۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۷

پیگیری گزارش مهر؛

اهالی ناصرآباد در انتظار بودجه شهرداری قزوین/ وعده ها ادامه دارد

اهالی ناصرآباد در انتظار بودجه شهرداری قزوین/ وعده ها ادامه دارد

قزوین – ناحیه منفصل شهری ناصرآباد در حالی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که یک عضو شورای اسلامی شهر از تخصیص ردیف اعتباری جداگانه در بودجه سال آینده شهرداری برای این منطقه خبر داد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نواحی منفصل شهری طی سال‌های متمادی مورد بی‌مهری و بی توجهی مسئولین قرار گرفته‌اند و با وجود فاصله کم از شهر، همچنان خدمات روستایی دریافت می‌کند.

با توجه به اینکه بیشتر ساکنین این منطقه از شرایط مالی متوسط و چه بسا کمی برخوردارند، ضمن پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور شهری مجبور به زندگی در منطقه‌ای هستند که در آن خدمات روستایی ارائه داده می‌شود.

این نواحی با مشکلات زیادی همچون، فقر، حاشیه نشینی و فراهم شدن بستر جرایم و بسیار از مشکلات امنیتی و رفاهی روبرو هستند.

در گزارش‌های پیشین به بخشی از مشکلات این مناطق از جمله نبود مدرسه در ناحیه منفصل شهری ناصرآباد پرداختیم اما این پایان مشکلات نزدیک به ۲۴ هزار نفر جمعیت نیست. مردم مناطق شهرک دانش، ناصرآباد و امیدیه همچنان چالش‌های جدی را لمس می‌کنند.

مسئله امنیت در ناصرآباد با چالش‌های جدی مواجه است

بهمن مولایی یکی از اهالی ناصرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت این منطقه اظهار کرد: فاصله ناصر آباد تا مرکز استان قزوین حدود ۹ کیلومتر است اما متأسفانه همین مسیر کوتاه نیز از امکانات جاده‌ای و آسفالت خوب برخوردار نیست و جاده اتصال آن به قزوین وضعیت بسیار خطرناکی دارد.

وی افزود: مسئله امنیت در ناصرآباد این روزها با چالش‌های جدی مواجه شده و ما می‌بینیم که امنیت در بخش‌های مختلف این منطقه که نه شهر است و نه روستا کمرنگ شده چنانچه که روزانه سرقت‌های بسیاری در بخش‌های مختلفی مانند باغات و کشاورزی، منازل و خودروها انجام می‌شود و ایستگاه‌های پلیس نیز پاسخگوی این مسئله نیست.

وی ادامه داد: افزایش میزان طلاق در این منطقه را می‌توان دلیلی بر عدم وجود مشاوره‌های لازم پیش از ازدواج نیز دانست که در این میان پیشنهاد ما حضور مشاوره برای خدمات مشاوره‌ای بود که متأسفانه با استقبال مسئولین مواجه نشد.

مولایی عنوان کرد: نبود شغل برای سرپرستان خانوار و مسئله اعتیاد در خانواده‌ها سبب شده تا تعداد زنان بد سرپرست نیز در این منطقه مورد توجه قرار بگیرد و این منطقه را به یک منطقه حساس تبدیل کند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر هیچ‌گونه امکانات فرهنگی و ورزشی برای نوجوانان و جوانان در این منطقه تعبیه نشده و اوقات فراغت قشر آینده‌ساز جامعه در کوچه و خیابان سپری می‌شود.

پراکندگی فاضلاب بافت بهداشتی این منطقه را از بین برده است

رحمانی یکی دیگر از شهروندان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات منطقه ناصرآباد اظهار کرد: پراکندگی فاضلاب‌ها در برخی خیابان‌های این منطقه یکی از مشکلات بزرگی است که علاوه بر بوی نامطبوع سبب شده تا بافت بهداشتی این منطقه با مشکل مواجه شود اگرچه در این حوزه نیز اقداماتی انجام شده اما اینکه چه زمانی پروژهٔ لوله‌کشی فاضلاب به اتمام می‌رسد مسئله‌ای است که هنوز هم مبهم است.

وی ادامه داد: بوستان‌های کوچکی در امیدیه و شهرک دانش وجود دارد اما این محیط‌های کوچک با توجه به ظرفیت جمعیت این منطقه و نیاز مردم کافی نیستند و گاهاً شاهد آن هستیم که کودکان برای استفاده از ساده‌ترین وسایل بازی مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی می‌شوند.

این شهروند تأکید کرد: بین شهرک دانش و ناصرآباد کانالی وجود دارد که همهٔ جوانب آن حفاظ بندی نشده است و اگر فردی به داخل کانال سقوط کند و از خطر غرق‌شدگی هم نجات پیدا کند به علت آلوده بودن آب کانال یقیناً دچار بیماری‌های متعدد عفونی می‌شود از طرف دیگر جادهٔ خاکی کنار این کانال که به شهر منتهی می‌شود نیز فاقد حفاظ است و تاریکی شب می‌تواند برای رانندگان این مسیر بسیار خطرناک و حادثه آور باشد.

وی در پایان گفت: در گذشته این منطقه دارای رودخانه‌های متعدد و باغستان بود که حالا ساختمان‌های مسکونی جایگزین آن شده است و یک کانال کوچک نیز برای عبور آب احداث شده که با توجه به اینکه امکان سیلاب و یا بارش فراوان و پر شدن کانال وجود دارد می‌توان گفت این منازل و ساختمان‌های مسکونی نیز به‌طور حتم از حادثه طبیعی سیلاب جان سالم به در نخواهند برد.

به گزارش خبرنگار مهر از سوی دیگر نبود بانک، ولگردی حیواناتی نظیر سگ در خیابان‌ها، کوچه‌هایی که در باران به برکه‌های کوچک تبدیل می‌شوند و هزاران مسئله کوچک و بزرگ از مسائلی هستند که شرایط زندگی را برای مردم دشوار می‌کند.

اهالی ناصرآباد در انتظار بودجه شهرداری قزوین

نیازمند اجرای قانون ماده ۱۶ در قزوین هستیم

سرهنگ بیژن خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرک‌هایی نظیر ناصرآباد نیازمند یک اقدام ساختاری و زیرساختی است.

فرمانده انتظامی شهرستان قزوین اذعان کرد: نیروی انتظامی حافظ امنیت است اما تولید امنیت طالب همکاری و همراهی دستگاه‌های متعدد است.

وی افزود: در حال حاضر طرح‌های کوتاه متعدد از جمله جمع‌آوری و احصا خرده فروشی به صورت روزانه در حال برگزاری است اما اگر این مسئله در طرح زیرساختی به اجرای قانون ماده ۱۶ که طالب همکاری دستگاه‌های دیگر است منجر شود بسیاری از مسائل این منطقه برطرف خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه جمع‌آوری و احصا سارقین برای پیشگیری از جرم در دستور کار نیروهای انتظامی قرار دارد عنوان کرد: بهتراست برای ساختار انتظامی فکر اساسی شود و استقرار حوزه‌های پراکنده انتظامی در دستور کار قرار بگیرد.

برخی از سرقت‌ها و خورده فروشی‌ها توسط معتادین انجام می‌شود

وی با توجه به اینکه برخی از سرقت‌ها و خورده فروشی‌ها توسط معتادین انجام می‌شود گفت: اصلی‌ترین مسئله به نبود کمپ ماده ۱۶ در استان باز می‌گردد.

این مسئول، نیرو انتظامی را حافظ امنیت دانست و بیان کرد: طبق ماده ۱۵ معتادین با کمک مالی خود بین دو الی سه ماه نگهداری می‌شوند و پس از آن تحویل جامعه داده می‌شوند.

وی ادامه داد: اما طبق ماده ۱۶ مبارزه با مواد مخدر معتادین به صورت رایگان تا بهبودی کامل در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند که با توجه به شرایط فعلی نیاز به اجرای قانون ماده ۱۶ در استان الزامی است.

این مسئول در پایان گفت: اگرچه تاکنون اقدامات مختلفی در خصوص مشکلات مناطق منفصل شهری انجام گرفته است اما حل بسیاری از مسائل طالب همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی است.

ناصرآباد در اولویت بودجه ۱۴۰۱ قرار دارد

دبیر شورای اسلامی شهر قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در خصوص مشکلات شهروندان مناطق منفصل شهری باید گفت که بخشی از این مشکلات مربوط به استانداری و معاونت‌های استانداری است.

مهدی مهدیخانی اذعان کرد: مسائلی نظیر نبود مدرسه و یا خدمات بانکی مسائلی هستند که به طور مستقیم ارتباطی با شهرداری ندارند.

وی افزود: ما در شورای شهر به دنبال احصا مشکلات و رایزنی هستیم و در طی برگزاری جلسات متعدد نیز در تلاشیم تا برای حل مشکلات مناطق منفصل شهری گام‌های مؤثری برداریم.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی از مشکلات در کوتاه مدت و برخی دیگر در بلند مدت برطرف می‌شود ابراز کرد: برای حل برخی از مشکلات نیازمند زمان و هزینه‌ی بیشتری هستیم که با توجه به این مسئله نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف هستیم.

وی گفت: مسائلی نظیر جاده و آسفالت از جمله مسائلی است که به طور مستقیم با شورای شهر در ارتباط است چنانچه اولین کار عمرانی شورای شهر بحث آسفالت کوچه‌ها ناصر آباد بود که در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: بخشی از زیرسازی‌ها جاده‌ی این منطقه انجام شده بود و بعد به دستور شورای شهر و حمایت از شهرداری منطقه، برخی از کوچه‌ها ناصر آباد آسفالت شد.

وی با اشاره به اینکه امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی به ویژه در ایام تابستان برای پر کردن اوقات فراغت برنامه‌ریزی شده است عنوان کرد: در ردیف بودجه ۱۴۰۱ شهرداری بخش جداگانه‌ای به امکانات شهری منطقه ناصر آباد اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه به زودی اعیاد مختلفی در پیش رو داریم که برنامه‌های ویژه‌ای برای این منطقه تدارک دیده‌ایم بیان کرد: سازمان فرهنگی و ورزشی باید به این مناطق به عنوان مناطق ویژه توجه داشته باشد و برنامه‌های خاص را در این مناطق را اجرایی کند.

مهدی خانی با اشاره به اینکه سایر مشکلات خدماتی از جمله کمبود آب به سایر ارگان‌ها ارتباط دارد تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با شهردار برگزار شد بنا شد تا مناطق کم برخوردار شهری و مناطق منفصل شهری در اولویت بودجه ۱۴۰۱ قرار بگیرد و ۱۴۰۱ از لحاظ پروژه‌های عمرانی باید به گونه‌ای باشد که بودجه عمرانی این مناطق نسبت به سال افزایش داشته باشد.

وی در پایان ابراز کرد: با توجه به اینکه در طی سال‌های گذشته به این مناطق کم توجهی شده ما مکلفیم برای کم کردن فاصله طبقاتی بین مناطق محروم و برخوردار قدم‌های مدیریتی برداریم.

به گزارش خبرنگار مهر حل مشکلات مناطق کم‌برخوردار مسئله‌ای است که می‌تواند امید به زندگی و چه بسا آرامش را به مردم بازگرداند و با توجه به اینکه در این مناطق جمعیت قابل توجهی سکونت دارند حل مسائل این منطقه می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش فاصله طبقاتی بین قشر برخوردار و محروم ایجاد کند.

بهره‌مندی از امکانات ضروری از جمله مسائلی است که به عدالت اجتماعی جامعه باز می‌گردد و با توجه به اینکه لازم است شرایط زندگی برای همه یکسان باشد این اقدام مسئولین است که سبب ب قراری عدالت اجتماعی در جامعه می‌شود.

کد خبر 5378427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha