۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۶

تاکید وزیرعلوم بر توجه جدی به نظارت و ارزیابی در آموزش عالی

تاکید وزیرعلوم بر توجه جدی به نظارت و ارزیابی در آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توسعه با توصیه میسر نمی‌شود، گفت: نظارت و ارزیابی در هر مجموعه‌ای یکی از اصلی‌ترین اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در سیزدهمین نشست هم‌اندیشی رؤسا و دبیران هیأت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری استان‌ها که صبح امروز (سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ایام‌الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) گفت: باید همه ما در راستای اهداف متعالی شهدای گرانقدر که با نثار جان عزیزشان از این انقلاب و آرمان‌های آن دفاع کردند، گام برداریم و پاسدار خون پاک ریخته شده آنان باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توسعه با توصیه میسر نمی‌شود، گفت: نظارت و ارزیابی در هر مجموعه‌ای یکی از اصلی‌ترین اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد. بدون رعایت قوانین و مقررات هیچ مجموعه‌ای قابل مدیریت نیست. یکی از ویژگی‌های سیستم‌های علمی هم جامعه‌پذیری است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجموعه آموزش عالی نیز از این مهم استثنا نیست.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه نظارت و ارزیابی در مجموعه آموزش عالی یکی از ارکان کلیدی است، افزود: برای اجرای دقیق قوانین و مقررات و جلوگیری از بروز خطا، حتماً باید نظارت کامل بر فرآیند انجام امور صورت پذیرد. در واقع نظارت و ارزیابی در آموزش عالی به مثابه‌ی چتر نجات این مجموعه است و اگر این مهم، جدی گرفته نشود، نمی‌توان اثربخشی فعالیت‌های انجام شده را سنجید و اطمینان حاصل کرد که منابع صرف شده در جهت بهره‌وری در سیستم شده است یا خیر.

به گفته دکتر زلفی‌گل برای ارزیابی جوامع در عرصه‌های گوناگون، باید هم کنترل بیرونی و هم کنترل درونی صورت بگیرد. نظارت و ارزیابی نباید صرفاً در زمینه علمی و تحقیقاتی مطرح باشد، بلکه باید مباحث فرهنگی و اجتماعی هم مد نظر قرار گرفته و کنترل‌های درونی و در نظر گرفتن محسناتی چون اخلاق و مروت، نهادینه و تقویت شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: موضوع نظارت و ارزیابی باید در سه بعد فرآیندی، برآیندی و توانمندی مورد توجه جدی و میزان اثربخشی فرآیندها نیز مورد بازنگری و توجه قرار گیرد. همچنین برآیند و خروجی نهایی فرآیندهای انجام‌شده باید طبق شاخص‌های تعیین شده قبلی باشد. شاید نیاز باشد امروز انتظارات را نیز بروز رسانی کنیم.

وی اظهار داشت: نکته مهم دیگری که امروزه مطرح است، این است که ارزیابی‌ها باید بر اساس دانش روز و با توجه به تحولات اتفاق افتاده باشد. در این راستا بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین با استفاده از منابع انسانی متخصص بسیار حائز اهمیت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و دبیران هیأت‌های نظارت و ارزیابی استان‌ها گفت: انتظار دارم پا را فراتر نهاده و از بهترین و هوشمندترین روش‌ها برای نظارت و ارزیابی فعالیت‌های آموزش عالی بهره بگیرید. در این زمینه حمایت‌های لازم نیز در حد مقدورات، از طرف ستاد وزارت علوم، از جمله اختصاص اعتبار ویژه و در نظر گرفتن سیستم تشویقی و ترغیبی مادی و معنوی صورت خواهد گرفت.

کد خبر 5414286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha