۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰

با انداختن توپ به زمین ایران؛

لودریان بازهم ضرب الاجل تعیین کرد

لودریان بازهم ضرب الاجل تعیین کرد

وزیر خارجه فرانسه درحالی برای جمع بندی گفتگوهای وین فرصتی چند روزه قائل شد که ایران هشدار داده است زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی تعیین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه بار دیگر به نیابت از همه شرکای غربی، مسئول چوب گذاشتن لای چرخ مذاکرات وین آن هم با تکیه بر تکنیک ناکارآمد ضیق وقت شد.

وی امروز چهارشنبه مدعی شد تا اتخاذ تصمیمی که به نجات توافق هسته ای ۲۰۱۵ منجر شود، فقط چند روز فاصله است حال آنکه این مسئله به ایران بستگی دارد.

لودریان در این باره مدعی شد: اکنون به نقطه اوج ماجرا رسیده ایم. صحبت از چند هفته نیست بلکه از چند روز حرف می زنیم.

او با طرح این ادعا که ۱+۴ درباره خطوط کلی توافق اتفاق نظر دارند مدعی شد که اکنون نوبت ایران است که تصمیم های سیاسی اش را اتخاذ کند حال آنکه به زعم لودریان، این انتخاب می تواند به ایجاد بحرانی جدی طی روزهای پیش رو منجر شود یا اینکه به توافقی ختم شود که منافع همه طرفین را برآورده می کند.

او در ادامه این لفاظی ها افزود: داریم به لحظه پذیرش این واقعیت نزدیک می شویم که اگر ما می خواهیم ایران به ازای رفع تحریم های آمریکا، به تعهدات منع اشاعه پایبند بماند، باید چیزی از آن (برجام) هم باقی مانده باشد.

این ادعا در حالی مطرح می شود که ایران می گوید برای حصول توافق در مذاکرات وین، فوریت قائل است اما تسلیم ضرب الاجل های ساختگی نمی شود و این طرف غربی است که باید دست به یک انتخاب سیاسی بزند.

این در حالی است که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین هم می گوید شاید گفتگوها تا پایان فوریه با موفقیت به پایان برسد اما مذاکرات هنوز هم نیاز به زمان دارد. وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه این زمان چقدر به طول خواهد انجامید، گفت: زمان زیادی نیست.

«وانگ کان» نماینده چین در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین نیز همزمان با ازسرگیری مذاکرات از سه شنبه هفته پیش، گفته بود که طرفین گفتگوها باید بیش از پیش به نظرات ایران درباره بسته نهایی گوش کرده و به حقوق مشروع و مطالبات معقول این کشور بها دهند.

وی همچنین خواستار آن شده بود که همه طرفین قدر پیشرفت‌هایی را که به دشواری حاصل شده، بدانند و روی حل مسائل باقی مانده از جمله رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های اقتصادی تمرکز کنند تا به این ترتیب، به اجماع نظر بیشتری در راستای تسریع حصول توافق برسند.

چین از همان ابتدا هم به رغم فوریتی که برای پیشبرد مذاکرات وین احساس می‌شد، با تعیین ضرب‌الاجل های ساختگی مخالف بود و می‌گفت صرفاً صدور بیانیه کافی نیست و رفع تحریم‌های ضد ایرانی باید فرایندی محسوس باشد.

کد خبر 5426527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha