۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۴۴

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خلخال:

مرگ و میر کودکان به کمتر از ۳.۹ رسیده است

مرگ و میر کودکان به کمتر از ۳.۹ رسیده است

خلخال - معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: مرگ و میر کودکان به ازای هر یک‌هزار تولد در شهرستان خلخال به ۳.۹ رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا هاشم‌پور عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان و خانواده اظهار کرد: با افزایش مراقبت‌های بهداشتی مادر و نوزاد، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در این شهرستان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: اخیراً خدمات مراقبتی ارائه شده به مادران و نوزادان افزایش و میزان مرگ و میر کودکان نسبت به سال‌های گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال تعداد مرگ کودکان زیر ۵ سال در سال‌جاری را ۸ کودک عنوان کرد و گفت: در این مدت مرگ نوزادان زیر یک سال نیز ۳ مورد ثبت شده است.

هاشم‌پور افزود: به ازای هر یک‌هزار تولد زنده، میزان مرگ کودکان در سال ۹۹ حدود ۳.۹، میزان مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه ۷.۷ و میزان مرگ کودکان زیر پنج سال ۱۱.۵۶ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شاخص پایین مرگ و میر کودکان زیر پنج سال از مهمترین شاخصه‌های توسعه و سلامت جامعه در سطوح ملی و بین‌المللی است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال شناسایی علل بروز مرگ، عوامل قابل اجتناب، طراحی و اجرای مداخلات مناسب برای پیشگیری از مرگ‌های مشابه را از مهمترین راهکارهای کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال دانست.

در این جلسه رئیس گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال نیز بیشترین علت مرگ و میر نوزادان را ناهنجاری موجود در مادران و نارسی نوزاد و در کودکان یک تا ۵۹ ماهه را به ترتیب ناهنجاری مادرزادی و بیماری‌های متابولیک در این شهرستان اعلام کرد.

نظری انجام مشاوره پیش از بارداری، بهبود کیفیت مراقبت دوران بارداری و پیش از بارداری، تغذیه با شیر مادر، ارتقا آگاهی خانواده‌ها در مراقبت از کودکان به ویژه پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان و انجام به موقع مشاوره ژنتیک و غربالگری‌ها، اقدامات تشخیصی به موقع برای کاهش ناهنجاری مادرزادی در کودکان را در کاهش مرگ کودکان ضروری دانست.

کد خبر 5437301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha