در اجلاس سازمان همکاری‌ اسلامی مطرح شد؛

جهان در کنار افغانستان بایستد/ لزوم همکاری با گروه طالبان

جهان در کنار افغانستان بایستد/ لزوم همکاری با گروه طالبان

وزیر خارجه پاکستان در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد با بیان اینکه افغانستان می تواند به بزرگترین بحران بشری جهان تبدیل شود، گفت: حراست از ثبات در افغانستان اولویت جامعه جهانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، سازمان همکاری اسلامی امروز به میزبانی اسلام آباد، نشستی را پیرامون موضوع افغانستان و با حضور وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان برگزار کرد. در این نشست «امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت طالبان نیز حضور داشت.

میلیون ها کودک افغان با خطر مرگ و سوء تغذیه دست به گریبانند

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در افتتاحیه نشست وزرای خارجه این سازمان؛ گفت: از اعتماد این سازمان به پاکستان خرسندیم. حضورتان در اینجا حاکی از اهمیتی است که جهان و سازمان همکاری های اسلامی برای مردم افغانستان قائل است. اهمیت این نشست فراتر از یک اقدام نمادین (در همبستگی با مردم افغانستان) است و برای آنها پای مسئله ادامه بقا در میان است.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از مردم افغانستان (۲۲.۸ میلیون نفر) با کمبود غذا مواجه هستند. میلیون ها کودک افغان با خطر مرگ و سوء تغذیه دست به گریبانند و وضعیت فعلی محصول عوامل متعدد نظیر سال ها جنگ، ضعف حاکمیت و وابستگی شدید به کمک های خارجی است.

قریشی افزود: شاید آگوست ۲۰۲۱ (خروج نظامیان آمریکایی) چشم انداز سیاسی افغانستان را تغییر داده باشد اما نیازهای مردم این کشور همچنان باقی است.

وی افزود: افغانستان می تواند به بزرگترین بحران بشری جهان تبدیل شود و آنهایی که به این مسئله آگاه هستند؛ هشدارهای جدی درباره آن داده اند. جای تاسف است که از بار مشقت ها و رنج های مردم این کشور کاسته نشده است.

فروپاشی افغانستان به نفع افراط‌گرایان خواهد بود

«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه سعودی در جریان این نشست سخنانی را مطرح کرد. بر اساس این گزارش، وی گفت: حفاظت و حراست از امنیت و ثبات در افغانستان اولویت جامعه جهانی است.

وزیر خارجه سعودی در ادامه سخنانش نیز اظهار داشت: افغانستان امروز بر سَر یک دو راهی قرار دارد. فروپاشی وضعیت کنونی در افغانستان به نفع افراط گرایان تمام خواهد شد و گسترش تروریسم را به دنبال خواهد داشت.

لزوم احترام به حاکمیت ملی افغانستان

«حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن اشاره به اینکه خواستار احترام به حاکمیت افغانستان و یکپارچگی و تمامیت ارضی آن است، طرفهای افغانستانی را به تلاش در راستای منافع ملت، پایان خشونت و ایجاد صلح فراگیر دعوت کرد.

جامعه جهانی به مسئولیت خود در برابر کابل عمل کند

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز در اجلاس سازمان همکاری اسلامی گفت: افغانستان در حال حاضر بر سَر یک دو راهی قرار گرفته است؛ یا عقب‌گرد و فروپاشی یا بهبود وضعیت و حرکت به سمت جلو.

وزیر خارجه اردن در ادامه این سخنان تصریح کرد: همه ما باید به صورت مشترک و دسته جمعی برای تحقق منافع ملت افغانستان وارد عمل شویم. بیش از نیمی از ساکنان افغانستان اکنون با خطر فقر شدید مواجه هستند.

جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه باید با حمایت از نظام مالی افغانستان، از فروپاشی اقتصاد این کشور جلوگیری کرد، بر ایجاد راه حل های مناسبی برای رفع مشکل نقدینگی افغانستان تاکید کرد.

وی افزود: باید در راستای دستیابی به ثبات در افغانستان با گروه «طالبان» همکاری کنیم.

کد خبر 5379061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha