۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۰۴

در کتابی تازه منتشر شده در داغستان؛

نقش ایرانیان در اقتصاد و فرهنگ جمهوری داغستان بررسی شد

نقش ایرانیان در اقتصاد و فرهنگ جمهوری داغستان بررسی شد

کتاب «ایرانیان در داغستان» نوشته لیودمیلا دادایوا منتشر شد که در آن ضمن ارائه تاریخچه‌ای از ورود ایرانیان به داغستان، درباره سهم آنها در اقتصاد و فرهنگ این منطقه در قرون ۱۹ و ۲۰ بحث شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، کتاب «ایرانیان در داغستان در نیمه دوم قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی» نوشته لیودمیلا دادایوا در ۱۹۶ صفحه توسط دانشگاه دولتی جمهوری داغستان منتشر شد.

ویراستاری این کتاب را آ.ر.محمدف رئیس مرکز تاریخ و فرهنگ شرق دانشگاه دولتی داغستان برعهده داشته و نوری محمد زاده دانشیار کرسی شرقشناسی این دانشگاه نیز بر آن تقریظ علمی نوشته است.

نویسنده در این کتاب به تاریخ ورود ایرانیان به داغستان و سهم آنها در اقتصاد و فرهنگ در نیمه دوم قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ می‌پردازد. در مقدمه کتاب ذکر شده است که در تاریخ‌نگاری داغستان نسبت به مطالعه تاریخ جامعه ایرانیان توجه اندکی شده در حالی که پرداختن به این موضوع برای علم تاریخ مهم است. با توجه به فعال شدن و توسعه روابط ایران و روسیه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موضوع کتاب اهمیت بیشتر هم کسب می‌کند. پرداختن به تاریخ جامعه ایرانیان داغستان، فرهنگ و سنت‌های آنها و نیز سهم ایرانیان در اقتصاد داغستان در نیمه دوم قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ نه تنها از ارزش علمی برخوردار بوده بلکه در مرحله کنونی نیز اهمیت عملی در ارتباطات و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و روسیه دارد.

«ایرانیان در داغستان» پنج فصل دارد و در انتهای آن نیز بخشی به کتابشناسی اختصاص داده شده است. فهرست مطالب ارائه شده در این کتاب به شرح زیر است:

در فصل اول «روابط داغستان با پرسیا (ایران) پرسشهای تاریخی و فرهنگی» بحث شده است. در فصل دوم با عنوان: «توسعه اجتماعی – اقتصادی داغستان و ایران در نیمه دوم قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰» با این مباحث مواجه هستیم: «عوامل که باعث مهاجرت ایرانیان به داغستان در نیمه قرن دوم شد»، «پویایی رشد ایرانیان در منظقه داغستان» و «پرسش‌های اداری- حقوقی».

فصل سوم با عنوان «ایرانیان در حیات اقتصادی منطقه داغستان در نیمه دوم قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی» شامل این سرفصل‌هاست: «صنعت و تجارت»، «ایرانیان در بخش کشاورزی» و «ایرانیان در بخش ساخت راه آهن، بندر و فعالیت در زمینه شیلات».

فصل چهارم نیز به «روابط تجاری ایران و داغستان» اختصاص پیدا کرده و در نهایت در فصل پنجم کتاب نیز «ویژگی‌های اجتماعی-سیاسی و دینی ایرانیان در داغستان» بحث شده است.

کد خبر 5349356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha