان داشت: بیشتر فعالیت‌های هنرمندان فریدون‌شهر در زمینه‌ی خوشنویسی، طراحی، نقاشی، موسیقی، صنایع دستی مانند قالی‌بافی، تابلو فرش‌بافی، قلاب‌بافی، گلسازی، منبت و به ندرت نیز میناکاری دیده می‌شود و هنرهایی مانند طراحی، نقاشی، خوشنویسی، تابلو فرش با استقبال بیشتری مواجه می‌شود

فاطمه موسوی ادامه داد: نبودن فضای مناسب برای هنرمندان و نبودن مکانی برای ارائه آثار آنان از مشکلات هنرمندان شهرستان فریدون‌شهر است.

وی افزود: عدم حمایت کافی مسئولین از هنر و هنرمندان و بی توجهی آنان به این مسئله مهم و میل به انزوا در بعضی از هنرمندان و عدم حضور آنان در عرصه آموزش هنرجویان از مشکلات عمده‌ای است که ما با آن روبه رو هستیم.

ضرورت حفظ هنرهای رو به افول در فریدون‌شهر

در این ارتباط به نظر می‌رسد، مسئولان ارشاد لازم است با هماهنگی دیگر نهادها تدابیری بیندیشند تا با ایجاد مکانی برای گردآوردن هنرمندان در کنار یکدیگر، به تدریج زمینه آموزش برخی هنرها که به تدریج رو افول می‌رود را نیز فراهم کنند.

رئیس اداره ارشاد فریدون‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در تلاش هستیم تا با حمایت از هنرمندان فریدون‌شهری مشکل انزوای این دوستان رفع شود، اظهار کرد: هشت انجمن هنری فعال زیر نظر در اداره ارشاد فریدون‌شهر فعالیت دارند، اظهار داشت: فعال‌ترین انجمن هنرمندان فریدون‌شهر انجمن تعزیه شامل ۵۰۰ نفر است، ما در شهرستان هفت گروه تعزیه داریم، بعد از آن گروه تئاتر با یک انجمن و دو زیر گروه با حدود ۶۰ نفر عضو فعال فعال هستند و انجمن موسیقی در رتبه بعدی قرار دارد.

نورمحمد رحیمی افزود: سه انجمن ادبی در سطح شهرستان داریم که مجموعاً حدود ۶۰ نفر عضو دارند و دو مؤسسه فرهنگی و هنری هم داریم که همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اداره ارشاد را به این دو مؤسسه محول کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این انجمن‌ها لازم است کلاس‌های مختلف آموزشی برای رفع مشکل عدم آموزش هنر در شهرستان را مدنظر قرار دهند، ادامه داد: در ۳۴ روستای شهرستان فریدون‌شهر کانون فرهنگی مساجد داریم که با تأمین مالی اداره ارشاد فعالیت‌های فرهنگی انجام داده و کلاس‌هایی مثل کلاس خیاطی، جاجیم دوزی و غیره را برگزار می‌کنند.

اجرای ۲۰ شب تئاتر به مناسبت دهه فجر

رئیس اداره ارشاد فریدون‌شهر با بیان این مطلب که اداره ارشاد در مناسبت‌های مختلف محفل‌های شعر برگزار می‌کند، بیان داشت: علاوه بر آن ما نمایشگاه‌های مختلف مثل نمایشگاه کتاب و قرآن را در مناسبت‌های مختلف داریم، در دهه فرج هر سال در ایام غیر کرونایی به مدت ۲۰ شب تئاتر اجرا می‌کنیم.

وی گفت: در حال حاضر کلاس‌های هنری مثل موسیقی، خوشنویسی، نقاشی، شعر و ادبیات در داخل اداره ارشاد فعال هستند و با استقبال خوبی مواجه شده‌اند که این روند لازم است ادامه پیدا کند.

رحیمی تاکید کرد: حمایت از هنرمندان فریدون‌شهری علاوه بر تعامل با نهادهای شهرستان نیازمند حمایت از سوی مسئولان رده بالاتر است تا با تخصیص بودجه مناسب، شناسایی هنرهای مختلف و هنرمندان این عرصه‌ها، حمایت مالی از آنها بتوانیم زمینه رشد و پیشرفت این هنرها و حتی درآمدزایی از این طریق را فراهم کنیم و در این میان برپایی نمایشگاه و فروش مجازی محصولات بسیار مؤثر خواهد بود.

هنرمند نیاز به حمایت دارد؛ برگزاری جلسات ماهانه و هفتگی مسئولان با هنرمندان و برخورداری از رهنمودهای آنها در زمینه حفظ هنرهای فریدون‌شهر به عنوان یک میراث ناملموس به یقین در روحیه حساس هنرمندان تأثیر بسزایی دارد؛ موضوعی که در فریدون‌شهر کمتر مورد توجه قرار گرفته است و لازم است مورد توجه جدی از سوی مسئولان این شهر و حمایت از سوی مرکز استان باشد.

کد خبر 5345423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha