۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۸

مدیر حوزه علمیه استان قزوین:

کتابخانه الکترونیکی امام صادق(ع) راه اندازی می شود

کتابخانه الکترونیکی امام صادق(ع) راه اندازی می شود

قزوین-مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: وجود ۴ هزار نسخه خطی و سنگی در کتابخانه امام صادق(ع) سبب شد تا به زودی این کتابخانه به صورت الکترونیکی راه اندازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام محمد تقی سبحانی‌نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر سه شنبه در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: رسالت حوزه علمیه یک رسالت تبلیغی است که به دنبال معارف دین و سوق دادن مردم به معارف دین است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین اذعان کرد: انجام رسالت تبلیغ به عهده روحانیت است و ما در تلاشیم تا در حوزه‌های علمیه آموزش، پژوهش، اخلاق، تذهیب و مهارت تبلیغی برای تربیت روحانیون استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه توانمندی در تبلیغات دین برای انتقال پیام به مردم خروجی عملکرد حوزه علمیه است افزود: تدریس در کلاس، منبر و تبلیغ و همچنین مسئولیت‌پذیری اجتماعی از جمله اشکال مختلف تربیتی برای مأموریت ما در حوزه یعنی حوزه تبلیغ است.

این مسئول ابراز کرد: ما برای اینکه بتوانیم پیام دین را به صورت شایسته منتقل کرده و زمینه رشد جامعه را فراهم کنیم باید تبلیغ دین داشته باشیم چنانچه هدف از تشکیل حکومت دینی نیز انجام مأموریت تبلیغ دین است.

حجت الاسلام سبحانی نیا با اشاره به اینکه وظیفه اول ما تبلیغ دین و سپس تربیت و به کارگیری نیروهای متخصص در این عرصه است عنوان کرد: دلیل حضور روحانیون در عرصه‌های مختلف از جمله مسئولیت‌های اجرایی و دانشگاهی انجام رسالت اصلی آن‌ها یعنی تبلیغ دین است.

این مسئول پژوهش را پاشنه آشیل حوزه علمیه دانست و تصریح کرد: با توجه به اهمیت پژوهش و وظیفه ما در خصوص نوآوری علمی در ابعاد علوم انسانی و اسلامی باید از تمام توان خود برای حرکت در این مسیر استفاده کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه اساتید در کنار آموزش کار پژوهشی نیز انجام می‌دهند گفت: هدف ما ارتقا توانمندی پژوهشی و علوم دینی اساتید و طلاب است که این توانمند سازی همزمان در خصوص اساتید و طلاب انجام می‌شود اما توجه ویژه ما به توانمندسازی اساتید است.

این مسئول ضمن اشاره به فعالیت ۱۵۰ استاد در حوزه‌های علمیه استان قزوین تاکید کرد: توانمندسازی حوزه علمیه در عرصه پژوهش نیازمند ابزار مناسب پژوهشی است که در راستای این امر اقدامات متعددی انجام شده است.

وی کتابخانه امام صادق (ع) در استان قزوین را مهمترین کتابخانه تخصصی علوم انسانی و اسلامی در کشور دانست و عنوان کرد: با توجه به وجود ۴ هزار نسخه خطی و سنگی در کتابخانه امام صادق (ع) و طبق هماهنگی‌های انجام شده با کتابخانه آستان قدس رضوی برای تصویر برداری از نسخه‌های موجود، در تلاش ایجاد کتابخانه دیجیتال هستیم تا بتوانیم فایل دیجیتال کتب را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم و پژوهشگران از راه دور نیز بتوانند از کتابخانه استفاده کنند.

حجت الاسلام سبحانی‌نیا مطرح کرد: در حال حاضر ما آمادگی تبدیل نسخه‌های خطی شهروندان به کتاب‌های دیجیتال هستیم و شهروندان می‌توانند از این خدمات به صورت رایگان استفاده کنند و با این کار حافظ نسخه‌های خطی خود باشند ضمن آنکه پس از نسخه خطی بعد از تصویربرداری به همراه نسخه دیجیتال در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه ما در مدارس علوم دینی کتابخانه ویژه طلاب داریم تشریح کرد: حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار عنوان کتاب خطی در کتابخانه ملی و مجلس به صورت دیجیتال در کتابخانه امام صادق (ع) وجود دارد که محققین می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

این مسئول ابراز کرد: راه‌اندازی نرم افزار علوم اسلامی، تأسیس پژوهش سرای حوزه علمیه در سال جاری، انتشار مجلات علمی و پژوهشی در مدارس علمیه و حمایت از پژوهشگران برای نشر مقالات و کتب از دیگر اقدامات ما برای توانمندسازی پژوهشی است.

وی مطرح کرد: جشنواره علامه حلی در راستای جمع‌آوری مقالات و پایان نامه‌ها در استان برگزار شد که در این جشنواره حدود ۴۵۰ مقاله و پایان نامه دریافت شد و ۱۰ اثر نیز برگزیده شد که در مراسم اختتامیه این جشنواره که تا چند روز آتی برگزار می‌شود و برگزیدگان در این مراسم تقدیر می‌شوند.

حجت الاسلام سبحانی نیا در پایان گفت: از دیگر اقدامات ما احیای پژوهش‌های پیشین در استان است که هدف ما در این امر حفظ تولیدات علمی ارزشمند است.

کد خبر 5375533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha