۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹

تهران تایمز بررسی کرد؛

سنگ اندازی آمریکا در مسیر مذاکره/چه کسی جدی نیست؟

سنگ اندازی آمریکا در مسیر مذاکره/چه کسی جدی نیست؟

واشنگتن به عنوان میهمان ناخوانده مذاکرات وین، به اتخاذ مواضعی روی آورده که جدیت دولت بایدن را برای تبعیت از گفتگوهای نتیجه محور، زیر سوال می برد.

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: کارشکنی های آمریکا به رغم ادعای جدیت برای پیشبرد مذاکرات وین، موضوع گزارش امروز روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز است.

از زمان ازسرگیری گفتگوهای وین از حدود دو هفته پیش به این سو، واشنگتن برای اینکه ایران را مقصر شکست ادعایی مذاکرات جلوه دهد؛ از هیچ چیز دریغ نکرده است. حتی این بازی مقصرنمایی که تا همین امروز هم ادامه دارد؛ از قبل از آغاز دور جدید گفتگوها شروع شد که آمیزه ای از اتهام ها شامل عدم جدیت ایران و حتی وقت کشی برای پیشبرد برنامه هسته ای اش است.

تهران تایمز در این باره می نویسد: وقتی مشخص شد که ایران برای حصول توافقی «سریع» و «خوب» جدی است؛ آمریکا تلاش برای به بن بست کشاندن مذاکره را آغاز کرد. این در حالی است که برای تسهیل روند گفتگوهای نتیجه محور، ایران دو پیش نویس پیشنهادی را که به دقت و در تطابق کامل با توافق هسته ای ۲۰۱۵ تهیه شده است؛ ارائه داد.

اما آمریکا در همدستی با تروئیکای اروپایی، به جای بررسی این پیشنهادها، در صدد پس زدن آنها برآمد و وقتی با قاطعیت ایران مواجه شد؛ سنگ اندازی خود را دو برابر کرد.

تهران تایمز در ادامه می نویسد: در طول وقفه کوتاهی که به پیشنهاد طرف غربی در این دور از گفتگوها حاصل شد؛ واشنگتن به اتخاذ مواضعی روی آورد که جدیت دولت بایدن به تبعیت از مذاکرات نتیجه محور را زیر سوال می برد. برای مثال، پنجشنبه گذشته، در پایان وقفه چند روزه، وقتی ایران و ۱+۴ به وین بازگشتند، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا از تیم امنیت ملی خود خواسته برای شکست دیپلماسی و توسل به گزینه های دیگر آماده باشد.

در این میان، تیم مذاکره کننده آمریکا که سرپرستی آن را «رابرت مالی» نماینده ویژه این کشور در امور ایران به عهده دارد؛ از بازگشت به وین در موعد مقرر امتناع کرد تا به زعم خود این پیام را منتقل کند که اگر ایران به تمرکز بر دستور کار جدیدی ادامه دهد؛ واشنگتن از مذاکره کنار می کشد (البته ظاهراً آنها فراموش کرده اند که اصلا طرف مذاکره با ایران نیستند؛ نه تا وقتی که از تحریم های غیر انسانی عقب نشینی نکرده اند).

برای وخیم کردن هرچه بیشتر اوضاع، کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در اقدامی فراحزبی، صنایع پهپادی ایران را تحریم کرد.

تهران تایمز در نهایت می نویسد: اقدامات آمریکا زنگ هشدار را در وین به صدا درآورد چرا که در لحظه حساسی از مذاکرات انجام می شود. هیئت ایرانی و برخی دیگر از هیئت های حاضر در نشست به این رویکرد واشنگتن اعتراض کرده اند. ایران با توجه به تکرار اقدامات خصمانه آمریکا در دوره های مختلف مذاکرات، هشدار داده است که واشنگتن نمی تواند هم ادعای تمایل برای بازگشت به برجام را داشته باشد و هم به طور همزمان، بر شدت تحریم ها بیفزاید و کارزار فشار حداکثری را ادامه دهد.

آن طور که پیش می رود؛ پافشاری آمریکا بر اقدامات خصمانه اش، روند گفتگوها را به سمت و سویی منفی خواهد کشاند. بسیاری بر این باورند که آمریکا باید به جای توسل به تهدیدهای توخالی و اقدامات خصمانه که ناکارآمدی خود را در تعامل با ایران ثابت کرده است؛ دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهد.

کد خبر 5375235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      مردم خسته شدند از این مزخرفات. جمهوری اسلامی و امریکا را باید در کوزه انداخت و از انها ترشی گرفت.
    • ناشناس IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      چه کسی جدی نیست؟ایران
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      خوب اگه طرف آمریکایی هیچکارست فرض بگیر توافق بدون آمریکا اتفاق بیفته ،معنی این توافق همین است که الان هست چون این ۵کشور بی مصرف که الان در توافق هستن میتونی بگی رفتین با کی توافق کنین یا چه کشوری باید تحریمارو برداره، آمریکا طرف ما نیست دیگه چیه اصل همه چیز همین کشور خبیث آمریکاس اون ۵تای دیگه هیچکا
    • عباس IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      بچه سنگ ننداز