۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۲

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین:

عامل ۷۴ درصد تصادفات در قزوین انسانی است

عامل ۷۴ درصد تصادفات در قزوین انسانی است

قزوین- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با بیان اینکه عامل ۷۴ درصد تصادفات در قزوین انسانی است، گفت: ۷۲ نقطه پر تصادف در استان قزوین شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر جواد حق لطفی در نشست خبری که صبح پنجشنبه همزمان با هفته حمل و نقل و راه داری در سالن جلسات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: روز حمل و نقل در سال ۶۲ با فرمان تاریخی امام خمینی در خصوص جهاد حمل و نقل و رساندن اقلام مورد نیاز به مردم و رزمندگان نامگذاری شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین اذعان کرد: در حوزه حمل و نقل در سال ۱۴۰۰ فعالیت به صورت جهادی بود چرا که خیلی از خریدهای مواد اولیه مورد نیاز و نهاده‌های دامی انجام شده بود و کشتی‌های حامل این اقلام پهلو گرفته بودند و با توجه به فراخوانی که داده شد فعالان حمل و نقل در این صنعت بزرگ کار مهمی را انجام دادند.

وی ادامه داد: راهداران در تمام فصول در حال خدمات رسانی هستند و در راه‌ها حضور دارند ولی این حضور در زمان عملیات زمستانی شکل متفاوتی دارد و ما نیز برای این هفته یعنی ۲۶ آذر لغایت یکم دی ماه برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم.

حق وردی گفت: اطلاع رسانی‌ها در گسترده فضای مجازی، دیداری با نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، جلسه گرامیداشت هفته حمل و نقل و راهداری در روز شنبه به صورت کشوری برگزار می‌شود و این جلسه را با فعالان این حوزه به صورت ویدئو کنفرانسی خواهیم داشت، تقدیر از رانندگان نمونه و برگزیدگان حوزه مأموریت‌های اداره راهداری و حمل و نقل، دیدار با رانندگان، برپایی مراسم استانی با حضور دستگاه‌ها و مدیران مرتبط، اهدا خون، آزادی زندانیان دیه اتفاقات رانندگی، پیگیری جلسات با پلیس راه در خصوص قرارگاه زمستانی، برگزاری کمیسیون ایمنی راه‌های استان، حضور حد اکثری در راهداری‌ها، افتتاح پروژه‌های عمرانی از جمله افتاده دو مجتمع رفاهی با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و بهره برداری مجدد از ۴ پل و محور مواصلاتی آسیب دیده به ارزش ۱۳ میلیارد تومان از جمله برنامه‌های ما در این هفته است.

وی با بیان این موضوع که در گذشته عامل انسانی، خودرو و جاده عوامل آسیب پذیری و تصادف بوده است عنوان کرد: علاوه بر عوامل یاد شده امروز امداد جاده‌ای، فضای قانون گذاری و برخورد با متخلفین نیز تأثیر بسزایی در میزان تخلفات و تصادفات دارد.

این مسئول با بیان اینکه از بین تمامی آیتم‌ها تنها انسان دارای قوه تشخیص است و عامل ۷۴ درصد تصادفات جاده‌ای انسانی است، ادامه داد: از سوی دیگر مقدار از دست رفتن فرد دچار سانحه در صحنه تصادف بالا است و اگر بتوانیم زمان طلایی را با بهترین امکانات حفظ کنیم می‌توان این نوید را داد که میزان مرگ و میر در سوانح تا حد زیادی پایین می‌آید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: ایمنی و ایمن سازی یک کار پایان نیافتنی است و به فراخور ترافیک، رفتار رانندگان و عوامل طبیعی و… آیتم متغیر زیادی وجود دارد لذا ما از ارتقا ایمنی در جاده‌ها یاد می‌کنیم برای مثال ما کیفیت گارد ریل‌ها را تغییر می‌دهیم و از کیفیت بالاتری استفاده می‌کنیم تا آسیب رانندگی را کاهش دهیم و همین موضوع برای استان ما هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان تا امروز هزینه داشته است.

وی عنوان کرد: امروز ۷۲ نقطه پر تصادف در استان شناسایی شده و ما تا جای ممکن مشکلات ۵۶ نقطه را رفع کرده‌ایم و۱۶ نقطه باقی مانده نیز ۳۳ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که با تأمین اعتبار رسیدگی خواهد شد.

این مسئول به لزوم وجود مجتمع‌های خدماتی در جاده‌ها اشاره کرد و گفت: در سطح استان قزوین ۳۶ مجتمع خدماتی داریم و تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۱ مجتمع دیگر بر آنها افزوده می‌شود با این حال ۳ مجتمع خدماتی و رفاهی تا پایان سال جاری در استان به بهره برداری می‌رسند، این مجتمع‌ها می‌توانند موجب توسعه اشتغال در استان باشند و نیز در مواقع بحرانی در کنار ما در موضوع خدمت رسانی قرار بگیرند.

حق وردی اضافه کرد: میانگین سن ناوگان حمل بار در قزوین ۲۲ سال، مینی‌بوس ۲۵ سال و اتوبوس ۱۴ سال است.

وی توضیح داد: در استان قزوین ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم که بیش از ۵۰ درصد آنها آسفالت شده و ۶۹۳ کیلومتر از آنها شوسه هستند، هر کیلومتر مربع آسفالت کردن برای ما یک و نیم میلیارد تومان هزینه برمی‌دارد و مجموع این روند ۱,۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم دارد؛ ۳۰ درصد از جاده‌های آسفالته استان مشکلاتی دارند که رفع آنها ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد.

این مسئول ادامه داد: با توانی که در اختیار داریم احیای ۱۴۰ کیلومتر از جاده‌های روستایی را در برنامه خود قرار دادیم که تا تیر ماه ۱۴۰۱ این برنامه ریزی به اتمام می‌رسد.

حق وردی تشریح کرد: ارزش راه‌های استان قزوین بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است و هزینه‌های نگهداری این جاده‌ها ۳ تا ۶ درصد از ارزش راه‌ها است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین تبیین کرد: راهداری و حمل و نقل ۲ گشت دارد که در این هفته تعداد این گشت‌ها به ۱۲ می‌رسد.

وی با تاکید بر این موضوع که همه وسایل نقلیه باری باید بارنامه داشته باشند اذعان کرد: بازرسی‌های ما نشان می‌دهد ۱۵ درصد از وسایل نقلیه باری بدون بارنامه تردد می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: در رراه های جاده‌ای استان ۴۶ دوربین کنترلی داریم که ۳۶ دوربین سالم هستند و در بهترین شرایط ۳۹ دوربین سالم داشته‌ایم و مشکلات معمولاً از جنس دزدیده شدن، تصادف و … است.

کد خبر 5377174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      تعقیب و گریز در قزوین زیاد است و راه چندین استان از قزوین می گذرد، بدجوری وضع خراب است