۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۳۱

رئیس کل دادگستری اردبیل:

صلح و داوری مهم ترین محور سند تحول قوه قضائیه است

صلح و داوری مهم ترین محور سند تحول قوه قضائیه است

اردبیل- رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: در سند تحول قوه قضائیه که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده، بر امر داوری و توسعه صلح و سازش تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو ظهر سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت نوزدهمین سالگرد تأسیس شوراهای حل اختلاف در اردبیل اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های مکتب اسلام قوه قضائیه در سال‌های اخیر در حوزه صلح و سازش برای مختومه شدن پرونده‌های قضائی ورود پیدا کرده که این امر به تقویت نهاد داوری و میان‌جگری نیز کمک کرده است.

وی تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف با تلاش مؤثر در سال‌های اخیر به کاهش حجم پرونده‌های ورودی به مراجع قضائی کمک کردند و بیش از ۱۰۰ هزار پرونده ورودی به دادگستری استان با ارجاع به شوراهای حل اختلاف اغلب با صلح و سازش به پایان رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل فراز و نشیب شکل‌گیری شوراهای حل اختلاف و ادامه فعالیت آن را یادآور شد و گفت: قانون فعلی در یک سال آینده تمدید شده و باید منتظر بمانیم تا با مصوبه مجلس قانون جدید تثبیت و یا اصلاح شده و تکلیف ادامه فعالیت شوراهای حل اختلاف مشخص و معین شود.

کثیرلو به فعالیت شعب مصالحه و صدور رأی و احکام اشاره کرد و افزود: از ۱۰۰ هزار پرونده ورودی به شعب حل اختلاف در سال ۹۹، بیش از ۳۰ هزار پرونده با مصالحه مختومه شده و اعضا سعی کردند تا به جای افزایش کدورت و دشمنی، واسطه خیر در دوستی‌ها، محبت‌ها و مهربانی‌ها شوند.

وی رتبه دوم شورای حل اختلاف استان را در انجام فعالیت یادآور شد و خاطر نشان کرد: این ارزیابی بر مبنای ۲۳ شاخص تعیین شده انجام و بعد از اصفهان، اردبیل جایگاه دومی را به دست آورده است.

رئیس کل دادگستری استان به تهیه و اجرایی شدن سند تحول قوه قضائیه با تاکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و ادامه داد: در سند تحول به شوراهای حل اختلاف نگاهی ویژه شده به گونه‌ای که در کنار تقویت نظام صلح و سازش، بر توسعه فعالیت‌های داوری به ویژه در پرونده‌های حقوقی تاکید و بر تقویت امر میان‌جگری نیز توجه واقعی شده است.

کثیرلو موضوع آموزش در مجموعه شوراهای حل اختلاف را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: نباید آموزش در این مجموعه متوقف شود بلکه بهتر است با همراهی قضات، کارشناسان و حتی نیروهای مجرب کشوری در بخش‌های مختلف دوره‌های آموزشی برای اعضای شورای حل اختلاف در طول سال برگزار شود.

وی با ابراز خرسندی از ورودی شوراهای حل اختلاف به دادرسی الکترونیکی و کم کردن پرونده‌های فیزیکی اضافه کرد: در تأمین دلیل و حصر وراثت پرونده‌های فیزیکی از شوراهای حل اختلاف حذف شده و روند رسیدگی با سرعت و دقت لازم در بستر نظام الکترونیکی و فناوری جدید در حال انجام است.

رئیس کل دادگستری استان اتقان آرا را بسیار مهم بیان کرد و افزود: هم در آرای صادر شده شوراهای حل اختلاف و هم دستگاه قضا باید به اتقان آرا توجه کنیم و در این زمینه آموزش نیروها را به صورت فراگیر و ضمن خدمت مورد توجه قرار دهیم.

کثیرلو فعالیت هیئت جهادی بخشایش را نیز یادآور شد و تصریح کرد: در حالی که در سال ۹۸ تنها ۲ فقره پرونده قصاص منجر به مصالحه و سازش شده بود در سال ۹۹ این تعداد به ۱۷ فقره رسید و ۷ ماهه امسال نیز ۵ فقره پرونده قصاص با صلح و سازش مختومه شده است.

وی از اصحاب رسانه و خبرنگاران خواست تا در نشریات، روزنامه‌ها، فضای مجازی و خبرگزاری‌ها موضوع صلح و سازش و اهمیت و تأثیر آن را در جامعه فرهنگسازی کرده و به تقویت این امر کمک کنند.

کد خبر 5347664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha