۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۱۹

گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره بحران پناهجویان افغانستانی

گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره بحران پناهجویان افغانستانی

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی در روز جهانی پناهندگان (۲۰ ژوئن)، بحران پناهجویان افغانستانی را یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین بحران‌های جهان خوانده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آواپرس، سازمان عفو بین ‎ الملل روز گذشته با انتشار گزارشی به مناسبت روز جهانی پناهندگان، اعلام کرد که بحران پناه‌جویان افغانستان، یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بحران‌ها در جهان است.

عفو بین‌الملل در این گزارش آورده است که هم‌اکنون بیش از ۶ میلیون شهروند افغانستانی به علت درگیری‌ها، خشونت و فقر مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان شده‌اند که از این میان ۳.۵ میلیون نفر آواره داخلی و ۲.۶ میلیون نفر دیگر آوارگانی هستند که در کشورهای دیگر به‌سر می‌برند و مجبور به مهاجرت شده اند.

این نهاد عنوان کرده که بحران انسانی در افغانستان پس از تحولات سیاسی اخیر در این کشور و قدرت گرفتن در سال ۲۰۲۱ تشدید شده است.

بنابراین گزارش، پناهندگان افغانستانی در برخی از کشورهای مقصد از حقوق‌شان براساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند و با تبعیض و خشونت مواجه‌اند.

عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری بازگشت اجباری پناهندگان افغانستان شده و تأکید کرده است که به درخواست‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و تعلیق بازگشت اجباری توجه صورت گیرد.

در تحولی دیگر، وزارت خارجه نروژ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قرار است در هفته جاری نشستی سه روزه با حضور وزرای خارجه برخی از کشورها درباره افغانستان، در اسلو پایتخت نروژ برگزار شود. براین اساس، این نشست با مشارکت وزرای خارجه بعضی کشورها از جمله عربستان، امارات و ترکیه برگزار خواهد شد.

وزارت خارجه نروژ اعلام کرده که در این نشست از طالبان دعوت به عمل نیامده اما پنج سیاستمدار افغانستانی از جمله دو زن در این نشست شرکت خواهند کرد.

کد خبر 5519709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha