۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۰۶

نماینده مردم اصفهان:

قانون جوانی جمعیت به بانک‌ها و اعطای وام گره نخورده است

قانون جوانی جمعیت به بانک‌ها و اعطای وام گره نخورده است

اصفهان- نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: قانون جوانی جمعیت تنها به بانک‌ها و اعطای وام برای تشویق فرزندآوری و ازدواج گره نخورده است و ۷۳ ماده را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین بانکی پور شامگاه چهارشنبه در میزگرد تحت عنوان درآمدی بر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب و با اشاره به مسئله جمعیت اظهار داشت: جمعیت را از دو زاویه متفاوت می‌توان مورد بحث قرار داد که این موضوع در حال حاضر یک مزیت و یا مذمت به شمار می‌آید.

وی فارغ از این موضوع با تاکید بر هرم جمعیت گفت: آنچه که مسلم است هرم جمعیت از حالت طبیعی خارج شده و جمعیت به سمت پیری می‌رود که در واقع یک خطر و امر بحرانی و منفی قلمداد می‌شود و طبق اعداد و رقم به صورت دقیق در آستانه فروپاشی و افتادن در سیاهچاله جمعیتی هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: قبل از افتادن به این سیاهچاله و وقوع این اتفاق انتظار می‌رود از نخبگان که جامعه را نسبت به این موضوع آگاه کنند و جز دغدغه اصلی خود قرار دهند.

تهدید امنیتی پیری جمعیت

وی با بیان اینکه طبق محاسبات در ۳۰ سال آینده جمعیت کهنسال افزایش پیدا می‌کند، گفت: با توجه به اینکه در شرایط کرونایی ۳۰ درصد زاد و ولد و ازدواج کاهش پیدا کرده، بعد از ۳۰ سال هم یک سوم جمعیت کهنسال می‌شود.

بانکی‌پور تصریح کرد: در نقشه جمعیتی جهان ایران یک لکه قهوه‌ای نزدیک به سیاه است که دورتادور آن را کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان با رنگ زرد فراگرفته گرفته است که این نشان می‌دهد کشورهای اطراف به سمت جوان می‌روند و این خود تهدید امنیتی برای کشور ما به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: پیری جمعیت کشورهای اروپایی با ایران قابل قیاس نیست زیرا اروپایی‌ها طی ۳۰۰ سال و در شیب ملایم پیر شدند و ما طی ۳۰ سال به چاله می‌افتیم و تفاوت دیگر اروپا این است که آنها در حال توسعه پیر شدن اما ایران اینگونه نیست.

جبران خسارت با افرایش میزان باروری

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: بنابراین حدود ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا از این سیاهچاله نجات پیدا کنیم و به غیر از بحران امنیتی به بحران علمی و سلامت نیز نزدیک می‌شویم.

وی با اشاره به از دست دادن فرصت‌ها برای جبران خسارت، گفت: بیشترین دوره‌ای که زنان امکان باروری داشتند در ۸ ساله گذشته و دولت قبلی بود که در واقع دوره‌ای طلایی برای جبران جمعیت و زمان باروری دهه شصتی‌ها به شمار می‌آمد.

بانکی‌پور خاطر نشان کرد: از سن ۲۵ تا ۳۵ سال اوج باروری زنان است و بعد از آن نرخ باروری پایین می‌آید که شرایط فعلی دهه شصتی در دوره نقره‌ای قرار دارند؛ از سویی دیگر میزان تولد در دهه هفتادی‌ها نصف دهه شصتی‌هاست.

رفع موانع باروری و سقط جنین

وی با بیان اینکه هفت سال بیشتر فرصت جبران نداریم، تاکید کرد: اگر نتوانیم نرخ باروری را بالا ببریم باید آماده بحران بی‌سابقه در کشور باشیم، قانون جوانی و جمعیت در مجلس تصویب شده که قبل از آن ۲۱ مانع مقابل فرزندآوری را بررسی کرده و نتیجه آن ۷۳ ماده شد و به دولت ابلاغ شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اگر این قانون به موقع اجرایی شود به طور قطع از این بحران می‌توان نجات پیدا کرد که از این میان ۹ ماده در حوزه سقط داریم و اگر همین به خوبی اجرا شود، نرخ باروری به میزان بالاتری می‌رود.

طرح جوانی جمعیت به بانک‌ها گره نخورده

وی ادامه داد :۵ ماده این قانون در مورد تسهیلات است و در سیستمی زندگی می‌کنیم که به درست و یا غلط یک طرف آن بانک قرار دارد، البته کل طرح به بانک‌ها و اعطای وام گره نخورده است.

بانکی‌پور با اشاره به تغییر سبک زندگی و غلبه مدرنیته، معتقد است که می‌توان در این مصاف سنت و مدرنیته فعال و مداخله داشته باشیم زیرا برخی از عنصرها مانند تفکر و شهادت طلبی در مدرنیته وجود ندارد اما نباید ویژگی‌های مثبت این دو دوره را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: عدد نسبی مهاجرت خیلی در جمعیت تأثیرگذار نیست هرچند که به عنوان مانعی در قانون دیده شده است.

نماینده مردم اصفهان خاطر نشان کرد: سه میلیون زوج ناباروری در کشور داریم و در این قانون جوانی و جمعیت، توسعه مراکز ناباروری و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هزینه‌های آن به بیمه‌های اجتماعی و سلامت ابلاغ شده است.

کد خبر 5426618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha