مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی: 

مهرواره «هوای نو» با نگاه گام دومی فعالیت هیئت‌ها را بررسی می‌کند

مهرواره «هوای نو» با نگاه گام دومی فعالیت هیئت‌ها را بررسی می‌کند

باباخانی گفت: امسال سه بخش هیئت، ستایشگری و کتاب هیئت در مهرواره هوای نو بررسی می‌شود و می‌خواهیم با نگاه گام دومی ببینیم که چه کارهای فاخری در هیئت انجام می‎شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در ویژه‌برنامه «مادرانه» با اشاره به سه بخش مهرواره هوای نو با عنوان هیئت، ستایشگری و کتاب که برای سال اول در نظر گرفته شده است، گفت: اساساً لازم است که به فضای هیئت، نگاه جدیدی داشته باشیم و در چهل‌واره دوم انقلاب جا دارد، این ظرفیت بزرگی که انقلاب اسلامی و معنویت جامعه مرهون آن است، بار دیگر دیده شود، زیرا احساس می‌کنیم هیئت‌ها خیلی بیش از آنچه تاکنون ثمر داشته‎ اند می‌توانند راهگشا و مشکل‌گشا باشند.

وی اظهار کرد: هیئت ولو اینکه محفلی است که با توسل به اهل بیت (ع) معنا پیدا می‌کند، اما توسل یک کلیشه است که می‌تواند این درخت تنومند را به بار بنشاند و ثمرات بسیار داشته باشد. نمونه آن را در کرونا و زلزله دیدیم. این‌ها موارد بحرانی بوده و مسائل روحی و روانی جامعه را نیز هیئت می‌تواند سامان دهد و گزاف نیست اگر بگوییم، هیئت می‌تواند به برطرف شدن مشکلات اقتصادی جامعه کمک کند.

حجت‌الاسلام باباخانی با بیان اینکه هیئت، ظرفیت مردمی بی‌بدیل است، افزود: در سطح کشور آن‌چه درمورد آمار هیئت‌های مذهبی ثبت شده، غیر از هیئت‌های کوچک خانگی که ثبت نشده‌اند، بیش از ۹۳ هزار هیئت ثبت‌شده داریم و این خود، یک ظرفیت بزرگ مردمی است.

وی عنوان کرد: هیئت، ظرفیتی است که با عشق مردم به اهل بیت (ع) بوجود آمده و امسال این سه بخش را بیشتر می‌خواهیم مورد توجه قرار دهیم و با نگاه گام دومی ببینیم که چه کارهای فاخری در این مراکز صورت گرفته است. در این راستا در بخش هیئت، ۱۷ رشته در نظر گرفته شده؛ یعنی می‌خواهیم بگوییم که هیئت فقط یک محفل نیست و زیرساخت‌ها مهم است. هیئت امروز باید اساسنامه، چشم‌انداز قوی و برنامه برای ۱۰ سال آینده داشته باشد و اسناد بالادستی را در نظر گرفته باشد.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: «محتوا و مضمون هیئت»، «رسانه و هیئت»، از جمله رشته‌های بخش هیئت هستند. اگرچه هیئت یک رسانه است، اما نمی‌تواند بگوید نمی‌خواهم از رسانه‌های نوین استفاده کنم. یک هیئت با ۱۰۰ نفر می‌تواند تشکیل شود و ده‌ها هزار نفر در جاهای دیگر از آن بهره ببرند و این هنر هیئت است و یا رشته «اقتصاد و هیئت»؛ یعنی هیئتی که می‌تواند روی پای خود بایستد. هیئت‌های ما در این سال‌ها وابسته به جایی نبوده‌اند. اساساً دولت‌ها مگر می‌توانند یک دهه محرم هیئت‌ها را تأمین کنند؟ هیئت‌ها را مردم در بدترین شرایط مالی با عشق برپا می‌کنند. در این ۱۷ رشته یک افق را نشان می‌دهیم. ممکن است هیئتی در یک روستا در یکی از رشته‌ها خلاقیتی داشته باشد. مثلاً رشته‌ای با عنوان «هیئت و بانوان» داریم و دلیل اختصاص این بخش این است که به موضوع بانوان در هیئت‌ها کمتر توجه شده و بخشی از هیئت‌ها حتی بخش بانوان ندارند. در حوزه نوجوان نیز مهم است که ببینیم چقدر به نوجوانان توجه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: امسال پیش‌بینی این بود که ۲ هزار هیئت در مهرواره هوای نو شرکت کنند که تاکنون به بیش از ۴ هزار هیئت رسیده است. موضوع هیئت تاکنون مورد احصاء علمی قرار نگرفته بود، البته حتماً هیئت‌هایی هستند که شاخصه‌هایی دارند، اما چون سال اول است از برگزاری این مهرواره مطلع نشده‌اند. در حوزه ستایشگران نیز انتظار ارسال یک هزار اثر داشتیم و در این حوزه دو هزار و ۲۵۰ اثر ارسال کرده‎ اند و در حوزه کتاب و مقالات هیئت که پیش‌بینی ارسال ۳۰۰ اثر را داشتیم، بیش از یک هزار اثر که عمده کتاب است ارسال شده و تقریباً ۱۰۰ اثر در حوزه مقالات است.

کد خبر 5394595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha