۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی:

امسال ۱۷ هزار تن انواع آبزیان در آذربایجان غربی تولید می شود

امسال ۱۷ هزار تن انواع آبزیان در آذربایجان غربی تولید می شود

ارومیه – مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از تولید ۱۷ هزار تن انواع آبزیان طی سالجاری خبر داد و گفت: استان در بین استانهای غیرساحلی کشور رتبه اول را داراست.

محمدباقر قریشی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حاضر تعداد ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش ماهی، ۵ مرکز تکثیر بچه ماهی سردآبی، یک مرکز تکثیر بچه‌ماهی گرمابی و ۱۰ مرکز تکثیر ماهیان زینتی در استان فعال است، افزود: ۲۶۰۰ نفر در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند، وهم اکنون ۱۱ تعاونی صید و صیادی با هزار خانوار صیاد در ۱۰ دریاچه پشت سد و ۶ رودخانه دائمی استان مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: بر اساس شرایط جغرافیایی آذربایجان غربی دومین استان پرآب کشور به شمار می‌رود، این ظرفیت موجب شده آذربایجان غربی از نظر تولیدات آبزیان از تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد، تولید و پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی، شاه میگو، زالو، قزل آلا و تولید ماهیان خاویاری به همراه آرتمیا بخشی از تنوع بالای تولید آبزیان در این استان به شمار می‌روند.

قریشی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با تولید ۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهیان گرمابی و سرد آبی در منابع آبی، در میان استان‌های غیر ساحلی رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده است، ادامه داد: سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان در مرکز شهید کاظمی پلدشت تولید و پرورش داده می‌شود و با راه اندازی این مرکز آذربایجان غربی از یک وارد کننده به یک استان صادر کننده تبدیل شده است.

وی با اعلام اینکه دریاچه پشت سد ارس پلدشت یکی از مهمترین منابع تولید شاه میگو است، افزود: ترددهای زیاد و غیرضروری به همراه صیدهای غیرمجاز موجب کاهش میزان تولید و نیز تهدید جدی برای ذخایر شاه میگو شده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ تا کنون صید شاه میگوی از دریاچه پشت سد ارس ممنوع شده است، گفت: با استقرار یگان حفاظت و طرح‌های حفاظتی امیدواریم ذخایر این گونه با ارزش در معرض خطر حفظ شود.

وی یکی از راهکارهای حفظ ذخایر را تولید شاه میگو به صورت پایلوت در مزارع مصنوعی عنوان کرد و گفت: هم اکنون زاد و ولد شاه میگو به صورت طبیعی و بدون مشکل در سد ارس صورت می‌گیرد اما برای افزایش میزان تولید و نیز حفظ ذخایر آن در نظر داریم با ایجاد مزارع مصنوعی اقدام به تولید انبوه‌تر شاه میگوی دراز آب شیرین کنیم.

کد خبر 5415971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha