۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۶

فعال گردشگری آبادان مطرح کرد؛

احیای گردشگری آبادان و خرمشهر در گروی اجرای ۱۵ برنامه راهبردی

احیای گردشگری آبادان و خرمشهر در گروی اجرای ۱۵ برنامه راهبردی

آبادان- فعال گردشگری گفت: با توجه به‌روزهای پایانی کرونا و نزدیک شدن به سال ۱۴۰۱ باید برای احیای گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر ۱۵ برنامه راهبردی انجام شود.

محمود نواصر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در روزهای گذشته «محمدرضا اسکندری» به‌عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شد و از وی انتظار می‌رود که اقدامات لازم را بدون فوت وقت در حوزه تخصصی گردشگری انجام دهد.

وی افزود: مهم‌ترین سابقه مدیریتی «اسکندری» وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم است و انتظار می‌رود که گردشگری کشاورزی به‌ویژه احیای نخیلات و بوم گردی را تقویت کند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: باید پیگیری‌های لازم در زمینه صندوق توسعه برای دریافت منابع در راستای رونق و توسعه گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر انجام شود زیرا این امر تاکنون انجام نشده است.

تملک فرودگاه آبادان

نواصر با اشاره ظرفیت فرودگاهی عنوان کرد: چنانچه فرودگاه بین‌المللی آبادان توسط سازمان منطقه آزاد اروند تملک شود، توسعه به معنای واقعی محقق خواهد شد و در خصوص افزایش پروازها و یا برقراری پروازهای جدید از جمله پروازهای خارجی اقدامات بهتری را می‌توان در آن انجام داد.

وی، برقراری پرواز خارجی از طریق فرودگاه بین‌المللی آبادان را یک ضرورت دانست و گفت: برقراری پرواز خارجی «آبادان - وان»، «آبادان - استانبول» و «آبادان - دبی» با توجه به حضور گردشگران خارجی و افزایش تقاضا توجیه اقتصادی دارد و باعث توسعه گردشگری و اقتصادی می‌شود.

فعال گردشگری آبادان بیان کرد: شهروندان خطه اروند در برخی از ایام برای تهیه بلیط به دلیل ازدحام ناچار هستند که با قیمت‌های بالا سفر خود را انجام دهند که در شرایط اقتصادی کشور ممکن است آنها را از ایمن‌ترین و راحت‌ترین نوع سفر باز دارد و این در حالی است که کیشوندها (ساکنان منطقه آزاد کیش)، پروازهای خود را با قیمت‌های مناسب از طریق شرکت کیش ایر انجام می‌دهند.

نواصر با اشاره به لزوم راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: سازمان منطقه آزاد اروند تاکنون یک شرکت هواپیمایی اختصاصی برای خود راه‌اندازی نکرده ولی سازمان منطقه آزاد کیش اقدامات مناسبی را در این خصوص انجام داده است؛ سازمان منطقه آزاد اروند ممکن است در آغاز این راه نتواند چندین فروند هواپیما را خریداری و یا اجاره کند اما راه‌اندازی این ایرلاین حتی با یک فروند اجاره‌ای نیز ضرورتی انکارناپذیر است.

تاکسی‌های آبی و هوایی

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت گردشگری آبی توضیح داد: شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل برخورداری از رودخانه‌های کارون، بهمن‌شیر و اروند می‌توانند ظرفیت‌های عظیمی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فعالیت‌های گردشگری داشته باشند که با وجود این نعمت بزرگ الهی اما تاکنون بهره بسیار کمی از این ظرفیت‌ها برده شده است.

این کارشناس گردشگری، راه‌اندازی ایستگاه‌های تاکسی آبی میان آبادان و خرمشهر از طریق رودخانه اروند و رودخانه بهمن‌شیر را در چند فاز یکی از ظرفیت‌های ویژه قلمداد کرد و افزود: راه‌اندازی تاکسی آبی روی رودخانه‌های منطقه آزاد اروند علاوه بر تسهیل آمد و شد شهروندان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های توریستی این منطقه نیز تبدیل شود.

نواصر با اشاره به تاکسی هوایی اظهار کرد: حضور بازرگانان، گردشگران، سرمایه‌گذاران و همچنین اتباع کشورهای خارجی یک فرصت ویژه برای راه‌اندازی تاکسی هوایی (Air Taxi) است چون تاکسی هوایی امکان پرواز را در ارتفاع زیاد ندارد و به این ترتیب جاذبه‌های گردشگری منطقه پس از برخاستن پرواز برای گردشگر قابل مشاهده است.

وی با اشاره به مشکلات پایانه مسافری شلمچه اظهار کرد: یکی از مبادی ورودی گردشگران به منطقه آزاد اروند پایانه مسافری شلمچه است که با توجه به ازدحام جمعیت و در راستای برقراری و نظم و امنیت بیشتر در این محل و سایر اماکن گردشگرپذیر شلوغ منطقه باید «پلیس گردشگری منطقه آزاد اروند» ایجاد شود؛ همچنین این یگان آموزش‌های لازم را همچون زبان‌های خارجی باید می‌آموزد.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: تشکیل «یگان گردشگری منطقه آزاد اروند» که متشکل از حراست سازمان منطقه آزاد اروند باشد، یکی دیگر از مدل‌هایی است که می‌توان آن را اجرا کرد.

نواصر در ادامه راه‌اندازی ایستگاه ماهیگیری را امری مهم تلقی کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که باید برای آن به شیوه اصولی برنامه‌ریزی شود، ماهیگیری است چون ماهیگیری رشته‌ای آرام‌بخش و بی‌نهایت مفرح است؛ فردی که یک بار این رشته ورزشی را امتحان کرده باشد قطعاً آن را ادامه می‌دهد.

وی بیان کرد: مزیت ماهیگیری تفریحی در شهرهای آبادان و خرمشهر این است که به لطف رودخانه‌های متعدد در این منطقه، ماهیگیری تفریحی مهیج و در دسترس است؛ اغلب رودخانه‌های منطقه آزاد اروند برای ماهیگیری مستعد به شمار می‌روند و از آنجایی که ماهیگیری در همه این سواحل آزاد است، کافی است که فرد یک قلاب ماهیگیری را تهیه کند و از فضای بکر طبیعی لذت ببرد.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: در برخی از شهرها که رودخانه ندارند با ایجاد دریاچه مصنوعی و رهاسازی ماهی، مسیر را برای تشویق مردم به ماهیگیری از طریق ایستگاه‌های ماهیگیری افزایش داده‌اند اما در شهرهای آبادان و خرمشهر با وجود اینکه رودخانه‌های طبیعی و بکر وجود دارد اما تاکنون در این خصوص گام‌های عملی برداشته نشده است.

عدم تفویض اختیار کامل به سازمان منطقه آزاد اروند

نواصر در خصوص ساختار مدیریتی گردشگری در شهرهای آبادان و خرمشهر تصریح کرد: در دو سال گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تفویض اختیار به سازمان منطقه آزاد اروند داده شد که مشخص نبودن اعتبار مجوزهای صادر شده از سوی سازمان منطقه آزاد اروند با ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرهای آبادان و خرمشهر هم اکنون یک دوگانگی حاکمیتی ایجاد کرده است.

وی گفت: به‌عنوان مثال وقتی فرد برای راه‌اندازی کسب‌وکار گردشگری از سازمان منطقه آزاد اروند مجوز دریافت می‌کند، نمی‌تواند با آن مجوز از ادارات میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خدمات دریافت کند و یا برعکس.

این کارشناس گردشگری تأکید کرد: با اینکه طبق قانون، مناطق آزاد عالی‌ترین مقام اجرایی در آن منطقه تلقی می‌شوند و همچنین با اینکه تفویض اختیار از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سازمان منطقه آزاد اروند داده شده است اما بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و حتی امکان عزل و نصب رؤسای ادارات میراث شهرهای آبادان و خرمشهر نیز طبق این تفویض اختیار وجود ندارد که خود نشان‌دهنده افزایش بروکراسی و ایجاد مشکلات جدید است.

نواصر اضافه کرد: ضرورت دارد که به‌طور سریع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منطقه آزاد اروند و مستقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ایجاد شود تا ضمن تفویض اختیار کامل و غیر تشریفاتی، مردم خطه نخل‌های بی‌سر بتوانند از تسهیلات یک اداره کل کوچک، چابک و کارآمد استفاده کنند.

وی اظهار کرد: با وجود اماکن میراثی متعدد در شهرهای آبادان و خرمشهر اما بسیاری از این اماکن تعطیل هستند و گردشگران داخلی و خارجی به‌صورت مستمر نمی‌توانند از آنها بازدید داشته باشند.

این کارشناس گردشگری توضیح داد: کمبود حمایت در خصوص بازاریابی تولیدات صنایع‌دستی شهرهای آبادان و خرمشهر و همچنین عدم اعطای تسهیلات مناسب از سوی وزارتخانه جزو دغدغه جدی حوزه صنایع‌دستی در منطقه است.

نواصر ادامه داد: در حال حاضر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آبادان امکانات مناسبی ندارد و شهری که عنوان یکی از شهرهای دارای بیشترین آثار ثبت ملی در سطح کشور را یدک می‌کشد حتی یک ساختمان اداری در شأن خودش ندارد؛ فعالیت‌های اداری در ساختمان موزه انجام می‌شود و اداره اصلی که در سایت اداری آبادان قرار دارد در حال متروکه شدن است.

وی افزود: اداره خرمشهر نیز بدون ساختمان اداری مانده و هم اکنون در موزه دفاع مقدس خرمشهر و توسط یک نفر که هم رئیس و هم کارمند است، اداره می‌شود؛ یعنی رئیس اداره خرمشهر همزمان کارمند خود است و به غیر از خرمشهر باید به امورات مینوشهر نیز رسیدگی کند!

این کارشناس گردشگری یادآور شد: با توجه به وجود ظرفیت بالای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر ایجاد یک مرکز پژوهش مستقل در منطقه آزاد اروند با رویکردی بین‌المللی در راستای جذب گردشگران کشورهای همسایه این منطقه یک امر مهم تلقی می‌شود.

نواصر با اشاره به پتانسیل گردشگری کشاورزی توضیح داد: برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی، تیراندازی با کمان، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، بازی بدمینتون، اسب‌سواری، تماشای پرندگان، برگزاری جشن تولد، استراحت در کلبه‌های اقامتی چوبی، چادر زدن، قایقرانی، پرورش حیوانات اهلی، گردهمایی‌ها و رویدادهای گروهی، مسابقات آشپزی، ماهیگیری آزاد از رودخانه یا نهر، اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی و خانه مسافر روستایی، سوار شدن و یا راندن گاری‌های ویژه حمل علوفه، نمایش نحوه درست کردن محصولات محلی، بازدید از محوطه نگهداری حیوانات، چیدن پشم گوسفندان، نمایش نحوه دوشیدن شیر گاو یا آماده‌سازی اسب برای سوارکاری، نمایشگاه‌های ساخت کوزه و محصولات سفالی، غصه گویی و احیای داستان‌های بومی و اصیل، آموزش صنایع‌دستی و آموزش پخت غذاهای محلی بخشی از برنامه‌هایی است که از طریق گردشگری کشاورزی می‌توان در شهرهای آبادان و خرمشهر اجرا کرد.

وی در خصوص مشکل تابلوهای راهنمای شهری عنوان کرد: نصب تابلوی راهنمای استاندارد گردشگری به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی یک ضرورت و از اقدامات ابتدایی و الفبای گردشگری است زیرا سبب تقویت صنعت گردشگری در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود.

این کارشناس گردشگری گفت: تابلوهای راهنمای گردشگری یکی از راه‌های معرفی بناها، اماکن گردشگری، اقامتی و جذب مخاطب است؛ بنابراین اگر تابلوهای راهنمای گردشگری با اطلاعات دقیق در ورودی و سطح شهر نصب شود، مسافران عبوری نیز جذب آنها می‌شوند.

نواصر در ادامه با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای گردشگران روسیه افزود: با توجه به آب و هوای سرد در روسیه، مردم این کشور معمولاً به دنبال حضور در مناطق گرم و آفتابی هستند و ترکیه محبوب‌ترین کشور برای روس‌ها در زمینه گردشگری خارجی است و ایسلند، گرجستان، اسپانیا، ایتالیا، قبرس، یونان، امارات متحده عربی، تونس و ویتنام در مقاصد بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد: هزینه حمل‌ونقل از شهرهای اصلی روسیه به ایران، چندان بیشتر از سفر به ترکیه نیست و به همین علت می‌توان این‌گونه قلمداد کرد که سفر روس‌ها به ایران جایگزینی مطلوب برای ترکیه به شمار می‌رود.

ضرورت استفاده از افراد تحصیل‌کرده

این کارشناس گردشگری ادامه داد: سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند روز پنجشنبه سیزدهم آبان ماه در نشست با اصحاب رسانه اعلام کرد از طرح‌های سازنده استفاده می‌کند و انتظار می‌رود با توجه به تخصصی بودن حوزه گردشگری فقط از نظرات متخصصان گردشگری استفاده کند.

نواصر تأکید کرد: توسعه گردشگری در گروی استفاده از راهکارهای افراد تحصیل‌کرده رشته گردشگری و صاحب‌نظر است و باید از فارغ‌التحصیلان صاحب ایده استفاده شود نه افراد مدرک گرا؛ بنابراین سازمان منطقه آزاد اروند باید با حساسیت بالا از دیدگاه‌های افرادی که تحصیلات گردشگری داشته و به‌صورت مرتب مطالعه، ایده و پژوهش دارند، استفاده کند.

وی یادآور شد: ممکن است فردی سابقه تدریس در رشته گردشگری داشته باشد اما سابقه تدریس مطلقاً دلیلی بر توانمندی آن فرد در حوزه گردشگری نیست.

این کارشناس گردشگری اظهار کرد: قطعاً احیای گردشگری منطقه آزاد اروند از طریق اجرای این ۱۵ برنامه راهبردی باعث احیای اقتصاد، معیشت و رونق زندگی مردمی شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود.

کد خبر 5345720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha